از پیوستن پاکسان به پویش “ من ماسک میزنم” تا مشارکت جامعه در سلامت خود

مشارکت در امور اجتماعی، نوعی تعهد و پذیرش مسئولیت فردی و اجتماعی است که همه افراد ناگزیر به پذیرش آن هستند. مشارکت مردمی، امروز در اجتماعات بشری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نقش مؤثری در حل مسائل اجتماعی هم چون معضل ترافیک، نظم اجتماعی و بوروکراسی ناکارآمد دارد. ایجاد مشارکت اجتماعی یکی از کارهایی است که رسانه‌ها در کنار سایر نقش‌ها از جمله فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی بر عهده دارند و رسالت آن سهیم نمودن انسان در سرنوشت خویش است.
در حقیقت در کنار تلاش نظام سلامت برای ارتقای توانمندی‌های مردم و ارایه بهترین خدمات به آن ها، مردم می توانند برای بالاتر بردن سطح سلامت خود، در هر سطحی که امروز هست، تلاش کنند.
از طرف دیگر در یکی دو دهه اخیر، رویکرد جدیدی در زمینه شناخت عوامل تأمین کننده سلامت جامعه و مقابله با عواملی که آن را تهدید می کنند پدید آمده است. این رویکرد که به «مولفه های اجتماعی سلامت» معروف است بیانگر این حقیقت است که تا ۸۰ درصد عواملی که در ایجاد بیماری ها نقش دارند، از عوامل اجتماعی نشأت می گیرند.
طبیعی است که با سهم چشمگیری که عوامل اجتماعی دارند، نظام سلامت حتی در شرایط آرمانی نیز نمی تواند به تنهایی از عهده تأمین سلامت افراد جامعه برآید.
وقتی درصد عمده ای از بیماری ها ناشی از عوامل اجتماعی هستند، آن چه به وضوح می تواند به تأمین و ارتقای سلامت در جامعه کمک کند، مشارکت اجتماعی مردم در امور مربوط به سلامت خود است.
اپیدمی جهانی حاضر (ناشی از ویروس کرونای جدید)، نمونه ای از تأثیر مشارکت مردم در مقابله با بیماری و تأمین سلامت است. بیماری کووید ۱۹، بیماری ویروسی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. ویژگی های خاص این ویروس، تشخیص و درمان موارد ابتلا را پیچیده کرده است.
وقتی واکسن یا پیشگیری دارویی موثر برای بیماری وجود ندارد، تنها راه مطمئن برای کنترل آن، استفاده از ضوابط پیشگیرانه و مراقبت هایی است که جز با مشارکت مستقیم مردم عملی نخواهد بود.
برای مبارزه با این پاندمی (همه‌گیری جهانی)، مردم باید آگاهی لازم در مورد چگونگی پیشگیری از ابتلا و مقابله با بیماری را کسب کرده و برای عملی کردن این اقدامات توانمند شوند. اقداماتی که نیازی به مداخلات مدرن و پیشرفته تشخیصی و درمانی نداشته و اگر چه در نگاه اول بسیار ابتدایی و بدیهی به نظر می رسند ولی اهمیت فراوان دارند.
مشارکت مردم در رعایت فاصله فیزیکی با دیگران، ماندن در خانه و رعایت شرایط قرنطینه، پرهیز از حضور بی‌مورد در سطح جامعه و حمایت های اجتماعی از افرادی که به هر شکل از این همه گیری آسیب دیده اند، نمود مشارکت جامعه در سلامت خود است. هر قدر جامعه در تقویت این نوع مشارکت تلاش کند و از ظرفیت هایی مانند داوطلبان و همیاران سلامت برای گسترش آن بهره بگیرد، به مهار بحران های سلامت از این دست نزدیک تر خواهد بود.

پرسنل شرکت پاکسان به پویش “ من ماسک میزنم” پیوستند
اما در همین راستا نیز شرکت پاکسان با حمایت حسن بقائی مدیرعامل این مجموعه و با هدف پیشگیری از شیوع ویروس بیشتر کرونا در موج سوم این بیماری، پویش “من_ماسک_می زنم”، در تمامی فضاهای شرکت پاکسان و صفحات اجتماعی این شرکت در شبکه های مجازی راه‌اندازی کرد تا بدین ترتیب نقش خود را در فرهنگ سازی و ترویج استفاده از ماسک پررنگ تر از پیش به نمایش بگذارد.
روابط عمومی پاکسان به منظور مقابله با موج سوم این بیماری با پیوستن به این پویش، تلاش کرده مسئولیت اجتماعی خویش را به نحو احسن به‌جای آورده و تمامی پرسنل شاغل در این مجموعه را نیز بیش از گذشته به این امر ترغیب کند. چنانچه میلاد شمس عضو هیئت مدیره و معاون بازاریابی و فروش این شرکت نیز با پیوستن به این کمپین حمایت خود را از این اقدام اعلام کرد.
اهداف این مجموعه در پیوستن به این کمپین فراگیر نشان دادن اهمیت نقش فرهنگ ‌سازی، اطلاع‌ رسانی و آموزش در کنار قانون و الزام است و تفهیم این موضوع که در وضعیت فعلی که جهان با آن روبه‌روست توجه به استفاده از ماسک تا چه اندازه می‌تواند ما را از ابتلا به این بیماری مصون نگه دارد.
شایان ذکر است که هشتگ این کمپین در تمامی واحدها، بخش‌ها و خطوط تولید شرکت پاکسان نصب شده تا پرسنل را بیش از پیش ترغیب نماید.
توزیع ماسک و محلول ضدعفونی کننده، ضدعفونی مداوم محیط، پایش دائمی وضعیت سلامت کارکنان و سایر اقدامات کنترلی نیز از دیگر اقدامات پیشگیرانه در شرکت پاکسان است.
مخاطبان شرکت پاکسان می توانند از طریق شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرامهمگام با این مجموعه به کمپین #من_ماسک_می زنم بپیوندند و از اخبار و برنامه های این مجموعه مطلع شده و انتقادات و پیشنهادات خود را به مدیران این مجموعه اطلاع دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا