خسارت سنگین خودروهای بدون برگه معاینه فنی به صنعت بیمه

 بیمه شخص ثالث در بالاترین رده 

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، این عدد آن قدر بزرگ هست که بیمه‌گران برای کاهش آن به دنبال راهکارهای مفید باشند اما به نظر می‌رسد که  هنوز این جدیت لازم در این زمینه در صنعت بیمه به وجود نیامده باشد.

میانگین نسبت خسارت پرداختی در رشته بیمه‌ای شخص ثالث، همواره بالاترین میزان را در صنعت بیمه کشور از آن خود کرده به طوری که در۱۱ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۴۰ درصد از کل خسارت پرداختی صنعت بیمه کشور مربوط به این رشته بیمه‌ای بوده است.

 

 اجبار بیمه‌نامه شخص ثالث از سال ۸۷

 

قانونگذار با هدف حمایت از زیان‌دیدگان حوادث وسایل نقلیه موتوری، بیمه نامه شخص ثالث را در سال ۱۳۸۷ اجباری کرد و اجرای آن را برعهده شرکت‌های بیمه بازرگانی که خود بنگاه‌های اقتصادی ودنبال کسب سودآوری از محل فعالیت‌های بیمه‌ای هستند گذارد.

فراموش نکنیم که زیان شرکت‌های بیمه‌ای ازعملیات بیمه‌گری در رشته شخص ثالث سبب تضعیف توانگری آنها شده اما به دلیل تاثیر نقدینگی ناشی از این رشته درگردش مالی آنها، میل به صدور این بیمه نامه در شرکت‌های بیمه‌ای زیاد است.

 

 بیمه‌های بازرگانی

 

دراین بین اما نکته مهم برای بیمه‌های بازرگانی توجه به راهکارهایی است که به واسطه آن می‌توان ازمیزان خسارت‌های پرداختی در بیمه شخص ثالث کاست.

 

 مهم ترین راهکار صنعت بیمه 

 

یکی ازمهمترین راهکارهای صنعت بیمه در کاهش میزان نسبت خسارت این رشته بیمه‌ای، تلاش در برقرار کردن ارتباط بیشتر با سایر ارکان اقتصادی و اجتماعی و درگیری بیشتر چرخ دنده‌های اجرایی این بخش‌ها با یکدیگر است.

 

حداقل ایمنی لازم

 

درحال حاضر شرکت‌های بیمه‌ای برای تمام خودروهایی که مالکان آنها برای دریافت بیمه شخص ثالث به آنها مراجعه کرده این بیمه نامه را صادر می‌کنند هر چند که بسیاری از آنها ممکن است از هم برخوردار نباشند.

ناگفته پیداست که همه خودروها برای تردد در شهر تهران باید به صورت سالانه به مراکز  معاینه فنی مراجعه کرده و برگه معاینه فنی و سلامت خودروی خود را تمدید کنند.

در غیراین صورت توسط دوربین‌های بسیاری که در سطح شهر وجود دارند شناسایی شده و تا میزان مبلغ مشخصی به صورت روزانه جریمه خواهند شد.

 

 چرایی مهم در‌باره خودروهای فاقد برگه معاینه فنی

 

بااین وجود می‌توان گفت که خودروهای فاقد این برگه ازحداقل ایمنی لازم برخوردار نبوده و ریسک بالاتری در تصادفات بر اثر عیوب فنی، نسبت به سایر خودروها دارند.

پس چرا شرکت های بیمه ای  برای  همه خودروها ، حتی آنهایی که فاقد برگه معاینه فنی هستندبیمه نامه صادر می کنند؟

بی تردید، امتناع و یا سخت‌گیری در صدور بیمه نامه شخص ثالث برای  خودروهای فاقد برگه معاینه فنی یکی از معقول‌ترین راه‌های کاهش ریسک و خسارت شرکت‌های بیمه است.

به نظر می‌رسد که اهداف سازمان‌های بیمه‌گر در بیمه نامه شخص ثالث و مراکز معاینه فنی خودروها تا حدودی در یک راستا و همسو باشد.

 

 بازنگری‌ در قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث

 

پیشتر،دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور گفته که بازنگری‌هایی در قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث صورت گرفته تا معاینه فنی را وارد روند صدور بیمه شخص ثالث کنند.

به‌طوری که در زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث یکی از مدارک درخواستی، برگه معاینه فنی باشد.

 

 تفاهم بین‌سازمانی

 

به‌تازگی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گلایه کرد که سالها پیگیر موضوع بیمه نامه شخص ثالث بوده و از بیمه مرکزی درخواست کرده‌اند تا در قالب یک تفاهم بین سازمانی این مساله صورت بگیرد تا در هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث، برگه معاینه فنی خودروها بررسی شده و برای خودروهای فاقد برگه معاینه فنی بیمه نامه شخص ثالث صادر نکنند.

حسین مقدم گفته بود که در حال حاضر اسباب این همکاری سازمانی فراهم است اما متاسفانه به هر دلیلی شرکت‌های بیمه ای این درخواست را نپذیرفتند‌.

 

مدیربیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه نوین گفت اظهار داشت:

بیمه نامه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است و منع قانونی وجود ندارد که اگر خودرویی برگه معاینه فنی نداشت، برای آن بیمه نامه صادر نشود ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی باید مصوبه‌ای داشته باشدتا برای این خودروها بیمه نامه صادر نشود.”

 

 اعمال تخفبف

 

ابوالفضل جهاندیده بیان کرد:

صنعت بیمه از این موضوع که برای خودروهای فاقد برگه معاینه فنی بیمه نامه صادر نشود استقبال می‌کند اما آیین نامه می‌گوید تخفیف لحاظ کنیم نه اینکه بیمه نامه صادر نکنیم.”

وی گفت: شهرداری اطلاعات خودروهایی که دارای برگه معاینه فنی هستند در اختیار بیمه‌ها قرار نمی‌دهد تا تخفیف‌های لازم را برای آنها لحاظ کنیم درحالیکه این اطلاعات وجود دارد.

 

کاهش خسارت شرکت‌های بیمه‌ای

 

مدیربیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه نوین اذعان داشت که درصورتی که همه خودروها مجبور به دریافت برگه معاینه فنی شوند خسارت‌های شرکت‌های بیمه‌ای نیز کاهش می‌یابد.

مفید بودن ارتباط و همکاری بیشتر مراکز معاینه فنی با بیمه‌گران یک ضرورت بوده اما چرا این ارتباط به خوبی شکل نگرفته است؟

 

 قطع ارتباط  صنعت بیمه با بخش‌های اقتصادی و اجتماعی

 

یک کارشناس صنعت بیمه در خصوص این نکته گفت:

“متاسفانه رابطه صنعت بیمه با بسیاری از بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور قطع است و این ارتباط‌ها باید تعریف شود.”

 

قاسم سوهانی بیان کرد:

در حال حاضر تعدادی از خودروها تاییدیه معاینه فنی را دارند اما بیمه نامه شخص ثالث ندارند و یا برعکس که این مساله قابل توجیه نیست.

 

نکات منفی برگه معاینه فنی

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، لازم به ذکر است برخی کارشناسان بیمه‌ای معتقدند که درخواست برگه معاینه فنی دارای نکات منفی است و سبب می‌شود تا بعضی از خودروها برای دریافت بیمه نامه شخص ثالث مراجعه نکنند.

برخی دیگر،این موضوع را یک توجیه عنوان می‌کنند و معتقدند که اصولا شرکت‌های بیمه ای  به عنوان بنگاه‌های بازرگانی نباید برای خودروهایی که ریسک تصادف آنها بالا است بیمه نامه صادرکنند .

بایستی درمسیر اجرایی کردن صدور بیمه نامه شخص ثالث به شرط داشتن برگه معاینه فنی  خودرو گامهای مهمتری برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا