یک محصول، یک کیفیت، یک قیمت

در روزهایی که موضوع توزیع یکسان اقلام اساسی و مصرفی مردم با «قیمت مشخص» و «کیفیت مطلوب» به یک معادله جدی در اقتصاد کشورمان بدل شده و هر روز اخبار تازه‌ای از مشکلات توزیع برخی اقلام مصرفی مانند گوشت، مرغ و… در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود؛ شرکت «به‌پخش» با توزیع یکسان محصولات خود در سراسر کشور تلاش می‌کند تا دایره خدمات خود را گسترده‌تر از هر زمان دیگری در اختیار شهروندان ایرانی در اقصی نقاط کشورمان قرار دهد. خدماتی که باعث می‌شود، مصرف‌کنندگان ایرانی از شمالی‌ترین نقطه «پایتخت» تا دورافتاده‌ترین مناطق این سرزمین محصولات مصرفی خود را با یک کیفیت و بر اساس یک اسلوب قیمتی دریافت کنند.

شرکت به‌پخش از سال ۱۳۳۴ به عنوان بخش فروش شرکت «صنعتی بهشهر» فعالیت‌هایش را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۱ پس از تبدیل شرکت سهامی خاص به پخش، توزیع تولیدات شرکت‌های صنعتی بهشهر، پاکسان، بهپاک و… را در برنامه فعالیت خود قرار داد. به پخش با سابقه بیش از نیم قرن رهبری صنعت پخش کشور به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت پخش محصولات غذایی، بهداشتی و دارویی توانسته است، جایگاه ویژه‌ای را در عرصه توزیع در خاورمیانه به دست آورد. این شرکت از سال ۱۳۸۱ ضمن تبدیل به سهامی عام در قالب شرکت مادر شکل و شمایل تازه‌ای به فعالیت‌هایش داد تا به امروز که با بیش از ۴۰۰۰ نفر پرسنل متخصص در سراسر کشور تلاش می‌کند نقش خود را در فرآیند تحقق رونق تولید،«اقتصاد مقاومتی»، «حمایت از کالای ایرانی» و کمک به تحقق «عدالت اقتصادی» به خوبی ایفا کند.

با توجه به اهمیت فعالیت‌های «به ‌پخش» در جریان گفت‌وگو با دکتر بهروز پورمحمدی، مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌مدیره به‌پخش، مدرس دانشگاه، استراتژیست در صنعت PMCG و شخصی که با سابقه طولانی در این صنعت می توان او را یک تئوریسین دانست و تلاش کردیم تا نوری به ابعاد پنهان تلاش‌هایی بتابانیم که این مجموعه برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور در پیش گرفته است.

در ابتدای گفت‌وگو اگر موافق باشید درباره فلسفه وجودی شرکت‌هایی مانند به‌پخش صحبت کنیم. اینکه نقش این شرکت‌ها در اقتصاد ایران چگونه تعریف شده و دامنه اثرگذاری آنها بر اساس چه مکانیسمی استقرار پیدا کرده است؟

از نظر بیوگرافیک این شرکت در سال‌های میانی دهه ۳۰ خورشیدی(سال۳۴) تاسیس شده است؛ در ابتدا این شرکت برای توزیع برخی محصولات خاص که سرمایه‌گذار دست به تولید آنها زده بود شکل گرفت و طی بازه زمانی چند دهه‌ای که از زمان تاسیس تا به امروز را در بر می‌گیرد، ساختار ارتباطی، اقتصادی و بازرگانی گسترده‌تری را شامل شده است. به‌پخش به عنوان خرده‌فروشی در ایران و تمام استان‌های کشور با حضور ۱۴۰۰ نفر که کارکنان مختلف این شرکت را در سطوح و بخش‌های مختلف تشکیل می‌دهند، فعالیت می‌کند. وظیفه اصلی و بنیادین این شرکت که شما در قالب سوال‌تان به عنوان «فلسفه وجودی» از آن نام بردید؛ توزیع برخی اقلام مصرفی مردم و تحقق ایده‌هایی چون اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی و تحقق عدالت اقتصادی و… است.

لطفا درباره شرکت‌های تابعه به پخش نیز توضیحاتی را بفرمایید تا مخاطبان با ابعاد و زوایای گوناگون فعالیت‌های شرکت به پخش نیز آشنا شوند؟

واقعیات آنکه گستره فعالیت‌های شرکت، دایره وسیعی را در بر می‌گیرد اما به طور خلاصه می‌توان به این نکته اشاره کرد که ۷ شرکت تابعه به‌پخش(زرین پخش، به‌پخش دارو، فراصرفه، صنایع غذایی به‌پخش، شرکت بازرگانی بین‌الملل، شرکت حمل و نقل و…) هر کدام ماموریت‌هایی دارند و از طریق هم‌افزایی و همپوشانی اهداف اصلی شرکت را ساماندهی و دنبال می‌کنند. مثلا از ظرفیت‌های حمل و نقل در مسیر توزیع بهینه محصولات و از ظرفیت‌های بخش بین‌الملل برای معرفی محصولات به مشتریان تازه استفاده می‌شود. مجموعه این هم‌افزایی‌ها و همپوشانی‌ها؛ به‌پخش را به یک نمونه مناسب در میان شرکت‌های ایرانی بدل کرده است. نمونه‌ای که بیش از ۶۰ سال در اتمسفر اقتصادی، تجاری و بازرگانی کشورمان حضور فعال دارد و ان‌شاءالله طی سال‌های آینده نیز حضور موثرتری خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که معمولا ساختارهای اقتصادی در کشورمان با آن دست به گریبان هستند، مشکل به روزآوری و تطابق با شرایط تازه است؛ شرکت به پخش در تمام این سال‌ها و دهه‌های سپری شده با استفاده از چه فرمولی توانسته در خط مقدم اقتصاد و بازرگانی حضور داشته باشد؟

به نکته مهمی اشاره کردید؛ بله از نظر اصول مدیریتی به روزآوری و تطابق با شرایط یکی از مهم‌ترین اِلمان‌های اثرگذار در حوزه‌های اقتصادی است. اساسا مجموعه‌ای که نتواند در این زمینه خود را ارتقا دهد از فضای رقابتی حذف می‌شود و جای خود را به رقبایی که در این زمینه بهتر کار کرده‌اند، می‌دهد. از این منظر به‌پخش همواره تلاش می‌کند تا هم از نظر سخت‌افزاری و هم از منظر نرم‌افزاری بر اساس جدیدترین اسلوب‌ها عمل کند. به کارگیری نرم‌افزارهای پیشرفته و اپلیکیشن‌های کاربردی بخشی از دستاوردهایی است که به پخش بر اساس آنها توانسته دایره توزیع، نظارت و ارزیابی خود را تا دورترین نقاط کشورمان گسترش دهد.

اگر ممکن است کمی درباره این زنجیره صحبت بفرمایید؛ به پخش دقیقا چه فعالیتی انجام می‌دهد؟

به پخش یک شرکت توزیعی و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش است. در واقع این مجموعه بحث تامین و توزیع را سامان می‌دهد. این فرآیند توسط ساختاری مویرگی فعالیت خود را انجام می‌دهد که از جمله به روز‌ترین روش‌های توزیعی در سطح بین المللی است. حدود ۷۰ هزار فروشگاه، سوپرمارکت و… زیر پوشش فعالیت‌های این شرکت قرار دارند. جدا از اینکه یک شرکت انتفاعی هستیم به دولت و حاکمیت نیز برای توزیع محصولات با قیمت ثابت و کیفیت مطلوب کمک می‌کنیم.

در صحبت‌های‌تان به موضوع کمک به دولت برای عبور از چالش‌های پیش رو اشاره کردید؛ اخیرا موضوع توزیع گوشت در کشور بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌ها پیدا کرده است؛ آیا دولت می‌تواند روی کمک شرکت‌هایی مانند به پخش در این زمینه حساب کند؟

البته؛ واقعیت این است که برای عبور از چالش‌هایی که دشمنان داخلی و خارجی برای اقتصاد ایران به وجود آورده‌اند باید از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده کرد؛ در شرایطی که دولت به دنبال توزیع عادلانه و گسترده اقلام اساسی در اقصی نقاط کشور است، ظرفیت‌های قابل توجه به پخش می‌تواند در این زمینه به دولت کمک کند و جلوی بسیاری از حاشیه‌ها را بگیرد. امیدوارم که مسوولان مربوطه در این زمینه هوشمندانه‌تر عمل کنند تا تصویر نامناسبی از تامین نیازهای طبیعی مردم ایران در رسانه‌ها شکل نگیرد و اقلام و کالاهای مصرفی با همان قیمت و کیفیت مورد نظر دولت به دست مردم برسد.

زمانی که به صحبت‌های شما فکر می‌کردم به نظر رسید که چه طیف و گروهی ممکن است از توسعه فعالیت‌های شرکت به پخش آسیب ببینند و از گردونه اقتصادی کشورمان حذف شوند؛ به نظرم شما دشمن درجه یک دلال‌ها و واسطه‌ها هستید، درست است؟

بله همین‌طور است، دامنه وسیع فعالیت‌های به‌پخش در راستای منافع مردم و درست در نقطه مقابل فعالیت‌های دلالان و واسطه‌هاست. هر اندازه که فضا برای فعالیت‌ شرکت‌هایی از جنس به پخش بیشتر فراهم شود به همان اندازه نیز فضای تنفسی برای فرهنگ دلالی کم می‌شود و در نقطه مقابل اتمسفر برای فعالیت‌های سالم تولیدی و بازرگانی مهیا می‌شود. این معادله به ظاهر ساده است. در شرایط امروز کشور استفاده از الگوهایی که منجر به حمایت واقعی از تولید داخلی می‌شود باید در دستور کار اجرایی قرار بگیرد. الگوهایی که تلاش می‌کنند فضای اقتصادی و معیشتی مطلوب تری برای مردم ایجاد کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا