در حوزه فناوری اطلاعات از وضعیت قابل قبولی برخورداریم

جنابعالی نقش حوزه فناوری اطلاعات را در کاهش چالش های ناشی از بحران هایی نظیرکرونا در سازمان ها به ویژه شرکت توسعه صنایع بهشهر چگونه ارزیابی می کنید؟

کرونا علیرغم همه بحران هایی که داشت، در حوزه فناوری اطلاعات توانست تحولات شگفت و بنیادین را به وجود آورد که شاید پیش از شیوع کرونا باید سال ها برای آن ها تلاش می شد. به طور مثال شرکت آمازون که حدود ۱۱ سال در اخذ مجوز پرواز و استفاده از پهبادها برای تحویل اجناس خود ناموفق بود، پس از شیوع کرونا توانست ظرف مدت کوتاهی از سازمان فضایی آمریکا مجوز لازم را اخذ نماید که این موضوع خود بیانگر تاثیر شیوع این بیماری بر حوزه های مختلف فناوری اطلاعات می باشد. در مورد شرکت توسعه صنایع بهشهر از آن جا که شرکت ها و کارخانجات زیر مجموعه آن گستردگی بسیاری در سطح کشور دارند ، مدیران این شرکت ها برای حضور در جلسات ناگزیر به طی مسافت زیادی بین شهرهای مختلف می شدند و به تبع آن هزینه زمانی و مالی هم صرف این موضوع می شد اما پس از بروز بیماری کرونا و شرایط خاص ناشی از آن، با توجه به تاکیدات مدیرعامل محترم مجموعه توسعه صنایع بهشهر جناب آقای مهندس محسنی مجد مبنی بر راه اندازی و بهره برداری هرچه سریع تر سامانه های دورکاری و ارتباط جمعی در راستای حفظ سلامت پرسنل و انجام امور شرکت ، سیستم ویدئو کنفرانسی را مختص شرکت توسعه صنایع بهشهر طراحی کردیم که جلسات مدیران را به صورت آنلاین و از راه دور برگزار نماییم و در حال حاضر به غیر از جلساتی که ضرورت خاصی در برگزاری حضوری داشته باشند مابقی از طریق ویدئو کنفرانس و از راه دور برگزار می شوند و به این ترتیب در وقت و هزینه پرسنل صرفه جویی قابل ملاحظه ای می شود. همچنین این سامانه قابلیت برگزاری دوره های آموزشی را نیز در خود دارد که با این امکان ، می توان گفت که سامانه به صورت توامان هم به عنوان سیستم ویدیو کنفرانس و هم به عنوان سامانه آموزش از راه دور قابل بهره برداری است.

وضعیت هلدینگ توسعه صنایع بهشهر و شرکت های تابعه آن به لحاظ دانش فناوری اطلاعات و زیرساخت های مورد نیاز آن چگونه است؟

یکی از شرکت های قدیمی بهشهر، شرکت خدمات کامپیوتری و سیستم های مکانیزه بوده که اولین شرکت خصوصی وارد کننده تکنولوژی های کامپیوتری به ایران محسوب می شود و با همین رویکرد، می بینیم که بهره گیری از فناوری اطلاعات همواره در دستور کار هلدینگ قرار داشته است. در حال حاضر با توجه به اقدامات ، هدف گذاری ها و برنامه ریزی های معاونت محترم برنامه ریزی و توسعه ، جناب آقای دکتر معین زاد و تدوین برنامه راهبردی استراتژیک حوزه فناوری اطلاعات ، هلدینگ و تمامی شرکت های تابعه در حال یکپارچه سازی سیستم های فناوری اطلاعات خود هستند و بدین ترتیب با تدوین این برنامه راهبردی ظرف سال های آینده زیرساخت های فناوری اطلاعات شرکت توسعه صنایع بهشهر و شرکت های تابعه آن یکپارچه و دسترسی به اطلاعات کاربردی ، بسیار سریع خواهد شد. اما به طور کلی در پاسخ به پرسش شما می توانم بگویم در حال حاضر در حوزه فناوری اطلاعات شرایط قابل قبولی داریم و برای رسیدن به شرایط بهتر تلاش می کنیم.

به شرکت خدمات کامپیوتری به عنوان یکی از شرکت های قدیمی گروه بهشهر اشاره کردید. احیای مجدد چنین شرکتی تا چه حد می تواند راهگشا و موثر باشد؟

با توجه به دیدگاه توسعه محور مدیرعامل محترم ، جناب آقای محسنی مجد و از آن جا که جای خالی چنین شرکتی به شدت احساس می شود، طرح تاسیس و یا احیای مجدد آن ارایه شده که بتواند در قالب یک شرکت مجزا، خدمات فناوری اطلاعات را تجمیع کند و به کل هلدینگ ارایه دهد که هم آورده بالایی داشته و هم داده های آن از استاندارهای بالایی برخوردار باشد. قطعاً این شرکت می تواند با ارایه خدمات تخصصی به خارج از هلدینگ، درآمدزایی خوبی هم برای مجموعه داشته باشد.

آیا دراین حوزه تخصصی با شرکت های تابعه تعامل دارید؟

به طور کلی تعامل از اصول پایه ای ساختار فناوری اطلاعات محسوب می گردد. با توجه به قانون حاکمیت شرکتی، شرکت ها در این خصوص انتخاب و نحوه کاربری تکنولوژی ها مستقل عمل می کنند اما از نظر یکپارچه سازی سیستم ها با هم در ارتباط هستیم و سعی می کنیم قبل از تغییر در زیرساخت ها یا تهیه نرم افزارهای مورد نیاز با یکدیگر هم اندیشی داشته باشیم تا بتوانیم در صورت نیاز از زیرساخت های موجود یکدیگر بهره ببریم و با این اقدام از موازی کاری و صرف هزینه مجدد جلوگیری کنیم. در واقع به دنبال طراحی یک شبکه گسترده محلی بین شرکت های توسعه صنایع بهشهر در سطح کشور نیز هستیم.

مهم ترین چالش های پیش روی شما در واحد فناوری اطلاعات چیست؟

طبیعی است که با توجه به تخصصی بودن این حوزه، گاهی برای این که بتوانیم لزوم بهره گیری از سرویس خاصی را در مجموعه جا بیاندازیم، روزها و ماه ها باید تلاش کنیم و در این مسیر معمولا با چالش های خاص خود مواجه هستیم. بسیار خوشحال می شویم که همکاران در واحدهای مختلف به خدماتی که به آن ها در برآورده کردن نیازشان ارایه می دهیم، اعتماد کافی داشته باشند.

اهمیت توجه به مبحث آموزش در حوزه فناوری اطلاعات را چگونه ارزیابی می کنید؟

در برنامه راهبردی استراتژیک حوزه فناوری اطلاعات، برای هر کلیه پرسنل فعال در این حوزه به صورت مدون و به فراخور حوزه کاری و نیازشان دوره های آموزشی در نظر گرفته شده و برخی دوره ها نیز به صورت عمومی و با مشارکت و تدریس مدیران فناوری اطلاعات شرکت ها برگزار خواهد شد. در بحث آموزش نرم افزارهای تخصصی نیز به طور حتم از اساتید متخصص بهره خواهیم گرفت. بر اساس برنامه تدوین شده، نیازسنجی این آموزش ها از سال آینده آغاز خواهد شد. در حال حاضر هم توسط واحد منابع انسانی دوره های آموزشی برای پرسنل برگزار می شود که تا پیش از این معمولا در خارج از شرکت برگزار می شد اما رویکرد جدید این است که دوره های آموزشی به شکل آنلاین برگزار شود تا کارمندان نیاز به ترک محیط کار و صرف هزینه و زمان اضافه نداشته باشند.

در بحث آموزش های مجازی چه اقداماتی انجام داده اید . آیا رویکرد برگزاری جلسات به صورت آنلاین از این پس ادامه خواهد داشت؟

تاکنون چندین دوره آموزشی از جمله خبر دوره های آموزشی در حوزه های روابط عمومی ، مالی و اقتصادی ، منابع انسانی ، بیمه و مالیات در شرکت به صورت آنلاین و با حضور همه شرکت های تابعه برگزار شده، استقبال همکاران و بازخوردهایی که پس از برگزاری از آن ها دریافت کردیم بر موفقیت برگزاری دوره ها صحه می گذارد. البته به غیر از دوره های آموزشی سایر جلسات از جمله جلسه مجمع عمومی سالیانه شرکت هم به صورت آنلاین برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی روبرو شد. از ابتدای سال جاری که واحد فناوری اطلاعات از حوزه مدیرعامل منفک و به معاونت برنامه ریزی و توسعه اقتصادی پیوست ، سیاست بر این بود تا نرم افزار ها و سیستم های مورد نیاز شرکت در داخل مجموعه تولید شود و بر همین اساس بود که برای راه اندازی نرم افزار اختصاصی آموزش از راه دور و ویدئو کنفرانس اقدام کردیم .

حملات سایبری و قرار گرفتن بهشهر در لیست تحریم ها شما را با چه چالش هایی مواجه کرده است؟

از آن جایی که شرکت توسعه صنایع بهشهر مستقیماً در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد و معمولا شرکت های تحت این شرایط برای هکرها جذاب هستند ، ما به طور متوسط با هفته ای ۶۰ تا ۲۰۰ مورد حمله سایبری از انواع مختلف و از سراسر دنیا مواجه هستیم .گزارش پروسه آنالیز و دفع این حملات به طور هفتگی در این واحد تهیه و به معاونت ارایه می شود. در هر حال به صورت مدام تمرکز ما بر برقراری امنیت سیستم ها و پایش آن می باشد و از آن جا که سیستم های امنیتی ما به روز و کامل هستند از این بابت نگرانی نداریم اما ورود و خروج اطلاعات به شرکت از سایر منابع و کانال های ارتباطی به خودی خود برای برقراری امنیت سیستم ها مخاطره محسوب می شود.

از آن جا که استفاده از منابع اوپن سورس و پلت فورم های آماده تا حدود زیادی باعث مدیریت هزینه ها در این حوزه می شود، با بهره گیری از آن موافقید؟

فراموش نکنیم، هزینه کردن برای بهره گیری از فناوری های روز دنیا نه تنها هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود اما در عین حال ما از رویکرد بهره گیری از پلت فرم های آماده و اوپن سورس به جهت اینکه رایگان هستند و امنیت آن ها به طور مدام توسط توسعه دهندگان پلت فرم های اوپن سورس رصد می شود و از طرفی در این سیستم ها، شخص سومی به اطلاعات شما دسترسی ندارد و نیز امکان شخصی سازی بسیار بالایی دارند ، همواره استقبال کرده ایم. به طور کلی هدف ما این است که طراحی و راه اندازی سرویس های مورد نیازمان را خودمان انجام بدهیم و در همین راستا برای راه اندازی سیستم داشبورد، سیستم جمع آوری اطلاعات پرسنل و نرم افزار ویدئو کنفرانس به صورت اختصاصی طراحی شده و بعضا از پلت فرم های اوپن سورس استفاده شده است.

و سخن آخر …    

پیش از هر چیز از حمایت و اعتماد مدیرعامل محترم مجموعه جناب آقای مهندس محسنی مجد و همچنین برنامه ریزی دلسوزانه و پشتیبانی بی دریغ معاونت محترم برنامه ریزی و توسعه جناب آقای دکتر معین زاد که از مدیران بسیار موفق اسبق در این حوزه نیز بوده اند نسبت به واحد فناوری اطلاعات بسیار سپاسگزارم. ذکر این نکته را ضروری می دانم که اگر در برخی موارد ناگزیر به اعمال محدودیت های خاص در سیستم ها هستیم، قصدمان ایجاد محدودیت برای پرسنل نیست بلکه این اقدام صرفا از بابت دغدغه های امنیتی انجام می شود چرا که ما همواره خود را امانتدار اطلاعات شرکت و این عزیزان می دانیم و پیشاپیش بابت هرگونه کم و کاستی پوزش می طلبیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا