بسیج؛ نهادی مردمی و پیشرو در میدان عمل

هفته‌ای که گذشت، مصادف با چهل و یکمین سالروز و هفته بسیج بود. بسیجیانی که این روزها در صف مبارزه با بیماری کرونا در عرصه‌های مختلف به فعالیت مشغول هستند. همان‌طور که می‌دانیم بسیج نهادی اجتماعی است که دارای ابعاد متعدد و وسیعی بوده که هدف از ایجاد آن پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و در صورت لزوم امنیتی و نظارتی می‌باشد. البته بعد از آن که در آذر سال ۱۳۵۸ بسیج مستضعفین توسط امام خمینی(ره) پایه‌گذاری شد و کمی بعد هم شاهد آغاز جنگ تحمیلی بودیم، این نهاد در ابتدای تشکیل خود بیشتر کارکردی نظامی پیدا کرد که امر عجیبی نبود و ضرورت محافظت از انقلاب اسلامی در آن سالهای پرآشوب ایجاب می‌نمود که بخش زیادی از فعالیت‌های این نهاد به جنگ و امور پشتیبانی آن معطوف باشد. با پایان یافتن جنگ، بسیج توانست در عرصه‌های دیگری که کشور به آن نیاز داشت ورود پیدا کند. از منظر نگاه مقام معظم رهبری بسیج صرفا یک سازمان نظامی نبوده و نیست. در نگاه ایشان و امام(ره) بسیج به مثابه تجلی مشارکت مردم در گذار نظام از شرایط و بحران‌های گوناگون بوده است.
ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود در جمع بسیجیان چنین عنوان نموده‌اند که بسیج به معنای فرد یا مجموعه، آماده برآوردن نیازهای انقلاب اسلامی است. اهمیت بسیج در داشتن یک درک متعالی از مسائل کشور و جهان است. بسیج باید جلوتر از همه وارد عرصه علم شود و عرصه‌های مختلف آن و فناوری و همچنین نوآوری‌های علمی را تصرف نماید. حضور بسیج در صحنه‌های مختلف و همچنین در عرصه حل مسائل متعدد کشور سبب شد تا به تدریج کارکردهای متعدد و جدیدی برای این نهاد به وجود آید.
از مهمترین کارکردهای بسیج در این سالها می‌توان به کارکرد آن در عرصه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی و اخیرا هم بخش سلامت اشاره نمود. از مهمترین ویژگی‌های این نهاد از ابتدای تأسیس تا به امروز این بوده که همیشه در عرصه‌هایی که کشور در آن با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو بوده، پیشرو بوده است. همچنین حضور در میدان عمل در این عرصه‌ها از دیگر ویژگی ‌های مهم این نهاد به حساب می‌آید. نمونه بارز این موضوع را در این چند ماه اخیر و در مسأله بیماری همه‌گیر کرونا می‌توان مشاهده نمود. ما شاهد بودیم به محض آن‌که این بیماری از اسفند ماه سال گذشته سلامت مردم این سرزمین را مورد تهدید قرار داد، نیروهای بسیج با تشکیل اکیپ‌های متعدد بهداشتی و سپس در قالب طرح‌های ابتکاری چون طرح‌های «کمک‌های مؤمنانه» با قرار گرفتن در رأس خط مقدم مبارزه با این بیماری، به کمک مردم شتافتند. در سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ نیز شاهد فعالیت‌های این نهاد به شیوه‌های دیگر در حل مشکلات مردم حادثه‌دیده مناطق سیل‌زده بودیم.
بر اساس همین اصل پیشرو بودن و حضور دائم و مؤثر در میدان‌های عمل مورد نیاز کشور، باعث شده تا این نهاد مردمی در عرصه‌های رونق تولیدات داخلی کشور و نیز موضوع جهش تولید حضور پیدا کند. این عرصه از عرصه‌هایی است که به مانند هشت سال دفاع مقدس به حضور پررنگ و مؤثر بسیج نیاز دارد؛ چرا که در این مسیر موانع و مشکلات زیادی پیش روی صنایع تولیدی است که بخش‌های زیادی از آنها با تفکر بسیجی قابل برداشته شدن است. در دوران جنگ شاهد بودیم که یکی از کارهای مهم نیروهای بسیج، تولید تجهیزات و حتی برخی مهمات مورد نیاز جبهه‌ها بود؛ به طوری که در مقطعی، با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته بود، ساخت گلوله‌های خمپاره در کارگاه‌های ریخته‌گری کوچک مردم داوطلب انجام می‌شد. بعد از جنگ این موضوع از سوی بسیج دانشجویی برخی دانشگاههای معتبر کشور دنبال شد و امروزه به تولید تجهیزات پیشرفته نظامی دست پیدا کرده‌اند. به این ترتیب در عرصه تولید و صنعت ما باید به دنبال گسترش هر چه بیشتر تفکر بسیجی در سطوح مختلف باشیم.
از مهمترین کارهایی که با این نوع تفکر باید در عرصه‌های مختلف تولید کشور اتفاق بیفتد، افزایش بهره‌وری و ایجاد پویایی و زایایی سامانه‌ها در چارچوب تعریف و تبیین روشن و عملی کارآیی، بهره‌وری و اثربخشی است. امیدواریم با ورود هر چه بیشتر تفکر بسیجی در عرصه‌های تولید کشور، شاهد شکوفایی کشور در عرصه تولیدات داخلی و بی‌اثر شدن تحریم‌ها در کشور باشیم. این روز و هفته و بر تمامی کسانی که با تفکر بسیجی در عرصه‌های مختلف مشغول به خدمت هستند، مبارک باد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا