تکنولوژی نوین در صنعت ساختمان

در این مطلب به بررسی چند نمونه از مصالحی که با تکنولوژی امروز، تغییراتی در ساختار آن ها ایجاد شده می پردازیم:

۱)بتن خودترمیم شونده

بتن متریالی بسیار مقاوم است که از آن برای ساخت سازه های مختلف استفاده می شود. این ماده از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و یک متریال بسیار مهم در ساخت و ساز به شمار می آید. بتن ماده ای است که از ترکیب سیمان و سایر مواد افزودنی حاصل می شود و پس از خشک شدن ماده ای سخت و مقاوم ایجاد می کند. بتن خودترمیم شونده از گسترش ترک خوردگی ممانعت نموده و ترک ها را بازسازی و پر می نماید. این بتن با افزودن مواد ترمیم کننده به بتن معمولی تولید می شود و عمر بسیار بالایی دارد. عامل اصلی ترمیم ترک های بتن وجود کپسول های سیلیکات سدیم در ساختار بتن است. ترکیب سیلیکات سدیم با بتن آن را قادر می سازد تا آسیب های خود را ترمیم نماید.

۲)سالید سرفیس

سالید سرفیس یا پلی استون ها از جمله متریال ساختمانی جدید شناخته می شود. این ماده به صورت پانل ها مسطح موجود بوده و در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در ترکیب و ساخت این محصول از مواد شیمیایی مانند اکریلیت ها، بوکسیت ها، رنگدانه های پلاستیکی، رزین های پلی استر و سنگ های مرمر با خاصیت مرمریت استفاده شده است. سالید سرفیس ها ظاهری شبیه به سنگ های تزئینی دارند. از این رو می توان از آن ها به جای سنگ ها نیز استفاده کرد. از مزایای استفاده از پلی استون ها تنوع بالای رنگ آن ها می باشد.

۳)بلوک سبک

در تشکیل بلوک های سبک از آب، سیمان و دانه های مخصوص استفاده شده است. همان طور که از نام آن پیداست، این بلوک ها بسیار سبک در عین حال مقاوم هستند. چگالی بلوک های سبک در حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می باشد. نحوه استفاده از این بلوک ها در مقایسه با انواع مصالح مشابه بسیار سریع تر می باشد. از دیگر مزایای این بلوک ها می توان به سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره کرد.

۴)کاشی حرارتی

کاشی های حرارتی به آن دسته از کاشی هایی گفته می شود که حرارت تولید می کنند. لعاب این کاشی ها رسانای جریان الکتریسیته است و وقتی اختلاف ولتاژ به آن داده می شود، کاشی گرم شده و حرارت تولید می کند. بدنه کاشی یک عایق حرارتی است و اختلاف ولتاژی که به لعاب اعمال می شود تماماً به حرارت تولید شده و هدر نخواهد رفت. کاشی حرارتی دوام و استحکام بالایی دارد و از آب بندی مناسب برخوردار می باشد.

۵)شیشه هوشمند

شیشه هوشمند که به شیشه مات شونده نیز معروف است به شیشه ای گفته می شود که از حالت شفاف به مات و برعکس تبدیل می شود. در روز که نیاز به ورود نور خورشید است می توان شیشه را شفاف نمود و در شب برای ایجاد حریم خصوصی آن را مات کرد. قابلیت پخش تصاویر نیز از جمله قابلیت های این شیشه است. به راحتی با استفاده از یک ویدئو پروژکتور می توان تصاویر را بر روی این شیشه نشان داد. این شیشه ها در رنگ های طوسی، صورتی، برنز و … به بازار عرضه می شوند و در حالت روشن، میزان شفافیت آنها بالاست. مصرف برق شیشه هوشمند ۵ وات در هر متر است و عمر مفید آن ۱۰ سال می باشد. ساختار شیشه مات شونده از چند لایه تشکیل شده است. از پانل های شیشه هوشمند نه تنها برای درب و پنجره بلکه به عنوان پارتیشن برای تفکیک فضا نیز می توان استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا