سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، راهی به سوی تحقق شعار جهش تولید

از مهمترین اهدافی که گروه توسعه صنایع بهشهر در دستور کار خود قرار داده ، موضوع تحقق شعار امسال یعنی جهش تولید بوده است. یکی از مهمترین اهداف این شعار در کنار افزایش میزان تولید در کشور، موضوع افزایش کیفیت تولیدات داخلی و بالا رفتن توان تولید داخلی در رقابت با نمونه های مشابه‌ خارجی است. لازمه وقوع چنین امری، در کنار سرمایه و نیروی کار مجرب، توسعه تحقیق و پژوهش و بهره مندی از تولید نوآورانه می‌باشد. پژوهش و تحقیق نقش مهمی در توسعه، خودکفایی، ارتقای کیفی محصولات داخلی و رونق تولید ملی دارد. اساسا هر برنامه ریزی موفق برای ارتقاء جایگاه یک شرکت یا سازمان تولیدی، به پژوهش های کیفی و هدفمندی نیاز دارد که خود در سایه برنامه ریزی دقیق و منسجم شکل می‌گیرد. اهمیت توجه به پژوهش به عنوان یک چرخه منسجم در ایجاد و انتشار دانش و فناوری در ادبیات توسعه به حدی است که اعتبارات پژوهشی یکی از ملاک‌های ثابت در ارزیابی شاخص‌های توسعه به حساب می‌آید. به همین دلیل شرکت های بزرگ دنیا هر ساله بودجه های کلانی را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند. این بودجه های پژوهشی بخشی از سرمایه گذاری های زیربنایی است که ارتباط مستقیم با میزان تولید، سودآوری و رقابت پذیری هر شرکت دارد. در کشور ما هم همان طور که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود عنوان کرده اند: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد. علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است.» بنابراین یکی از مهمترین اقداماتی که مدیران بخش تولید باید به آن توجه داشته باشند، اختصاص بودجه‌های مورد نیاز برای تحقیق و پژوهش است. از یاد نبریم که به این بودجه‌ها نباید به عنوان هزینه بی نتیجه نگاه شود. هزینه‌های تحقیق ، توسعه ، نوآوری و فناری‌های جدید به بنگاههای تولیدی و اقتصادی اجازه می‌دهد توان تولیدی خود را ارتقا بخشند که این امر نیز منجر به رشد ظرفیت، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت می‌شود. سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه سبب شکل گیری ایده‌ها و نوآوری‌های جدید در بخش تولید خواهد شد و ویژگی برجسته این ایده‌ها و نوآوری‌ها رقابت ناپذیر بودن آنهاست و از این منظر جایگاه سازمان یا شرکت مربوطه را ارتقا می‌بخشند. ایده‌های جدید و نوآوری، باعث بهبود فناوری‌های تولید شده و سبب افزایش سطح تولید می گردد.
علاوه بر بودجه‌ مورد نیاز، یکی از نکات مهمی که در امر پژوهش و تحقیق باید مورد توجه قرار گیرد، به کارگیری افراد متخصصی است که قابلیت ارائه ایده های جدید را داشته باشند. اختصاص سرمایه انسانی مناسب به بخش تحقیق و توسعه، قدرت خلق طرح‌ها و ایده‌های مناسب را افزایش می‌دهد. وجود ایده‌ها و طرح های مناسب، باعث تولید کالاهای جدید با طرح‌های جدید شده و می‌تواند در تولید محصولات دیگر نیز به کار رود.
البته باید توجه داشت تحقیق و توسعه هم از طریق افزایش نوآوری و هم از طریق افزایش پتانسیل‌های تقلید فناورانه، رشد بهره وری را افزایش می‌دهد. بنابراین بخش تحقیق و توسعه می تواند باعث افزایش ظرفیت انتقال فناوری شود. با توجه به تجربیاتی که شرکت‌های تولیدی کشور چین در سال‌های اخیر داشته اند و به موفقیت‌های بزرگی هم دست پیدا کرده اند، تقلید فناورانه نقش اساسی را برای کشورهایی که از لحاظ فناوری فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته دارند، ایفا می‌کند. البته به محض این‌که به مرز فناوری‌های کشورهای پیشرفته نزدیک می‌شویم، بازدهی آن کاهش یافته و نوآوری دارای اهمیت زیادی در کاهش شکاف فناوری می‌شود. از طرف دیگر انتقال فناوری فقط معطوف به خارج کشور نیست و ممکن است از یک بخش به بخش دیگر و از یک کارخانه به کارخانه دیگر منتقل شود. این موضوعی است که با توجه به بخش‌ های مختلف و کارخانجات و شرکت‌های تولیدی متعدد گروه توسعه صنایع بهشهر، باید مورد توجه ویژه مدیران این مجموعه قرار گیرد.

انتقال روش‌ها، فرایندها ، ایده‌ها و نوآوری‌ها، چه در عرصه تولید و چه عرصه‌های بازرگانی و مدیریتی، از یک شرکت به شرکت‌های دیگر گروه معظم صنایع بهشهر، یکی از مسائلی است که می‌تواند به ما در تحقق شعار امسال، یعنی جهش تولید، کمک شایانی نماید. از این رو به نظر می‌رسد، مدیران شرکت‌های زیرمجموعه گروه بهشهر، می‌توانند با تشکیل جلسات منظمی به همین منظور، به انتقال این داده‌ها، فرایندها ، ایده‌ها و نوآوری‌ها به یکدیگر کمک نمایند. البته موضوع اصلی که در ابتدا هم به آن اشاره شد، توجه به افزایش نقش تحقیق و توسعه در افزایش کمی و کیفی محصولات است که باید در اولویت اول این مدیران قرار گیرد. از آنجا که هر چه در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد، به همان میزان نیز شاهد افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی خواهیم بود، لذا شرکت‌های زیرمجموعه می ‌توانند با حمایت مشترک از بخش تحقیق و توسعه و یکپارچه سازی آن، زمینه را برای ایجاد نوآوری‌ها و ایده‌های جدید برای تولیدات کمی و کیفی گروه توسعه صنایع بهشهر فراهم سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا