مدیریت ارزش و نقش آن در تعالی سازمانی

در دنیای امروز شاهد تغییرات گسترده‌‌ای در عرصه فعالیت‌های سازمان‌ها نسبت به گذشته هستیم و با فضاهای پیچیده و رقابتی نزدیکی که بین شرکت‌ها و سازمان‌ها به وجود آمده نیاز شدیدی به رویکردهای جدید مدیریتی احساس می‌شود. از این رو مدیران در پی شیوه‌های جدیدی هستند تا مجموعه تحت مدیریتی آنها در عرصه رقابت از رقیبان عقب نیفتند. امروزه تئوری‌های مدیریتی جدیدی همچون مدیریت فناوری اطلاعات از شیوه‌های جدید مدیریتی به حساب می‌آیند. یکی دیگر از این تئوری‌ها، مدیریت ارزش است و ارزش‌های سازمانی را مورد توجه قرار می‌دهد. اساسا پایه و اساس فرهنگ هر سازمانی ارزش‌های آن سازمان است. این ارزش‌ها سبب می‌شود تا افراد به سمت کارهایی سوق داده شوند که سبب ارتقای جایگاه سازمان خود شوند. ارزش های موجود در یک سازمان تأثیر زیادی در تغییر درون سازمانی دارند و زمینه ساز هویت در آن سازمان هستند. از این رو بسیاری از سازمان‌های موفق به دنبال حفظ، ایجاد، به کارگیری و هویدا کردن این ارزش‌ها در داخل و خارج مجموعه‌های خود هستند. در واقع ارزش‌های حاکم در یک مجموعه، رفتار و سبک مدیران و کارکنان آن را راهبری می‌کند. بر اساس ارزش‌ها، تمام افراد از جایگاه ویژه‌ای در پیشبرد اهداف سازمان برخوردار هستند.
توجه به فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارها باعث تقویت مشارکت‌ کارکنان و ارتقای سطح علمی، تخصصی و مادی و معنوی آنها می شود. در این میان آن‌چه که در سطح مدیریت باید اتفاق بیفتد، ایجاد انگیزه، افزایش مهارت ها و ایجاد هم افزایی و نوآوری در افراد برای بهبود عملکرد سازمان مربوطه است. سازمانی که به وسیله ارزش‌ها مدیریت می شود، در واقع دارای یک رهبر مقتدر است و این رهبر همان ارزش‌هایی است که سازمان برای خود تعیین کرده است. مدیریت مبتنی بر ارزش‌ها می تواند در وضعیت بحرانی یا در محیط‌های پیچیده و پویا عامل انسجام‌بخشی و هدایت کننده برای توسعه و بقای سازمان‌ها باشد.
از این رو لازم است تا مدیران بخش‌های مختلف در مجموعه‌ای چون مجموعه توسعه صنایع بهشهر به دنبال تقویت ارزش‌ها و تعالی سازمانی در آن باشند. تعالی سازمانی در یک معنا همان تعهد سازمانی است که سبب رشد و توسعه پایدار مجموعه در جهت کسب رضایت مشتری و افزایش مستمر سودآوری و به طور عام، موفقیت سازمان می‌شود. پایبندی به اصول اخلاقی و ارزشی، رضایت‌مندی مشتریان، مدیریت دانش و اطلاعات ، قانون‌مداری، پاسخگویی، چابک‌ بودن سازمانی و مشارکت‌پذیری بخشی از معیارهای تعالی سازمانی به حساب می‌آیند که مدیران باید آن را سرلوحه برنامه‌های واحد زیرمجموعه خود قرار دهند. آن‌چه که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که میان اخلاق و تعالی سازمانی رابطه مستقیمی وجود دارد و رعایت اخلاق در عمل و نهادینه ساختن آن در مجموعه‌های تحت مدیریتی، آثار مادی و معنوی زیادی در جهت کمال و تعالی به همراه خواهد داشت.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که مدیریت ارزش‌ها در مفهوم کلی به منزله پلی به منظور پیوند میان علوم و فناوری‌های جدید با فرهنگ ارزشی به حساب می‌آید و سبب تلفیق انسان مجازی با انسان معنوی و رهبری با مدیریت می‌شود. توجه به شاخص های ارزشی مانند صداقت، محرمانه بودن، مشارکت و کارگروهی، بهبودی مستمر و باز بودن تغییر از جمله شاخص‌هایی هستند که نقش مهمی در مدیریت ارزشی دارند. از این رو مدیران باید در پی تقویت، شناسایی و ارتقای این شاخص‌ها در واحدهای مختلف مجموعه باشند تا هر روز بیشتر از گذشته شاهد پیشرفت توسعه صنایع بهشهر در عرصه‌های مختلف باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا