افزایش توانمندی و رسیدن به خودکفایی از مزیت های شرایط تحریمی است

همایون باقری از سال ۹۷ تا کنون عهده دار سمت مدیریت امور مجامع گروه توسعه صنایع بهشهر است.  با او به گفت و گو نشستیم که حاصل آن در پی می آید:

در حال حاضر وضعیت شرکت توسعه صنایع بهشهر و شرکت های تابعه آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

گروه توسعه صنایع بهشهر در حوزه های مختلفی چون صنایع شوینده، صنایع غذایی، بازرگانی، توزیع و پخش ، بانکداری و سرمایه گذاری فعالیت می کنند و بسیاری از شرکت های گروه بورسی هستند. محصولات تولیدی گروه از محبوبیت خوبی در بازار برخوردار است و البته به همان نسبت مسئولیت سنگینی در جهت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم داریم. به طور کلی فعالیت های این گروه، زنجیره تولید، فروش و توزیع را شامل می شود و امیدواریم همچنان بتوانیم با توسعه فعالیت های خود به رشد اقتصاد ملی کمک کنیم.

بفرمایید مسئله تحریم ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن تا چه حد بر فعالیت های گروه تاثیرگذار بوده است؟

یکی از آثار تحریم ها برای شرکت های ما این است که نمی توانیم همچون گذشته در مسیرهای معمول حرکت کنیم و برای خرید مواد و تجهیزات موردنیاز یا فروش تولیدات خود، نقل و انتقالات را در مسیر درست انجام دهیم که این خود پرداخت ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه بیشتر را به ما تحمیل می کند و در نهایت منجر به کاهش سود شرکت می شود. اما در مقابل یکی از مزیت های شرایط تحریمی این است که درآمد شرکت های صادرکننده ما افزایش یافته و می توانند تولیدات خود را افزایش دهند و در تولید کالاهای مورد نیاز خود به خودکفایی نزدیک تر شوند. البته درست است که به دلیل حذف رقبای خارجی ممکن است رقابت در تولید محصول با کیفیت، کمتر شود اما رسیدن به خودکفایی و افزایش توانمندی ها، یکی از بزرگترین مزیت های شرایط فعلی است.

عملکرد گروه توسعه صنایع بهشهر و شرکت های زیرمجموعه آن را در مقایسه با رقبا چگونه ارزیابی می کنید؟

گروه توسعه صنایع بهشهر به جهت حاکم بودن ضوابط دولتی، چابکی شرکت های خصوصی را ندارند. شرکت های خصوصی ضمن لحاظ کردن سیاست های حفاظتی جهت مهار ریسک، در راستای سودآوری بیشتر، تامین کالا و مواد اولیه و صادرات اختیار عمل بیشتری دارند اما از آن جا که ما ساختاری دولتی داریم همواره با مقررات سختگیرانه تری مواجهیم. از سویی به جهت این که در لیست تحریم ها قرار داریم برای کلیه نقل و انتقالات خود ناچار به پرداخت ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه اضافه تر هستیم و به همین اندازه از شرکت های خصوصی که در لیست تحریم ها قرار ندارند ، عقب تر حرکت می کنیم. اما از سویی با پتانسیلی که ما در پخش و توزیع کالا داریم در صورت همگرایی و هماهنگی بیشتر، می توانیم از آن ها پیشی بگیریم.

از چالش هایی که همواره در حوزه کاری خود با آن مواجهید بگویید.

در حال حاضر و با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، بزرگترین چالش ما برگزاری مجامع شرکت هاست. برگزاری آنلاین مجامع همان گونه که برای سهامداران ما مزیت هایی نظیر صرفه جویی در هزینه و زمان در پی دارد اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم ما را با چالش هایی مواجه کرده است که بزرگترین آن عدم توانایی در اعمال رای الکترونیکی است. سال ۹۸ در پی شیوع کرونا بر اساس بخشنامه ای از ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر برگزاری مجامع با حضور حداقل ۵۰ درصد از سهامداران و حداکثر ۱۵ نفر تاکید می کرد، ناگزیر به برگزاری آنلاین مجمع شدیم. وظیفه ماست که به بهترین شکل در حوزه انتخابات مجامع، تقسیم سود و سایر مسایل پاسخگوی حقوق سهامداران باشیم. این در حالی است که با رکود در مشاغل مختلف و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور شاهد این بودیم که بخش زیادی از مردم سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کردند و بدین ترتیب تعداد سهامداران ما نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافت. بنابراین باید زمینه های لازم را برای پاسخگویی به این تعداد سهامدار داشته باشیم و دربحث برگزاری مجامع برای اعمال رای الکترونیکی چاره بیاندیشیم تا بتوانیم از مزایای این شیوه برگزاری به صورت تمام و کمال بهره ببریم.

از نحوه تعامل با شرکت های زیرمجموعه گروه رضایت دارید؟

ما در پایان هر سال برنامه ای را به صورت مکتوب به شرکت ها ابلاغ می کنیم و به جز در موارد ناشی از شیوع ویروس کرونا یا شرایط خاص موردی، انتظار داریم شرکت ها در اجرای عملیات و برگزاری مجامع خود مصمم عمل کنند و از این جهت تعامل خوبی با شرکت های گروه داریم به طوری که طی پروسه مشخص و مطابق مقررات هر ساله مجامع برگزار و نسبت به اجرای تکالیف قانونی اقدام می شود.

با توجه به شرایط کنونی چه آینده ای برای گروه پیش بینی می کنید؟

از آن جا که بخشی از مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز شرکت های ما وارداتی است، رشد تولید و فروش آن ها به شدت در گرو وضعیت صادرات و واردات ما در آینده است. همه شرکت های زیرمجموعه گروه در این شرایط برنامه افزایش سرمایه دارند با این سیاست که بتوانیم سرمایه سهامداران در بازار را به درون شرکت ها سوق دهیم و با این برنامه های توسعه ای ، رشد و توسعه شرکت ها را رقم بزنیم. اما قطعا در این مسیر با چالش هایی هم مواجه خواهیم شد که مهم ترین آن بحث واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز شرکت هاست. امیدواریم شرایط اقتصادی کشور به ثبات نسبی برسد که بتوانیم این افزایش سرمایه ای که به شرکت ها اختصاص داده ایم برای توسعه و بهسازی خطوط تولید شان هزینه کنیم و اگر نیاز ما به سرمایه در گردش کمتر باشد قطعا می توانیم فضای تولید خود را توسعه دهیم و سهم بیشتری از بازار بگیریم. اما با ادامه روند فعلی و شدت یافتن تحریم ها همه تلاش ما این است که شرکت بدون نزول و افت ، بتواند از این دوران گذر کند.

و سخن آخر ؟

از همکاران روابط عمومی که با روشن کردن نقاط مبهم و تاریک همواره تاثیر مثبتی در روند تصمیم گیری ها و رشد جایگاه شرکت و شناساندن و معرفی توانمندی های آن در خارج از سازمان دارند بسیار سپاسگزارم و امیدوارم همین گونه پویا و تاثیرگذار به فعالیت های خود ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا