مدیریت برند در عصر جدید

مقدمه

برند چیست و چه اهمیتی دارد؟  تا چند وقت باید روی برندسازی کار کرد؟  برندسازی از چه زمینی شروع می شود؟ چگونه می توانیم برند شویم؟

اینها سوالاتی است که بسیاری از مالکین کسب و کار روزانه از ما می پرسند و گاه جالب است که سازمان هیچ برنامه مودونی برای برندسازی ندارد.  برند یعنی آنچه مشتری پشت سر شما می گوید.  به نظر شما مشتریان شما پشت سر شما، سازمان شما، محصولات و خدمات چه می گوید؟

بسیاری از مجموعه ها شهرت را با برند اشتباه می گیرند.  یک شبه می توان در کل جهان مشهور شد ولی هرگز نمی توان به این سرعت برند شد.  برندسازی فرآیندی طولانی، بلند مدت، سخت و دایمی است.  کوکاکولا می گ.ید در برندسازی کاری کرده ایم که شیشه شکسته نوشیدنی های ما هم در سطل زباله قابل تشخیص است.

تحقیقات نشان می دهد مزه پپسی از کوکاکولا بهتر است ولی فروش کوکاکولا بالاتر است.  این یعنی برندسازی.  کوکاکولا نوشابه نوستالژیک مردم دنیا که توانسته با حجم فروش بالا تبدیل به بزرگترین زباله ساز جهان – در بطری پلاستیکی – شود.

با تحقیقات گسترده و همکاری با برترین برندهای داخلی و بین المللی، نگارنده به این نتیجه رسیده است سازمانی که مدیر برند ندارد، هیچ برنامه ای برای برندسازی ندارد.

گام اول – نام مناسب

انتخاب نام مناسب اولین گام در برندسازی شخصی است.  آیا نام انتخابی متناسب با بازار هدف است؟ در طول تاریخ کسب و کار، نام های اشتباه زیادی روی سازمان ها و محصولات گذاشته شده است که با بازار هدف تطابق ندارد.  همچون صادرات روغن موتور الموت –مرگ به زبان عربی- به کشورهای عربی و بدیهی است هیچ مشتری عرب زبانی حاضر به ریختن روغنی به نام مرگ در خودروی خود نیست.  برای کنترل نام در بازار هدف از سایت هایی همچون behindthename.com استفاده کنید.  به خاطر داشته باشید نام های اختصاری این روزهای جذاب نیستند.

گام دوم – هویت برند

طراحی هویت بصری و سمعی.  به عبارت دیگر همه آنچه که مخاطبان شما می بینند و یا می شنوند.  انتخاب لوگو در این مرحله باید انجام پذیرد.  لوگو باید ساده باشد.  تهیه تایپوگرافی فارسی یا انگلیسی هم در این بخش قرار دارد.  تایپوگرافی به معنای لوگو تایپ است.  یعنی نام شما باید فونتی طراحی شود.  استاندارد طراحی می گوید تایپوگرافی فارسی و انگلیسی باید شبیه به هم طراحی شود. انتخاب رنگ سازمانی متناسب با بازار هدف هم در مرحله بعدی قرار دارد.  سفیر برند هم مدتی است در جهان مورد توجه گرفته است.  سن سفیر برند باید با سن مشتریان شما تطابق داشته باشد.  طراحی بیزنس کارت  هم باید در برنامه اصلی شما قرار بگیرد.  بیزنس کارت باید تک زبانه باشد.  ساده و جذاب.  درج کلیه اطلاعات ارتباطی در دنیای واقعی و مجازی روی بیزنس کارت مهم است. و البته شعار هم یکی دیگر از ملزومات این بخش است.  در طراحی شعار نام مجموعه و وظایف خود را شعار نکنید.  شعارهایی همچون کیفیت ما بی نظیر است برای مشتریان دیگر جذاب نیست.  بهتر است توضیحات هویت برند در وب سایت آمده باشد.  پس طراحی وب سایت به عنوان مادر دنیای مجازی و حضور موثر در شبکه های اجتماعی را در برنامه کاری خود قرار دهید.

طراحی ست اداری شامل سربرگ و پاکت نامه بعلاوه شکلات، آب معدنی، لیوان، خودکار و … همه و همه باید مزین به نام برند شما باشد.  یک برند کت و شلوار در ایران نام مالک کت و شلوار را داخل کت با چرم می دوخت.  این ها همه ابتدای راه برندسازی محسوب می شود.  برندها هویت خود را تغییر می دهن چون نسل مشتریان در حال تغییر است.

تبلیغات

داشتن یک برنامه تبلیغاتی با بودجه ای مشخص و مداوم مهمترین قسمت این بخش محسوب می شود. برای دنیای مجازی و واقعی هر دو برنامه ریزی کنید.  طراحی یک سایت جذاب، و حضور موثر در شبکه های اجتماعی.  اینستاگرام، آپارات، یوتیوب، تلگرام، واتس اپ، پینترست، تیک تاک، فیس بوک، توییر، گوگل پلاس، لینکداین و حتا راه اندازی وبلاگ می تواند به توسعه برند شما کمک کند. در این بخش تولید محتوا – عکس، فیلم، متن و پادکست – مهمترین اقدام اساسی شما باید باشد.  در همه موارد قدرتمند ظاهر شوید. به جزییات دقت کنید.  بیشترین مدت زمان تولید محتوای فیلم برای شبکه اجتماعی یک دقیقه است.  بیشتر خودتان را به نمایش بگذارید.  با آموزش دادن در تولید محتوا می توانید بیشترین تاثیر را در بازار هدف بگذارید.

در دنیای واقعی سعی کنید رابطه خوبی با نشریات برقرار کنید.  مقاله بنویسید.  کتاب تالیف یا ترجمه کنید. اگر بودجه زیادی دارید برای خودتان یک خبرنامه داشته باشید و به صورت ادواری مثل فصلنامه محتوا تولید کنید و چاپ نمایید و برای بازار هدف خود ارسال نمایید. کلاس های آموزشی رایگان یا مبلغ دار برگزار کنید. فیلم آموزشی تولید کنید و به فروش برسانید.  و البته هزاران روش دیگر هم برای برندسازی وجود دارد.  فقط مدیریت برند در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  ترجیحن از یک نام در کلیه شبکه های اجتماعی استفاده کنید. برای این کار از سایت هایی همچون namecheckr.com استفاده کنید.

اصول ارتباطات

یکی از عناصر مهم موفقیت در برندسازی ارتباطات است.  به وضعیت ظاهری و تصویر برند خود متناسب با نوع کسب و کار خیلی توجه کنید.  به خاطر داشته باشید که تصویر شما از خود شما مهم تر است.  بسیار دیده ام که فردی که در حوزه پوشاک فعالیت می کند ظاهر خودش به نوع شغلش ارتباطی ندارد.  مردم دوست دارند با افراد موفق ارتباط برقرار کنند.  همچون یک فرد موفق لباس بپوشید و در یک کلام کاریزما داشته باشید.

در خصوص نوع صحبت کردن و ادبیات کلامی خود هم بسیار مراقب باشید. تن صدای بم تاثیر بیشتری روی مخاطبین می گذارد حتا برای خانم ها.  نوع واژگان شما هم بسیار موثر است.  همیشه تاکید کردم موقع صحبت کردن از نام خود به دفعات استفاده کنید تا نام شما در ذهن مخاطبین شما ماندگار شود.

ارتباطات خیر کلامی و زبان بدن شما بسیار مهم است. به نحوه ایستادن و نشستن خود دقت کنید. هنگام نشستن روی صندلی تکیه ندهید. موع دست دادن به چشمان مخاطب خود نگاه کنید و صدها مورد دیگر که باید بیاموزید.

مخلص کلام

برندسازی عصر کنونی با گذشته تفاوت های بسیار زیادی دارد.  اگر به جزییات دقت نکنید محکوم به شکست خواهید بود و به همان علت که دایناسورها منقرض شدند شما هم محکوم به انقراض خواهید بود.

مدرس: دکتر کامران صحت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا