هم افزایی که به خودکفایی در تولید منجر شد

کار تحقیقاتی پروژه جایگزینی روغن سویا و کلزا با روغن پالم وارداتی دو سال طول کشید و نزدیک به یکسال هم کار اجرایی آن زمان برد و در حال حاضر به تولید رسیده است.

“بهرام خسروی” معاون تولید و بهره برداری شرکت گلتاش درباره نحوه شروع این پروژه خاطرنشان کرد: روغن پالم ماده اصلی تولیدکنندگان مواده شوینده مخصوصا واحد صابون سازی است و نزدیک به ۶۰  تا ۷۰ درصد این محصولات را روغن گیاهی یا همان پالم تشکیل می دهد و با توجه به این که با وجود شرایط تحریمی در مقاطعی تهیه این روغن ها با مشکل مواجه می شد و در تولید خلل ایجاد می کرد به دنبال راهی برای رسیدن به فرمولاسیونی جهت جایگزینی این روغن بودیم.

وی ادامه داد: به دنبال این بودیم که روغن های نزدیک به این فرمولاسیون را پیدا کنیم که برای این کار ابتدا روغن های سویا و آفتابگردان را بررسی کردیم ولی زنجیره کربنی آن ها تفاوت هایی با روغن پالم داشت و برای این که این زنجیره را به زنجیره کربنی روغن پالم نزدیک کنیم باید عمل هیدروژناسیون بر روی آن انجام می شد و این عمل نیاز به تجهیزات خاصی داشت که خوشبختانه در شرکت مارگارین موجود بود. بنابراین اطلاعات لازم به شرکت مارگارین داده شد و پس از چندین بار بررسی شرکت مارگارین توانست فرمولاسیون مورد نیاز را ایجاد کند .

خسروی تصریح کرد: چون پایه اصلی مواد اولیه روغن سویا و آفتابگردان وارداتی است و باز هم به دلیل شرایط موجود، در تامین مواد اولیه دچار مشکل می شدیم حدود شش ماهی است که روغن کلزا را جایگزین کرده ایم چرا که خوشبختانه گیاه کلزا داخل کشور قابلیت کشت بسیار خوبی دارد .

معاون تولید و بهره برداری شرکت گلتاش گفت : این مسئله آن جا اهمیت دارد که بدانیم از گیاه کلزا  به عنوان کشت سوم یاد می شود و این اتفاق می تواند برای کشاورزان هم سودآور باشد. چون علاوه بر سودی که از برداشت محصولات اصلی خود داشته، سود حاصل از برداشت گیاه کلزا هم به آن افزوده می گردد و چون میزان آب مصرفی برای رشد این گیاه اندک است سودآوری قابل قبولی برای کشاورزان در بر دارد.

وی ادامه داد: دانه های کلزا بعد از روغنکشی در شرکت بهپاک به جهت تصفیه و در نهایت هیدورژناسیون به شرکت مارگارین ارسال می شود و بدین شکل زنجیره ای از هم افزایی در میان شرکت های گروه شامل بهپاک ، مارگارین ، گلتاش ، پاکسان، ساینا و آلی شیمی به وجود می آید.

وی در ادامه اظهار داشت: سهولت در تهیه مواد اولیه و ممانعت از توقف خط تولید و ریسک های تامین مواد از خارج از کشور، صرفه جویی اقتصادی و تسهیل در روند برنامه ریزی ها به جهت سهولت دسترسی همگی از آثار مثبت بومی سازی این ماده اولیه به شمار می آید.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا