“وبشهر” همواره از رشد منطقی در بازار سرمایه برخوردار بوده است

 “علی ملکی”  از سال ۱۳۷۵ به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی پیوست و کار خود را از رده کارشناسی آغاز کرد اما با تکیه بر پشتوانه شخصی و همت و تلاشی بی وقفه به مرور به عنوان عضو هیات مدیره  بسیاری ار شرکت های تابعه گروه معرفی شد. اکنون بیش از دو سال است که به عنوان عضو موظف هیات مدیره و معاون امور شرکت ها و مجامع به گروه توسعه صنایع بهشهر ملحق شده است. وی دارای مدرک کارشناسی مدیریت صنعتی، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و دکترای مدیریت کسب کار است.

 

با توجه به اینکه جنابعالی یکی از با سابقه ترین افراد در شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به شمار می آیید و اکنون بیش از دو سال است که از زمان حضور شما در شرکت توسعه صنایع بهشهر می گذرد، وضعیت این شرکت را در شش ماهه اخیر و پس از استقرار تیم مدیریتی جدید چگونه ارزیابی می کنید؟

سال گذشته و پس از استقرار تیم مدیریت جدید سعی شد تا جو آرامش به گروه بهشهر و شرکت های تابعه آن بازگردد. گرچه این مسئله کمی زمانبر بود اما برنامه اصلی ما این بود که محیط کسب و کار و تولید در گروه توام با آرامش باشد که خوشبختانه با تلاش تیم مدیریتی جدید این امر کماکان محقق شده است.

با توجه به رشد بازار بورس در چند ماه اخیر ،هم اکنون  وضعیت سهام شرکت چگونه است؟

بر اساس آمار موجود رشد NAV شرکت نسبت به بخش صنعت بسیار بالاتر است. به خصوص از اسفند سال پیش شرکت ها با رشد قیمتی بالایی مواجه شدند. خوشبختانه توجه بازار به صنعت شوینده و روغن که در پرتفوی ما موجود است و هم چنین فعالیت قابل قبول شرکت سرمایه گذاری ما در بازار سرمایه و نیز رشد بسیار خوب بانک اقتصاد نوین ، همگی منجر به این شد تا NAV ما از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار باشد.

لطفا از نحوه تعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر با شرکت های تابعه خود بگویید.

روشی که ما از آن برای رصد کردن شرکت های تابعه خود و بررسی عملکرد ماهانه آن ها استفاده می کنیم روشی منحصر بفرد است و به وسیله نرم افزاری انجام می شود که توسط خود ما طراحی و در سه ورژن ارتقا یافته است. تولید، فروش، نیروی انسانی، مواد اولیه، تسهیلات، دریافت ها و پرداخت ها و … مواردی است که توسط این نرم افزار انجام می شود تا بتوانیم عملکرد ماهانه شرکت ها را نسبت به برنامه های پیش بینی شده بسنجیم. این اقدام باعث می شود هیات مدیره شرکت ها بدانند از برنامه های خود چقدر فاصله دارند یا از آن پیشی گرفته اند و آگاهانه نسبت به برنامه ریزی تا پایان سال مالی اقدام کنند. بنده سعی کردم در طراحی این نرم افزار تجربیات ۲۵ ساله خود را به کمک سایر همکاران پیاده سازی نمایم. این در حالی است که وقتی موارد حاصل از این بررسی ها را کتباً به شرکت ها ابلاغ می کنیم بعضاً به خاطر این که آن ها را به موقع در جریان مسایل موجود و نکات با اهمیت قرار داده ایم از ما قدردانی می کنند و می توانند به موقع نسبت به انجام اقدامات اصلاحی نیز اقدام نمایند.

از دستاوردهای خود طی شش ماه اخیر و پس از استقرار تیم مدیریتی جدید بگویید.

همانطور که می دانید امسال همزمان با موعد برگزاری مجامع شرکت های ما در اسفند ماه،  بیماری کرونا هم بروز کرد. از سویی شورای ملی کرونا اعلام کرده بود که مجامع شرکت ها باید با زیر ۱۰ نفر شرکت کننده تشکیل شوند اما با همه شرایط دشوار ناشی از این موضوع ، به همت همکاران خود موفق شدیم مجمع شرکت های تابعه را بدون کوچکتریت وقفه برکزار و نهایتاً مجمع بهشهر را زودتر از موعد سال های گذشته برگزار کنیم. به طور کلی شرایط فعلی باعث نشده تا از برنامه های خود عقب بمانیم و نظم خوبی را در شرکت شاهد هستیم. این مسئله حاکی از آن است که حتی شرایط غیرمترقبه نیز نمی توانند خللی در تصمیم گیری و برنامه ریزی های ما به وجود بیاورد.

از برنامه های شاخص گروه به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

از آن جا که شرکت توسعه صنایع بهشهر قادر به افزایش سرمایه نقدی نبود، افزایش سرمایه نقدی در شرکت ها نیز با ابهام مواجه شد. از این جهت خود ما مدلی را طراحی کردیم که بر آن اساس سرک سهام خود را در برخی شرکت ها به فروش رساندیم و به منابع نقد تبدیل کردیم تا این منابع را وارد جریان نقدی و افزایش سرمایه شرکت هایی کنیم که نیاز مالی داشتند. نیاز مالی شرکت های ما عمدتاً متاثر از افزایش نرخ ارز برای تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش، خرید ماشین آلات یا طرح های توسعه ای است.

برای افزایش سرمایه شرکت ها به غیر از فروش سرک سهام آن ها، چه مدل دیگری را اجرا کردید؟

یکی از دیگر مدل های افزایش سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی های برخی از شرکت ها بود تا بتوانند آن را برای اخذ تسهیلات به عنوان وثیقه قرار دهند. برنامه دیگری که در دو سال اخیر بسیار موثر واقع شده این است که بخشی از سود شرکت ها را تقسیم نکرده و به عنوان سود انباشته در نطر گرفتیم و سپس با افزایش سرمایه تبدیل به سرمایه کردیم که به ویژه در شرکت های شوینده منجر به رشد چند برابری قیمت سهم آن ها در بازار سرمایه شد. در این مدل شرکت ها از معافیت مالیاتی نیز بهره مند گردیدند. این طرح امسال هم از محل تجدید ارزیابی، آورده نقدی ، مطالبات و سود انباشته در شرکت ها به عنوان افزایش سرمایه در دست انجام است.

جنابعالی لزوم به روزرسانی شرکت ها و بهره گیری از فـناوری های روز دنیا را تا چه حد ضروری مـی دانید؟

شرکت ها به مثابه موجودات زنده هستند که اگر به آن ها رسیدگی نشود نهایتاً رو به زوال و ورشکستگی می روند. برای این که بتوانیم از میراث ۵۰ ساله این شرکت که پیشینیان به امانت در اختیار ما قرار داده اند، محافظت کنیم و آن را ارتقا دهیم،  لازم است از نظر تجهیزات و دانش فنی هم تراز  و همگام با شرکت های روز دنیا پیش برویم. انشالا با پیاده سازی مدل های افزایش سرمایه و تکرار سنواتی آن، شرکت های گروه در سال های آتی برای ارتقای دانش فنی ، تولید و تامین مواد اولیه خود دغدغه ای نخواهند داشت.

جناب ملکی برگزاری مجازی مجمع امسال به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا اتفاق جدید بود که شاهد بودیم. نحوه برگزاری و بازخوردهای آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

شرایط پیش آمد فرصت خوبی بود تا برگزاری مجامع در فضای مجازی را تجربه کنیم .اکثر سهامداران هم از این شیوه ابراز رضایت کردند چرا که در وقت آن ها نیز صرفه جویی شد . استقبال سهامداران از برگزاری آنلاین مجمع را تعداد سوالاتی که در خلال برگزاری از سوی آن ها مطرح می شد می توان فهمید. تکرار این اتفاق در سال های آتی اقدام شایسته ای است. فقط در مورد رای گیری انتخابات هیات مدیره ، متاسفانه این نوع شیوه در فضای مجازی مورد قبول اداره ثبت شرکت ها نیست. البته برای این مسئله باید راهکارهایی اندیشید که اداره ثبت بتواند رصد آنلاین سهامداران را به منزله حضور آن ها تلقی کند.

با توجه به شرایط موجود چه آینده ای را برای گروه توسعه صنایع بهشهر متصور هستید؟

عمده سهام بهشهر در چند بخش ساختمان، بانک و بیمه، صنایع غذایی، شوینده و پخش، بازرگانی و قند و شکر تجمیع شده که همگی بازارهای خوب و رو به رشدی هستند اما مسئله حایز اهمیت برای اکثر شرکت های گروه به ویژه در سه ماهه اخیر بحث تامین ارز برای تهیه مواد اولیه بود. در حال حاضر مقداری مواد اولیه داریم که بتوانیم به تولید خود ادامه دهیم اما تلاشمان بر این است در گام های بعدی ارز مورد نیازمان را از طریق بانک مرکزی تهیه کنیم.

بفرمایید با توجه به رشد قابل قبول بازار سرمایه، توصیه جنابعالی برای کسانی که به فعالیت در بازار بورس علاقمند شده اند، چیست؟

مهم ترین توصیه بنده این است که به هیچ عنوان سرمایه اصلی زندگی خود را برای ورود به این بازار در نظر نگیرند بلکه تنها منابع نقد مازاد خود را به بازار سرمایه بیاورند. گرچه در حال حاضر این بازار از رشد بسیار خوبی برخوردار است اما با نزدیک شدن آن به نقطه ماکزیمم ، ممکن است شاهد ریزش هایی هم باشیم که این خود طبیعت و ماهیت بازار سرمایه است. بهتر است مردم به بازار شایعات بی توجه باشند و سهام های بنیادی را برای خرید انتحاب کنند. حتما اطلاعیه های شرکت ها در بورس را دنبال کرده و به پیش بینی سود و زیان و برنامه شرکت ها دقت کنند و از سهام شرکت هایی که پتانسیل بالا دارند بهره بگیرند. هم چنین اگر خواستار پذیرش ریسک کمتری هستند می توانند اوراق صندوق ها را خریداری کنند چرا که این سهم ها در زمان ریزش در بازار زیان کمتری داشته و امکان خروج از آن ها سهل تر می باشد. این اوراق به ویژه برای افرادی که به تازگی به بازار سرمایه ورود پیدا کرده اند، انتخاب مناسب تری است. شایان ذکر است ریسک های موجود در بازار بورس به معنای رد حضور در بازار نیست بلکه به این معناست که افراد باید دقت بیشتری به آن ورود پیدا کنند.

پیش بینی شما از آینده بازار بورس چیست؟

با توجه به رشد سریع بازار طی چند ماه گذشته، به نظر می رسد ظرف ماه های آتی نیز شاهد رشد در بازار سرمایه باشیم. لیکن با رسیدن قیمت سهام تعدادی از شرکت ها به مرز NAV آن ها، تصور بر این است که سرعت رشد نسبت به قبل کمتر باشد. البته این نوسانات بستگی به سایر سیاست های دولت و همچنین نوسانات نرخ ارز دارد.

در پایان اگر صحبت دیگری باقی مانده بفرمایید.

در این فرصت از حسن اعتماد سهامداران بهشهر و از اینکه سهام شرکت را در سبد پرتفوی خود قرار داده اند، تشکر می کنم. سهام این شرکت گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود و همواره از رشد منطقی در بازار برخوردار بوده است. فعالیت های این گروه هیچ گاه قائم به فرد نبوده و حاصل یک کار تیمی است. بدین جهت از همه همکاران خود که با مسئولیت پذیری و تلاش مضاعف همواره به رشد و بالندگی مجموعه کمک کرده اند، قدردانی می کنم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا