کلاف سر در گم بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

در یک نگاه کلی ، شاخص کل از ابتدای فرورودین ۱۳۹۸ که در محدوده ۱۷۵۸۹۹ واحد قرار داشت در یک روند صعودی پر قدرت با افت و خیزهای بسیار زیاد و اصلاح های موقتی در میانه مسیر، همچون مهر و اسفند ماه ۱۳۹۸ و خرداد ماه ۱۳۹۹ نهایتاً در ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ به قله ۲۱۰۳۳۱۱ واحدی در محدوده مقاومتی، وارد یک روند اصلاحی پر شتاب گردید و با توجه به قدرت عرضه ها، اصلاح سریع اتفاق افتاده و نفوذ به زیر محدوه ۱۸۰۰۰۰۰ واحدی پس از دو روز نوسانی یکشنبه و دو دوشنبه هفته اخیر در محدوده مذکور و شکست حمایت اول با اصلاح به طور متوسط بیش از  ۳۰ تا ۴۰ درصد در بسیاری از سهم های بازار را شاهد بودیم . حال می توان انتظار افت شاخص را بصورت زمانی تا ۱۶۴۸۹۴۳ واحد و تراز ۳۸٫۲ فیبوی ریترست با سهم هایی که هنوز اصلاح خود را تکمیل ننموده اند، داشت.

اتمام اصلاح را می توان با بازگشت سهم هایی که اصلاح های بیشتری را متحمل شده اند انتظار داشت و از سویی بازگشت رونق به نمادهای کوچک بازار را شاهد بود. البته در این بین برخی نمادهای بزرگ که اصلاح آنها تکمیل نشده است ممکن است با یک موج برگشتی موقت فرصت خروج را تا زمان اتمام اصلاح ایجاد نمایند.

لازم به ذکر است که شکست محدوده حمایتی ۱۶۴۸۹۴۳ واحد و نهایتاً ۱۶۰۰۰۰۰ واحد می تواند شرایط را برای رشد بازار با سختی همراه نماید و شاید انتظار ادامه دار شدن روند صعودی بازار نیز محتمل نباشد.

 

مهمترین خبرهای بازار در طی هفته ای که گذشت:

  • دو شیفته شدن بازار طی هفته گذشته یکی از مهمترین عامل های سردرگمی فعالان بازار سرمایه بود که اثر خوبی نداشت و نوبت بندی گروه ها نیز بر مساله فشار عرضه ها بی اثر نبود. نهایتاً این موضوع با تشکیل جلسه ای فوق العاده در پایان هفته مجددا اصلاح و طی اطلاعیه ای اعلام شد . زمان بندی جلسات معاملاتی شرکت های بورسی از یکم شهریور ماه، طبق روال پیشین، از ساعت ٠٨:٣٠ تا٩:٠٠ صبح سفارش گیری و از ساعت ٩:٠٠ تا ١٢:٣٠ به زمان انجام معاملات پیوسته اختصاص خواهد داشت.
  • برگزاری جلسه فوق العاده ، عالی ترین نهاد بازار سرمایه در بامداد شنبه خبری است که به دلیل حساسیت بالای این روز های بازار سرمایه  ۸ صبح شنبه برگزار می شود.
  • «فیکس اینکام» ها می توانند تا سقف ١۵ درصد دارایی سهم بخرند : سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت از سهامداران نصاب سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده نزد یکی از بورس ها و نیز واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را تغییر داد. به این ترتیب، در جدیدترین مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نصاب سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، ۱۵ درصد تعیین شد. در ابتدای سال ۹۹ و در فروردین ماه سال جاری، این حد نصاب ۱۰ درصد تعیین شد و در مرداد ماه سال جاری نیز طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار حدنصاب سرمایه گذاری در سهام این صندوق ها به ۵ درصد کاهش یافت.
  • در کمیته پایش هفته گذشته ، ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. این ابلاغیه شنبه ارسال می شود. این قوانین فعلا پا برجاست، تا شرایط بازار تغییر کند و کمیته با توجه به شرایط جدید بازار و میزان ریسک اعتباری صنعت کارگزاری تصمیم جدیدی اتخاذ کند.
  • دلار نیمایی در پایان روز سه شنبه ۱۹٫۵۴۰ تومان تخصیص داده شده است، در بخش خرید(صنایع فلزی عمدتا) نرخ دلار ۱۹۶۶۸۰ریال می باشد و کف دلار نیمایی که عمدتا توسط پتروشیمی های بزرگ عرضه می شود، ۱۸۷۳۴۰ ریال گزارش شده است. با این اوصاف قیمت محصولات پتروشیمی و فلزی در بورس کالا طی هفته آتی با توجه به اینکه میانگین نرخ دلار هفتگی حدود ۱۹۱۰۰۰ ریال بوده، دلار بیش از ۱۹۰۰۰۰ ریال تعیین می گردد .
  • شمش فولاد خوزستان در بورس کالا ۷۸٫۲ میلیون ریال در هر تن و اسلب فولادی هرمز و مبارکه ۸۰٫۱ میلیون ریال و PVC بین ۱۵۳ تا ۱۶۹ میلیون ریال معامله شد و SBR با رشد قیمت همراه و روند آن صعودی گردید. ABS و SBR حدوداً ۲۷۵ میلیون ریال هر تن مورد معامله قرار گرفتند.
  • ورق گرم ۴۷۵ تا۴۸۰ دلار Cis ، ورق سرد فولادی ۵۴۵ دلار و اسلب تا ۴۳۰دلار معامله شد و سنگ آهن تا ۱۲۷٫۴دلاردر هر تن رشد داشت و این مساله می تواند منجر به تحرک قیمت ها در چین گردد.
  • تیتر یک خبرگزاری سی ان بی سی: وزارت بازرگانی چین اعلام کرد این کشور و آمریکا در روزهای آینده مذاکرات تجاری را آغاز می کنند. این یک خبر بسیار خوب برای سرمایه گذاران در بازارهای مالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا