برندهای جدید «ساینا» انتخاب نسل جوان

به گزارش بیدنا به نقل از اعتماد، «ساینا» یکی از مجموعه های صنعتی موفق کشور که برندهای معروفی چون « گلی وسپید وبرف» را یادآوری می کند، به تازگی از محصولات جدیدش با برند «پریمکس» رونمایی کرد. محصولات پریمکس از نظر کیفی و ظاهری رقیبی جدی برای رقبای خود در بازار به شمار می روند. به گفته مدیر عامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا، با تولید محصولات این برند ، تناژ تولید سالیانه «ساینا» قریب به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. از دلایل دیگر احیای این برند وبسیاری اقدامات بهداشتی دیگر در ۶ماهه اول سال ۱۳۹۹را می توان پایداری ویروس کرونا و افزایش نیاز جامعه به مصرف انواع مواد شوینده و بهداشتی عنوان کرد. از همین رو، شرکت صاحب نامی چون ساینا با احساس تعهد برای تامین نیاز مردم تصمیم می گیرد که  محصولات «پریمکس» را با طراحی زیبا، خلاقانه، رقابت محور وبا کیفیتی منحصربه فرد روانه بازار کند تا بخشی از نیاز مصرفی جامعه را پوشش دهد. البته تحقق این هدف مهم مشروط به تامین به‌موقع «ارز و مواد اولیه موردنیاز خطوط تولید» است که انجام آن در حوزه اختیارات و وظایف تولیدکنندگان نیست. افتخار دیگر شرکت ساینا به گفته بهنام عزت نژاد، صدور محصولات تولیدی این شرکت به خارج از مرزهای کشور است. به طوری که «عراق، افغانستان و کشورهای CIS » را می توان بازارهای عمده صادراتی این شرکت نام برد.  در جریان گفت وگوی «اعتماد» با مدیر عامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا با برند جدید «پریمکس» بیشتر آشنا شوید.

شوینده های پرطرفدار

«شوینده‌ها» یکی از  محصولات مهم در سبد مصرف خانوار به شمار می رود. از این رو تولیدکنندگان مواد شوینده به دنبال تولید برندهای جدیدی هستند تا بتوانند سهم خود را از این بازار بدست بیاورندوجایگاه خود را در بین رقبایشان حفظ کنند.  صاحبان این محصولات در واقع می کوشند محصولات خود را  با کیفیت بهتر، قیمت مناسب و بسته بندی زیبا راهی بازار کنند و در عین حال با سودآوری مناسب حافظ منافع خود و سهامداران باشند. شرکت صنایع بهداشتی «ساینا» یکی از همین کمپانی‌های مطرح در زمینه تولید انواع مواد شوینده و پاک‌کننده و محصولات آرایشی و بهداشتی است. این شرکت که زیرمجموعه هلدینگ مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر است در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ در روستای قِروه شهرستان ابهر تاسیس و در اردیبهشت ماه ۹۴ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.  این شرکت در حال‌حاضر با تولید و عرضه برندهای نام آشنایی نظیر «گلی، گلی پلاس، پریمکس، سپید، برف، رخشا و ارکید» در گروه محصولاتی همچون مایع ظرفشویی، نرم‌کننده، لباسشویی، شیشه‌شوی، سفیدکننده، گازپاک‌کن و ده‌ها محصول دیگر در بازار مصرف صنعت شوینده را در داخل کشور و بازار صادراتی کشورهای همجوار از آن خود کرده است. متولیان این شرکت تلاش کردند با تکیه بر دانش واحدهای تحقیق و توسعه جدیدترین محصولات مورد نیاز و کشف‌ نشده مشتریان و مصرف‌کنندگان را طراحی و تولید کنند. یکی از برندهایی که به تازگی در این شرکت متولد شده است، «پریمکس» است. برای آشنایی با این برند جدید  و همچنین بررسی  عملکرد کاری شرکت ساینا به گفت وگو با مدیر عامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا پرداختیم.

دو مانع بر سر راه تولید شوینده ها

«بهنام عزت نژاد» در ابتدای این گفت وگو، کارنامه کاری «ساینا» را تشریح و سپس به معرفی برند جدید این شرکت با عنوان «پریکمس» پرداخت. بنابه اظهارات او، برندها و محصولات تولیدی ساینا همچون گلی، سپید، برف، رخشا و… از نشان های قدیمی هستند وروند تولید و فروش این شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد. به طوری که شرکت «ساینا» در سال گذشته توانست شرایط خوبی را در بحث تولید و فروش رقم بزند، اما به دلیل شرایط تحریمی و سخت شدن تامین مواد اولیه مورد نیاز، شرایط برای همه تولیدکنندگان دشوار شد.   یکی دیگر از مشکلاتی که مدیر عامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا به آن اشاره می کند، همان بحث « تامین ارز» است. او  می گوید: زمانی که اقدام به تهیه مواد اولیه مورد نیاز از خارج کشور کردیم،  با موانع دیگری چون «تامین ارز» و «مشکل ترخیص کالا از گمرک با فشار سیستم های نظارتی و با بروکراسی های اداری زائد» روبرو شدیم که مشکل ساز و بعضا تبعات آن حتی از تحریم ها نمود بیشتری داشت والبته افزایش لحظه ای قیمت مواد اولیه نیز دردسر بزرگ همه تولیدکنندگان است که امکان برنامه ریزی زمانی را حتی برای یک هفته از کارخانجات سلب می کند! مهندس عزت نژاد با ترسیم چنین پروسه دشواری برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی عنوان می کند: خوشبختانه شرکت ساینا در چنین شرایطی توانسته در سال جهش تولید، اقدامات خوبی انجام دهد. به‌طوری‌که از ۱۲ محصول متنوع خود با برند پریمکس رونمایی کند.    عزت نژاد همچنین با اشاره به اینکه به دنبال تحول در برندهای موجود است، می افزاید: نزدیک به دو سال است که بر روی این موضوع کار مطالعاتی انجام شده واولین گام نیز در ایجاد تحول در طراحی وپکیجینگ محصولات بوده است. اما گام بعدی به گفته او، بهینه سازی فرمولاسیون محصولات فعلی است که در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام شده که امید می رود ظرف  ماه های آینده پکیج تمام محصولات شرکت دچار تحول شوند.  او در ادامه به روند تولید سالانه این شرکت گریزی زد و گفت: سال گذشته نزدیک به ۳۱ هزار تن تولید در این شرکت انجام شده که در سال جاری با ورود «پریمکس» این رقم به ۳۵ تا ۳۷ هزارتن خواهد رسید.  این فعال اقتصادی همچنین تاکید کرد که یکی دیگر از اولویت های کاری ساینا این است که  برند «هوم لایف»  را تولید و روانه بازار کندکه معرفی  این برند، پس از ارائه  برند «پریمکس» به بازار موکول شده است.

ورود «ساینا» به بازارها

البته این تنها بخشی از فعالیت‌های این شرکت در عرصه داخلی است؛ چراکه برخی برندهای تولیدی شرکت ساینا بیش از یک دهه است که به کشورهای همسایه ایران از جمله «افغانستان، عراق و کشورهای حاشیه دریای خزر» صادر می شود. سال گذشته  این شرکت توانست با افزایش تناژ تولید خود، انواع محصولات شوینده خانگی را به کشورهای هدف عرضه و نقدینگی ارزی مناسبی را در چرخه اقتصادی شرکت ایجاد کند. این در حالی است که بازارهای صادراتی متاثر از شیوع ویروس کرونا با افت شدید تقاضا مواجه شدند. از همین رو، بازار صادرات مواد شوینده نیز طی ماه‌های اسفند ۹۸ و ماه های نخست سال جاری با ممنوعیت جدی مواجه شدند و فرصت‌های صادراتی در این بخش تا حدی از دست رفت.  در همین رابطه وقتی از عزت نژاد درباره وضعیت صادراتی «ساینا» پرسش می شود، می گوید: تقریبا ۹۰ درصد محصولات تولیدی این شرکت در بازار داخلی به فروش می رسد. او  یکی از مشکلاتشان برای صادرات را بحث بازاریابی در کشورهای همسایه می‌داندواظهار می کند: این درحالی است که رقبای ما در این کشورها علاوه بر کارخانه، بازاریابان مجرب و فعالی دارند که تحقیقات بازار را انجام می دهند و اطلاعاتشان از بازارهای هدف همیشه به روز است.  او در پاسخ به این پرسش که بیشتر به کدام کشورها صادرات را انجام می دهند،  می گوید: به کشور «افغانستان» شامپو و به کشور«عراق» مایع ظرفشویی صادر می کنیم که خیلی رقم قابل توجهی نیست. البته بنابه اظهارات اوعمده صادرات ساینا راهی  کشورهای CIS می شود که این روند موفقیت آمیز حدود ۸ سال است که توانسته بدون وقفه ادامه پیدا کند و طبق برنامه درصدد هستیم تا  این میزان را از حیث سودآوری تا حدود ۲۵ درصد در سال جدید افزایش دهیم. عزت نژاد در ادامه «بازاریابی و انجام تحقیقات برای توسعه صادرات» را از اولویت های کاری این شرکت بیان می کند واضافه می کند به همین منظور باید تولیدات خود را بر روی نیاز بازارهای هدف متمرکز و از شیوه های سنتی فاصله گرفت.

خلق برند جدید «پریمکس»

مدیرعامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا می افزاید: محصولات پریمکس و سبد خانواده آن به صورت کامل تولید می شود که در ابتدا با مایع ظرفشویی روانه بازار شده است. برند پریمکس در گام اول با تولید ۲۰۰ تن در ماه فعالیت خود را آغاز کرده و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در یکسال آینده سبد خانواده پریمکس به ۱۵ هزارتن می‌رسد که حدود ۱.۱ درصد از سهم بازار را شکل می دهد.  به گفته او، «پریمکس» در بحث کیفیت و بسته‌بندی و آنالیز، نسبت به رقبا حرف اول را می زند و با بالاترین تکنولوژی و استفاده از دانش روز توانسته به این مهم دست پیدا کند.    در واقع هدف شرکت از تولید با کیفیت سبد کامل پریمکس شامل «مایع ظرفشویی، دستشویی، لباسشویی، نرم کننده البسه، پاک کننده ها و…»، این است که هم در بازار داخلی و هم بازار صادراتی قابل عرضه است.   این شرکت همچنین با اتکا به نقاط قوت و استراتژی های آن و استفاده از فرصت ها توانسته بر نقاط ضعف خود غلبه و از تهدیدها واهمه ای نداشته باشد. از این رو، یکی از موفقیت های حاصل از تولید پریمکس استفاده از تحقیقات بازار و بررسی وضعیت رقبا بود که باعث شد براساس نیازها و خواسته های مشتریان و مصرف کنندگان تولید آن انجام شود.    مهندس بهنام عزت نژاد در بخش پایانی گفت وگوی خود با خبرنگار «اعتماد» درباره تولیـد اســپری های خوشبوکننده تاکید کرد که در تامیــن مــواد اولیه این نوع از محصولات دچــار مشــکل هسـتیم و بـه همیـن دلیل، فعـلا تولید اســپری های خوشبوکننده  رامتوقـف کـرده ایم؛ چراکه بیشـتر ملزومـات بسـته بندی محصولات خوشـبوکننـده بدن وارداتـی اسـت و افزایـش قیمـت چشـمگیری داشـته اسـت.  از طرفـی بـه دلیل شـرایط کرونـا تامیـن کننـده هـا بیشـتر به سـمت تولیـد اسـپری هـای ضدعفونـی کننـده سوق پیداکرده‌اند. در حـال حاضـر همـکاران تحقیـق و توسـعه مشـغول انجـام پـروژه هـای تحقیقاتـی بـر روی ایـن محصـولات هسـتند. در مـورد تولیـد اسـپری خـوش بـو کننـده هـوا نمونـه اولیـه را بـه صـورت محـدود تولیـد کردیـم و از کیفیـت آن بازخـورد بسـیار خوبـی گرفتـه ایـم وتحقق کامل تولید وعرضه این محصول منوط به اتخاذ تدابیر لازم در زمینه نحوه پخش وعرضه مویرگی محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا