بحران به وجود آمده در بازار روغن، ماندنی نیست

به گزارش بیدنا، حشمت اله خسروی معاون بازرگانی شرکت مارگارین با اعلام این مطلب افزود: با توجه به این که شرکت مارگارین همواره در این عرصه از اعتبار خاصی برخوردار است ،۱۰ هزار تن روغن به شکل امانی و به همین میزان نیز حواله خرید از شرکت بازرگانی دولتی دریافت کرده است که هم اکنون در حال حمل به شرکت می‌باشد و به این ترتیب وضعیت تولید روغن کماکان به میزان سابق برخواهد گشت.

وی اظهار داشت : در چند ماه اخیر با توجه به شرایط موجود، ماهانه حدود ۷ الی ۸ هزار تن تولید روغن داشته ایم و هدفمان این است که با تمام توان، تولید خود را روی ۱۰ هزار تن در ماه نگه داریم.

خسروی با اشاره به این که در ۶ ماهه نخست امسال حدود ۸۵۰ هزار تن روغن در کل کشور توزیع شده است، یاد آور شد : این در حالی است که واردات روغن خام به کشور ۳۵۰ هزار تن بوده است و اختلاف بین این دو رقم به مرور زمان و با اتمام ذخایر مخازن کارخانجات ،بازار را با مشکل رو به رو کرد.

وی همچنین شیوع بیماری کرونا را از دیگر دلایل بر هم زننده بازار عنوان کرد و گفت : کاهشی که به همین علت در تولید بسیاری از کشورها اتفاق افتاد موجب شد تا با افزایش قیمت ها مواجه باشیم از طرفی ما معمولا چابکی لازم را برای اعمال تغییر نسبت به تغییرات شرایط جهانی نداریم.

معاون بازرگانی شرکت مارگارین در ادامه خاطر نشان کرد: از طرفی بسیاری از شرکت ها، طی ماه های اخیر روغن خام مورد نیاز خود را به موقع خریداری نکرده اند، به امید این که در آینده بتوانند آن را با قیمت پایین تری تهیه کنند و این مسئله نیز در به وجود آمدن شرایط فعلی تاثیرگذار بود.

وی از دیگر سو کشور چین را عامل دیگر بر هم زننده بازار عنوان کرد و گفت: این کشور طی ۵ ماه اخیر روغن موجود در بازار را در حجم زیاد و قیمت بالاتر خریداری کرده و عملا در تشدید شرایط فعلی اثرگذار بوده است.

خسروی تاکید کرد: شرکت بازرگانی دولتی با اعتماد به شرکت های قدیمی و بزرگی نظیر مارگارین می تواند از این شرکت ها به عنوان بازوی توزیع دولتی استفاده کند تا با توجه به منابع محدود فعلی روغن به ساماندهی بازار کمک شایان توجهی شود.

خسروی در پایان با اشاره به این که ۷۵ درصد روغن تولیدی در بخش صنف و صنعت و ۲۵ درصد آن در بخش خانگی مصرف می شود گفت: مدیریت توزیع میان این بخش ها با توجه به محدودیت تولید، نقش قابل توجهی در ساماندهی وضعیت موجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا