بورس، کاری پر استرس است/ بازدهی بالا، ریسک بالا دارد

به گزارش بیدنا، امیرتقی خان تجریشی با بیان مطلب بالا به عصرمالی گفت: متاسفانه در زمان صعود و افت شاخص عملا تحلیل و بررسی های بنیادی سهام جایگاه چندانی بین سرمایه گذاران و فعالان بازار نداشت و بازار وارد مسیری شد که هرگز تجربه نشده بود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته افراد حرفه‌ای که افت و خیز بازار را دیده اند، می‌دانند که سرمایه گذاری در بورس نیازمند صبوری و دانش است.

وی با اشاره به اینکه خرید و فروش سهام در بازار سرمایه نیازمند اطلاعات و تحلیل های مختلف است، تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری اطلاعات اندکی در خصوص بازار دارد، باید به صورت غیرمستقیم وارد بازار سهام شوند.
خان تجریشی درباره حضور بازار گردان‌ها در بازار سرمایه گفت: وجود بازار گردان‌ها در بازار، نقد شوندگی را تضمین کرده و این اعتماد را به سرمایه گذار می دهد که گرفتار صف های فروش و خرید سنگین نمی شود.

این کارشناس بازارسرمایه به اوراق اختیار فروش تبعی به عنوان دیگر اقدام سازمان بورس در خصوص صیانت از حقوق سرمایه گذاران اشاره کرد و افزود: زمانی که حقوقی‌ها به این نتیجه برسند که قیمت سهامشان به کف رسیده، اقدام به انتشار اوارق اختیار فروش تبعی می‌کنند و به نوعی به سهامداران تضمین می‌دهند که سهامی که خریداری کردند را در هر زمان با همان قیمت یا بیشتر می‌توانند بفروش برسانند.

در کنار این موارد، سهام خزانه نیز اهمیت بالایی دارد، به طوری که با رسیدن قیمت سهام شرکت به کف قیمتی، هیات مدیره با خرید سهام خود و خزانه کردن آن، از افت بیشتر قیمت سهم جلوگیری می کند.وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بورس در همه جای دنیا جزو کار‌های پر استرس است، خاطرنشان کرد: بورس بازاری است که علاوه بر بازدهی خوب، ریسک هم دارد افرادی که سال‌ها در این بازار مشغول به فعالیت هستند افت و خیز بازار را دیده اند و می‌دانند که باید در این بازار صبور باشند. اگر با دید بلندمدت، بازار را بررسی کنیم، مشاهده می شود که هر چه تعداد سال‌های حضور در بازار سرمایه بیشتر باشد سود بیشتری نصیب سرمایه گذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در پایان ابراز داشت: نیمه دوم سال، نیمه ای مثبت برای بازار سرمایه است. هم اکنون شاهد بازگشت قیمت های جهانی هستیم که قطعا بر فروش شرکت ها و سودآوری آنها تأثیر گذار است. به نظر می رسد نقدینگی جدید نیز دوباره وارد بازار شود و از همین رو، انتظار می رود، شاخص در نیمه دوم سال روند صعودی خود را ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا