مروارید هامون آذر ماه وارد بورس خواهد شد

به بهانه سیزدهمین سالروز تاسیس این شرکت بار دیگر با “شهریار محمدی راد” مدیرعامل این شرکت  گفت و گویی انجام دادیم که حاصل آن پیش روی شماست :

با توجه به اینکه برنامه هایی برای توسعه فعالیت ها و تولیدات شرکت در دست اجرا دارید، خوانندگان را در جریان این برنامه ها بگذارید.

  • در سالیان گذشته تنها دو درصد از محصول تولیدی شرکت مروارید هامون به بازارداخلی اختصاص داشت، در حالی که در سال ۲۰۱۹ ، سطح تولید و فروش محصولات شرکت مروارید هامون در بازار داخلی به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است. در نظر داریم که در راستای استراتژی نفوذ بیشتر در بازار داخلی به ویژه با در نظر گرفتن شرایطی که منجر به سخت تر شدن پروسه صادرات می گردد ( اعم از نوسانات پی در پی نرخ ارز ، محدودیت های ناشی از تحریم ، قوانین دست و پاگیر نهادهای حاکمیتی در زمینه صادرات ، دامپینگ شرکت های رقیب، بالا بودن نرخ تعهد ارزی صادرات محصولات شوینده و بهداشتی ، آرایش سیاسی کشورهای منطقه و امکان تغییر در سیاست های بین المللی و…) ناگزیر هستیم با نگاهی رو به جلو در صدد افزایش تنوع در سبد – برند محصول شرکت مروارید هامون اقدام به افزایش فروش در بازار داخلی نماییم تا در آینده ای نزدیک سهم بیشتری از تولیدات شرکت را به بازار داخلی اختصاص دهیم .

آیا برای توسعه بازار صادراتی خود نیز برنامه ای در دست دارید؟

  • طی سه سال گذشته برنامه توسعه بازار صادراتی خود را در دست اجرا داشتیم و در حین اجرای این برنامه مدون، توانستیم حیطه بازار صادراتی مان را از دو کشور افغانستان و پاکستان، به کشورهای عراق ، اقلیم کردستان عراق ، گرجستان ، ترکمنستان و آذربایجان افزایش دهیم . درصدد هستیم در ادامه‌ اجرای برنامه‌ توسعه‌ بازار صادراتی به بازار کشورهای سوریه ، ارمنستان و کشورهای آفریقایی ورود پیدا کنیم که مذاکرات اولیه آن انجام شده است.
  • بفرمایید آیا برای تکمیل سبد محصولات تولیدی شرکت هم راهکاری دارید؟

بر اساس استراتژی مدونی که شرکت برای خروج از ریسک تک محصولی، تهیه و تدوین نموده است و در راستای تکمیل سبد برند – محصول شرکت ( در بازارهای داخلی و صادراتی)، اقداماتی در زمینه افزایش برندهای فعال و تولید محصولات جدید،  در دست اجرا داریم که اهم آن عبارتند از :

  • راه اندازی برند راحیل ( در ابتدا جهت تولید پودر رختشویی صادراتی و بعدها تعدد محصولات تحت این برند)
  • راه اندازی و تولید محصول تحت برند گلفام ( جهت بازارهای صادراتی)
  • تولید پودر جدید رختشویی جعبه ای با برند مریلا ، جهت عرضه در بازار داخلی.
  • تولید مایع ظرفشویی مریلا در بطری های پلی اتیلنی در سه ماهه آینده ، جهت عرضه در بازارهای صادراتی و داخلی .
  • افزایش تولید و عرضه شامپو مریلا در بازارهای صادراتی و داخلی و ایجاد جایگاهی برای این محصول در قفسه مغازه ها و سوپر مارکت های بازار داخلی ( به ویژه در استان های همجوار) .
  • راه اندازی خط تولید صابون و ارائه این محصول در بازارهای صادراتی و داخلی . این مهم با اخذ مجوز افزایش سرمایه از شرکت توسعه صنایع بهشهر در مرحله نهایی شدن طرح اولیه قرار دارد و امید است بتوانیم طی چند ماهه آینده صابون را به بازارهای هدف گذاری شده عرضه کنیم .

اقدامات توسعه ای این شرکت با محوریت کارخانه، مشتمل بر چه محورهایی است ؟

با توجه به این که در بخش انبارش مواد اولیه خریداری شده و محصولات تولید شده با کمبود جا مواجه هستیم ، جهت برون رفت از این مشکل اقدام به برنامه ریزی و تخصیص بودجه برای احداث سوله ای در فضای کارخانه کردیم که به زودی نیز فرآیند ساخت و تکیمل این سوله ( نهایتا طی شش ماه ) به سرانجام خواهد رسید . بدیهی است که با رفع مشکل کمبود فضای انبارش در کارخانه ، با توجه به انتظارات تورمی در قیمت های مواد اولیه و ادوات بسته بندی ، شرکت مروارید هامون امکان بهره گیری از خرید مواد اولیه با قیمت های مناسب تر و در مقادیر بیشتر ، به دست خواهد آورد که این مهم ، موجبات افزایش سود آوری شرکت خواهد شد و در عمل ، زمینه را برای قیمت گذاری رقابتی محصولات تولیدی فراهم خواهد کرد .

پروژه گازرسانی شرکت اکنون در چه مرحله ای است؟

احداث ایستگاه گازرسانی برای استفاده کارخانه مروارید هامون و انتقال آن صورت گرفته که طی هفته جاری  با مرتفع شدن برخی  مشکلات مربوط به تنظیم فرآیندهای تولیدی در زمینه همخوانی خطوط تولید با انرژی گاز ، شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.

 

چالش های پیش روی شما در مسیر توسعه چیست؟

کارخانه مروارید هامون، در منطقه ای واقع شده است که امکانات فنی و تولیدی بسیار کمی در دسترس قرار دارد ، به همین دلیل ما هزینه هنگفتی جهت تامین مواد اولیه و ادوات بسته بندی و اقلام فنی و  انتقال آنها به کارخانه، پرداخت می کنیم  و لذا بهای تمام شده خرید مواد اولیه و ادوات تولیدی برای شرکت مروارید هامون، بالاتر از شرکت های مشابه و رقیب است که این مسئله در قیمت گذاری محصولات، برای ما محدودیت هایی ایجاد کرده و از قدرت رقابت قیمتی شرکت کاسته می شود .

چالش دیگری که با آن روبه رو هستیم افزایش قیمت مواد اولیه است که متاسفانه در مورد همه کارخانه های تولید کننده محصولات شوینده و بهداشتی صدق می کند  اما  برای شرکت های بزرگتر که امکانات فنی ، تولیدی و پشتوانه مالی بیشتر و قوی تری دارند و بعضا برخی مواد اولیه تاثیر گذار در قیمت گذاری محصولات شوینده ( مانند اسید سولفونیک) را خودشان تولید می کنند ، نوسان گیری تغییرات قیمت مواد اولیه برای آنها آسان تر خواهد بود و بنابراین نسبت به ما ، از قدرت بیشتری در ارائه قیمت های مناسب به بازار برخوردار هستند .

یکی دیگر از چالش ها پیش روی شرکت مروارید هامون به افزایش بی رویه هزینه حمل و نقل بر می گردد و چون عمده مواد اولیه و ادوات بسته بندی مورد نیاز شرکت ، از نیمه شمالی کشور تامین می شود ، بهای تمام شده مواد اولیه برای مروارید هامون به صورت مضاعف افزایش پیدا کرده و هزینه بیشتری را به شرکت تحمیل می نماید. در حالی که اکثریت شرکت های تولید کننده محصولات شوینده ( به جز سه یا چهار شرکت) مابقی در پایتخت یا استان های اطراف آن مانند البرز و قزوین مستقر هستند و برای حمل و نقل مواد اولیه ، هزینه ای کمتر از مروارید هامون پرداخت می نمایند .

از دیگر چالش های فعالیت شرکت، وجود موانع بسیار در بحث صادرات محصولات شوینده و بهداشتی است که قبلا به آنها اشاره شد. قطعا وجود این مشکلات بر سر راه شرکتی مانند مروارید هامون که مزیت رقابتی اصلی آن همجواری با کشورهای شرق ایران است، می تواند برای ادامه فعالیت این شرکت در عرصه صادرات ، مخاطراتی ایجاد کند و جهت کاهش ریسک همین مخاطرات است که در صدد هستیم سبد کالایی خود را برای فروش در بازار داخلی هر چه سریعتر مهیا سازیم .

 

از چه زمانی به بورس ورود پیدا خواهید کرد و از ساز و کارها و اقدامات خود در این زمینه بگویید.

طبق برنامه ای که با هلدینگ توسعه صنایع بهشهر ( به عنوان شرکت مادر) هماهنگ و تنظیم شده است ، فرآیند ورود شرکت مروارید هامون به فرا بورس تا ۱۵ آذرماه امسال به پایان خواهد رسید.

در حال حاضر نیز  جهت انجام فرآیند ورود به بورس، اغلب اقدامات و زمینه سازی ها از جمله

تدوین و حسابرسی طرح توجیهی افزایش سرمایه، انعقاد قرارداد با کارگزاری بانک ملی، افزایش تعداد سهامداران شرکت مروارید هامون، تدوین اساسنامه بر اساس فرمت جدید سازمان بورس، خرید تجهیرات سخت افزاری مناسب جهت یکپارچگی اطلاعات برای ورود به بورس، تهیه گزارشات حسابرسی داخلی بر اساس گانت چارت ورود به بورس و… انجام شده است و بقیه موارد نیز در دستور اجرا قرار دارد .

قطعا ورود شرکت مروارید هامون به فضای بورس ، موقعیت بهتری را در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و اعتبار مضاعفی به مجموعه خواهد بخشید .

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

امیدوارم همان گونه که جناب آقای محسنی مجد تاکید ویژه ای بر هم افزایی بین شرکت های عضو گروه دارند،  هماهنگی و تعامل بین شرکت ها بیشتر شود و شرکت مروارید هامون بتواند در زمینه تامین و خرید مواد اولیه مورد نیاز خود تا حد امکان از پتانسیل شرکت های عضو گروه توسعه صنایع بهشهر استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا