تولید سیمان با استفاده از ضایعات منگنز برای اولین بار در کشور

سیمان کرمان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت سیمان در کشور با تولید و بسته‌بندی انواع سیمان؛ که شامل سیمان سفید، سیمان خاکستری، سیمان چاه نفت، سیمان پوزولانی، زودگیر و سیمان ویژه می‌باشد؛ علاوه بر تامین نیاز داخل، به عنوان یکی از صادرکنندگان صنعت سیمان شناخته می‌شود.

فرود عزیزی رئیس کارخانه سیمان کرمان با اشاره به کاهش عمر سازه‌های ساختمانی در ایران گفت در حال حاضر یکی از معضلاتی که بیشتر سازه‌ها با آن درگیر هستند، سرطان یا بیماری بتن است که سبب کاهش عمر سازه‌های بتنی می‌شود.
عزیزی در ادامه افزود در آزمایشگاه سیمان کرمان، مطالعات گسترده‌ای بر روی ترکیب بتن انجام شده و توانستیم به کمک توان داخلی و بومی‌سازی به ترکیبی از بتن دست یابیم که سبب افزایش عمر سازه‌های ساختمانی می‌شود.

رضا فرازمند مسئول آزمایشگاه سیمان کرمان نیز هدف‌ از تولید این نوع سیمان را توجه به ماندگاری بالا دانست و افزود: در حال حاضر مسئله مهم در ساخت یک سازه بتنی ماندگاری آن است. متاسفانه بر اساس قوانین، سازه‌ای مجاز است که دارای وزن مطلوب باشد و به مقاومت و ماندگاری آن اهمیتی داده نمی‌شود اما ما برای رسیدن به ماندگاری بالا، با استفاده از سیمان‌های متفاوت، اقدام به تولید بتن‌های مختلف با میزان اختلاط متفاوت کردیم تا به ماندگاری بیشتری دست یابیم.
مسئول آزمایشگاه سیمان کرمان اظهار داشت: در‌حال حاضر دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه امیرکبیر تهران بر روی این پروژه کار می‌کنند اما آنچه که حائز اهمیت است، سیمان کرمان این مطالعات را در عمل پیاده‌سازی کرده است.
در پایان فرازمند به تولید سیمان سرباره‌ای در کارخانه سیمان کرمان اشاره کرد و گفت: برای تولید این محصول از ضایعات کارخانه منگنز استفاده می‌شود. سیمان سرباره‌ای مانند سیمان پوزولانی است و می‌تواند از نفوذ یون کلر جلوگیری کرده و مقاومت سازه را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا