رشد ۵۴ هزار واحدی شاخص بورس در اولین روز هفته / شاخص ملت از شاخص دولت جلو زد

در پایان معاملات بورس در اولین روز هفته شاخص کل با رشدی ۵۴ هزار واحدی (۲٫۸۸ درصد) و قرار گرفتن در پله یک میلیون و ۹۵۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد. این در حالی بود که امروز شاخص کل هم‌وزن ۴٫۵ درصد رشد کرد تا بر اساس اصطلاح رایج در فضای مجازی رشد شاخص ملت (هم‌وزن) از شاخص دولت ( شاخص کل) پیشی بگیرد.

امروز در بورس حدود ۲ میلیون معامله انجام شد که طی آن ۸ میلیارد و ۸۹۶ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان دادوستد شد. در روزی که معاملات اکثر نمادها در محدوده مثبت انجام شد سه نماد فملی، شستا و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. فولاد که در ابتدای بازار در نزدیکی صف خرید معامله می‌شد در دقایق پایانی وارد محدوده منفی شد. البته فولاد تنها سهمی نبود که در دقایق پایانی معاملات امروز با فشار عرضه مواجه شد.

در بازار امروز، سه نماد فولاد، شپنا و شستا به ترتیب با ۱۳، ۱۲ و ۹ هزار میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و سه نماد وبصادر، وتجارت و وپارس بیشترین حجم معاملات را داشتند.

در میان گروه‌های صنعت نیز گروه فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی و خودرویی به ترتیب با ۲۶، ۲۵ و ۱۸ هزار میلیارد ریال برترین‌ گروه‌های صنعت بودند.

اختلال در ثبت سفارش‌ها و کندی روند معاملات موضوعی بود که امروز موجب اعتراض بسیاری از معامله‎گران شده بود. به نظر می‌رسد تداوم اختلال در سامانه معاملاتی بورس در هفته‌های اخیر منجر به این شده که مدت زمان ثبت سفارش در بعضی مواقع حتی به ۱۰ دقیقه نیز برسد. این موضوع در کنار اختلال در سامانه انلاین برخی کارگزاری‌ها عملا معاملات را از حالت لحظه‌ای خارج کرده و ضرر و زیان‌ها بعضا هنگفتی به سهامداران وارد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا