بورس در آستانه شوکی باورنکردنی!

یکی از پیش‌بینی‌های قابل توجه از آینده بازار سهام در امسال این بوده که کارشناسی گفته است: بعد از انتخابات امریکا دیگر در بازار سهم گیر نمی‌آید.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سهام به روزنامه شرق گفته است: اگرچه کارشناسان اقتصادی شرایط را از آمار صادرات و… برآورد می‌کنند یا آماری که در بورس کالا هست اما مردم عادی نمی‌دانند و دچار فروش هیجانی شده‌اند. به نظر من بعد از انتخابات امریکا دیگر در بازار سهم گیر نمی‌آید زیرا شوک سیاسی خیلی در اقتصاد اثر دارد و بازار تبدیل به صف خرید می‌شود. سال گذشته رشد بازار از آبان‌ به بعد رخ داد. امسال هم همین اتفاق می‌افتد.

انتظار رشد در نیمه دوم امسال

امیر زنگنه، مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز درباره آینده بورس گفته است: باید قبول کنیم رشد قیمتی سالیان اخیر سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران به‌خاطر شکوفایی اقتصادی نبوده و همواره این رشد در رابطه مستقیم با تورم و رشد دلار داخلی است. به این صورت که رشد دلار باعث بالا رفتن قیمت املاک، تجهیزات و سایر دارایی‌های شرکت شده و البته قیمت محصولات خروجی شرکت هم افزایش می‌یابد و از این طریق شرکت‌ها سودده شده یا دارای آینده‌ای بهتر می‌شوند و از آنجا که سهامداران همواره درحال معامله آینده شرکت‌ها هستند، این امر باعث رشد قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: برای نیمه دوم امسال، همچنان رشد قیمتی را برای شرکت‌های بزرگ دولتی و شرکت‌هایی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارند انتظار دارم و البته پس از آن با رشد کامودیتی‌ها و روشن‌تر شدن مفاد قرارداد ایران و چین برای شرکت‌های صادرات محور خصوصا گروه معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی آینده‌ای روشن را متصورم.

بازار کی متعادل می‌شود؟

احسان حاجی، تحلیلگر بازار سرمایه هم درباره وضعیت احتمالی بورس در آینده نوشته است: در پایان هفته شاخص کل به کف مستحکم یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی نزدیک شد که علاوه بر اینکه یک مرز روانی محسوب می‌شود، مورد وثوق و حمایت اغلب تحلیلگران تکنیکال نیز هست. بنابراین می‌توان تقریبا با قطعیت بالایی گفت که فشار فروش و ترس فروشندگان تا حد زیادی در این نقاط تخلیه شده است و می‌توان متصور بود در حوالی شاخص ۵/ ۱ میلیونی، بازار خالی از فروشنده خواهد شد. در این نقاط است که با تشکیل واگرایی‌های مثبت، شاهد تعادل بازار خواهیم بود. اما به‌نظر می‌رسد بازار بیش از هیجان و صفوف خرید در این نقاط، به آرامش و افزایش حجم معاملات نیاز دارد تا خود را باز یابد. بنابراین انتظار می‌رود در هفته آینده بازاری متعادل و مثبت رقم بخورد.

دلار پیشران اصلی بازار سهام

محمدجواد عبدالهی، کارشناس بازار سرمایه هم در این روزنامه نوشته است: محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شاخص کل هم از نظر تکنیکالی و هم از نظر روانی حمایت مهمی برای شاخص محسوب می‌شود که در کنار جذابیت قیمتی تعداد زیادی از سهام بنیادی و سودساز بازار انتظار می‌رود این محدوده حمایتی حفظ شده و بازار به تعادل برسد. نرخ دلار همیشه پیشران اصلی بازار سهام بوده است.

در کنار اقدامات حمایتی صورت گرفته رشد دلار بازار آزاد و رشد پیوسته دلار نیما و ثبت ارقام نزدیک به ۲۲ هزار تومان در هفته اخیر در کنار روند صعودی قیمت‌های جهانی کامودیتی، سهام دلاری و کامودیتی محور را در شرایط خوبی قرار داده که با ارزندگی این سهام به‌خصوص در گروه پتروشیمی و فلزات اساسی می‌توان به اتمام اصلاح و برگشت روند صعودی اما منطقی و آرام بورس امیدوار بود. به‌نظر می‌رسد شروع برگشت بازار از سهام دلاری و کامودیتی محور باشد، اما در ادامه با بهبود جو کلی بازار، شاهد توجه سهامداران به سهام شرکت‌های کوچک و متوسط ارزنده که شرایط بنیادی خوبی داشته و در روند صعودی بازار رشد کمتری را تجربه کرده‌اند باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا