در روزهای خانه تکانی بیشتر مراقب کودکان باشیم

به گزارش بیدنات به نقل از برنا ، «نغمه قربانی» کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه گفت: استقبال از عید نوروز، سبب ایجاد روحیه ای شاداب و با طراوات در مردم می شود، اما گاهی در اثر رعایت نکردن نکات ایمنی و سلامت، خانه تکانی منجر به بروز حوادثی می شود که سلامت افراد را به خطر می اندازد.
وی با این توضیح که صدها ماده شوینده و پاک کننده در بازار وجود دارد که برخی از این محصولات در تماس با پوست و ریه موجب بروز واکنش هایی می شوند، افزود: شاید به ظاهر بعضی از مواد شوینده قوی، برای تمیز کردن خانه عالی باشند، اما می توانند به سلامت آسیب برسانند.
بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده و شوینده چیست؟
قربانی با این هشدار که بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده و شوینده آن است که آنها را با آب گرم مخلوط کرده و یا از آن‌ ها در محیط‌ های بسته ‌ای که بخار آب وجود دارد استفاده شود؛ پیشنهاد داد تا از مواد شوینده و پاک کننده ‌ای استفاده شود که آسیب کمتری می‌ رساند.
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه در ادامه توصیه های سلامت در خانه تکانی گفت: ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده‌ ها با مواد سفیدکننده در فضای کوچکی مانند حمام یا دستشویی خطرناک است، زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد، گاز «کلر» آزاد می‌ شود که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاد می‌ کند، این گاز بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای کوچک، آسیب های شدید تنفسی ایجاد می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از پودر‌های شوینده که آنزیم هم دارند، بسیار ایمن ‌تر از استفاده از مواد سفیدکننده ‌ای است که بخار دارد، پیشنهاد داد تا از مواد شوینده و پاک کننده ‌ای استفاده شود که آسیب کمتری می‌ رساند.
مواد شوینده شیمیایی تولیدکننده بخار را حذف کنید!
قربانی از مردم خواست تا مواد شوینده شیمیایی را که بخار تولید می ‌کند، از برنامه تمیزکاری حذف کنند، مگر آنکه در جایی استفاده شود که جریان سریع هوا، بخارات را پراکنده می‌ کند؛ در غیر این صورت، هر چقدر هم که احتیاط کنیم، باز هم احتمال آسیب وجود دارد.
وی با این هشدار که بسیاری از مواد ضدعفونی کننده به راحتی از ماسک های کاغذی عبور می کند و می تواند موجب آسیب به ریه شود، توصیه کرد تا با رعایت تهویه مناسب محل، روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره ها، استفاده نکردن از محلول های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی می توان تا اندازه بسیاری از بروز آلرژی ها و پیشگیری از این مشکلات کمک کرد.
قربانی پوشیدن دستکش و ماسک هنگام استفاده از محصولات شوینده آسیب رسان به پوست دست را نیز ضروری دانست و با اشاره به اینکه نخستین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست، گفت: استنشاق هوای تازه، استفاده از بخور به ویژه بخور سرد و خودداری از صحبت کردن، تنفس را تسهیل می کند و سبب ایجاد آرامش می شود.
خانه تکانی و خطر آسیب های چشمی
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه در رابطه با آسیب های چشمی در خانه تکانی هشدار داد: انواع مواد شیمیایی می توانند به چشم ها آسیب برسانند، مواد شوینده و رنگ بَر از جمله خطرناکترین مواد برای چشم به شمار می روند که در صورت تماس با چشم، به سرعت قرنیه را زخم کرده و حتی در موارد شدیدتر می توانند به سوراخ شدن کره چشم منجر شوند.
قربانی گفت: مواد شوینده همچنین می توانند موجب ایجاد زخم های شدید در پلک شده و چسبندگی های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشند؛ آسیب ناشی از این مواد ممکن است آن قدر جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود که استفاده از عینک حفاظتی برای کاهش آسیب چشم ها در زمان استفاده از مواد شیمیایی توصیه می شود.
خطر مواد شوینده و شیمیایی برای کودکان
کارشناس پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه گفت: کودکان به علت کنجکاوی ممکن است در تماس با این مواد قرار گیرند، بی دقتی و سهل انگاری در استفاده، نگهداری یا جابجا کردن مواد پاک کننده و سفیدکننده کودکان را در معرض خطر قرار می دهد. مصرف اتفاقی این مواد منجر به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش می شود و عمل بلع را با مشکل مواجه می کند.
وی توصیه کرد: محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کرده و هیچگاه این مواد را در ظروف مواد خوراکی مانند بطری نوشابه نگهداری نکنیم، زیرا این عمل سبب مصرف اشتباهی این مواد در کودکان می شود.
قربانی با این هشدار که در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان با مواد شوینده، والدین آنها را وادار به استفراغ نکنند، زیرا این کار موجب آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می شود، تاکید کرد: در این موارد، به سرعت دهان کودک را شستشو داده و کودک نباید آب بخورد، زیرا وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می شود، جذب آن سریعتر و وضعیت بدتر می شود؛ بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی با خوراندن «شیر»، عمل رقیق سازی انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا