تقویت فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر افزایش نوآوری

دنیای امروز، دنیای تغییرات گسترده است و هر روز رقابت در بازارها بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود. با پیچیده تر شدن شرایط رقابت، آن چه که می‌تواند به کمک یک سازمان بیاید، بحث نوآوری است. نوآوری به عنوان یک مزیت مهم، باید همواره مورد توجه مدیران یک سازمان باشد چرا که برای باقی ماندن در بازارهای رقابتی و سودآوری، نوآوری مهمترین ابزار است.
نوآوری برای یک سازمان می‌تواند یک محصول یا خدمت جدید، تکنولوژی تولیدی جدید، فرایند عملیاتی جدید یا یک استراتژی مدیریتی جدید باشد. نوآوری بر بقا و رشد بلند مدت سازمان یک امر ضروری است و نقش حیاتی تری را در آینده سازمان‌ها برای دنبال کردن سرعت شتابنده بازارهای در حال تحول ایفا خواهد کرد. اما یک سازمان برای آن که بتواند واقعا نوآور باشد، باید بیش از هر چیز به دنبال ایجاد فرهنگ سازمانی قوی باشد تا از این طریق، مشارکت در رفتار نوآورانه را میان کارکنان مجموعه سازمان برانگیزاند.
فرهنگ سازمانی مفهوم جامعی است که اعتقادات، ایدئولوژی، سنت، هنجار، رسوم، دانش و فناوری یک سازمان را در برمی‌گیرد و عامل اصلی است که بر روی رفتار سازمان و اعضای آن تاثیر می‌گذارد. عدم توجه به فرهنگ سازمانی، باعث عدم موفقیت بسیاری ار ایده‌های نوآورانه مدیران سازمان خواهد بود. یعنی درک فرهنگ سازمان و به کارگیری آن در طرح‌ریزی تحولات مورد نیاز، بخش مهمی از طی مسیر موفقیت یک سازمان به حساب می‌آید. در این میان آن چه که مدیران باید به آن توجه داشته باشند، این است که ارتقا فرهنگ سازمانی سبب افزایش یادگیری در مجموعه تحت مدیریت آنها خواهد شد. در واقع فرهنگ سازمانی عامل مهمی برای یادگیری سازمانی است و تعامل، همکاری و کنجکاوی را بین کارکنان مجموعه افزایش می‌دهد. یادگیری سازمانی را هم می‌توان مجموعه ای از معیارها و ارزشها درباره فعالیت‌های یک سازمان دانست. یادگیری سازمانی فرایندی است که مدیران سعی می‌کنند از طریق آن تواناییهای اعضای سازمان را به منظور فهم بهتر و مدیریت سازمان افزایش دهند. یادگیری سازمانی باعث تغییرات رفتاری و شناختی می‌شود که این تغییرات در واقع بر قابلیت نوآوری سازمان تاثیر می‌گذارد.
توجه به یادگیری سازمانی می‌تواند ظرفیت نوآوری یک سازمان را افزایش دهد. فرهنگ سازمانی‌ یک مجموعه اگر قوی باشد، سبب ارتقا یادگیری سازمانی و باعث بهبود یادگیری فردی، گروهی و در نتیجه بهبود عملکرد سازمانی خواهد شد. شرکت‌هایی که فرهنگ یادگیری قوی را توسعه می‌دهند، در خلق، اکتساب و تبدیل دانش و همچنین در تعدیل رفتار برای انعکاس دانش و بینش جدید بسیار موفق هستند.
همان‌طور که اشاره شد، یادگیری سازمانی به افزایش نوآوری در سازمان‌ها کمک زیادی می کند تا بتوانند در عرصه رقابت همواره باقی بمانند. به همین دلیل، یک سازمان و مدیران آن باید همواره به دنبال حفظ، تقویت و ارتقا فرهنگ سازمانی زیرمجموعه خودشان باشند تا یادگیری به عنوان امری دائمی و ضروری در سازمان جاری و ساری باشد. در واقع فرهنگ سازمانی هر مجموعه، آیینه تمام نمای ویژگی‌ها، خصلت‌ها، قوت‌ها و ضعف‌های آن محسوب می‌شود. فرهنگ سازمانی عامل راهبردی و تعیین کننده در موفقیت و یا عدم موفقیت سازمان‌هاست. در واقع عنصر اصلی شخصیت یک سازمان، فرهنگ آن سازمان است. بسیاری از سازمان‌های موفق دنیا، مدعی هستند که بسیاری از موفقیت‌های خود را با ارتقاء فرهنگ سازمانی خود به دست آورده‌اند، چرا که بر عملکرد سازمان، خلاقیت و نوآوری، میزان مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری، سطح رضایت کارکنان و بهره‌وری و کارآیی آنها تاثیر بسزایی دارد. با توجه به جایگاه بالای فرهنگ سازمانی مجموعه توسعه صنایع بهشهر، امید است که مدیران بخش‌های مختلف، ارتقاء فرهنگ زیرمجموعه خود را بیش از پیش مد نظر قرار داده تا همچنان شاهد موفقیت روزافزون مجموعه بزرگ بهشهر باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا