مروارید هامون نگینی در استان سیستان و بلوچستان

«شهریار محمدی راد» یکی از قدیمی ترین مدیران مجموعه گروه توسعه صنایع بهشهر است که سال ۷۵ به شرکت پاکسان ورود پیدا کرد. او پس از ۲۵ سال خدمت در این شرکت به عنوان مدیر تولید، سال ۹۵ در کسوت مدیرعامل، به شرکت مروارید هامون پیوست. از آن جا که محمدی راد دانش آموخته رشته شیمی است پس از ورود به این مجموعه با تغییر در فرمولاسیون مواد شوینده و فرآیندهای تولید، توانست تحولات مثبتی را در این شرکت به عنوان یکی از معدود شرکت های تولید کننده مواد شوینده در منطقه جنوب کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان ایجاد کند.

آقای محمدی راد در آغاز، لطفاً از وضعیت کنونی شرکت مروارید هامون بگویید.

بنده پس از ورود به این شرکت در سال ۹۵ به کمک همکاران خود تغییراتی اساسی را در فرآیندها ، محصولات و بازار ایجاد کردیم. عمده بازار ما در آن زمان صادرات به دو کشور افغانستان و پاکستان بود و تنها دو درصد آن به بازار داخلی اختصاص داشت. در همان سال برنامه هایی را برای کاهش قیمت تمام شده محصولات داشتیم . یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده، بعد مسافت در تهیه مواد اولیه است به طوری که ما عمده مواد اولیه خود را از نوار شمالی کشور تهیه می کنیم که این هزینه بالایی را در بحث حمل و نقل به ما تحمیل می کند. از سویی بر روی برندهای موجود و کیفیت محصولات و فرمولاسیون آنها هم تغییراتی ایجاد کردیم که به مشتریان خود ثابت کنیم با انگیزه و هدف جدید آمده ایم و به این ترتیب مدت یک سال بر روی فرآیند های موجود کار کردیم تا به وضعیت فعلی رسیدیم.

برای افزایش سهم بازار داخلی نسبت به سال های قبل چه برنامه هایی اجرا کردید ؟

به دلیل مشکلاتی که در بحث صادرات به کشورهای همسایه نظیر بسته شدن مرزها، نرخ های حمل و نقل و … داشتیم، سعی کردیم به مرور سهم بازار داخلی از محصولات خود را از دو درصد به ۱۰ درصد افزایش دهیم و علاوه بر فعال کردن بازار داخلی در استان سیستان و بلوچستان در سایر استان های همجوار آن هم حضور داشته باشیم.

در زمینه توسعه برند و محصولات چه اقداماتی انجام داده اید؟

دو برند فعال موجود سال ۹۵ را اکنون به هشت برند گسترش داده ، به بازار ترکمنستان ، گرجستان ، آذربایجان و سوریه هم به صورت مقطعی ورود پیدا کردیم. تولید این شرکت عمدتاً پودرمحور است . در حال حاضر در بخش مایعات هم فعال شده ایم و از ۲ سال پیش خط تولید شامپو را راه اندازی کردیم.
در بحث صادرات به کشور عراق گرچه به لحاظ بعد مسافت هزینه حمل و نقل بالایی دارد اما موفق شدیم هم در کردستان عراق و هم جنوب این کشور بازار خیلی خوبی پیدا کنیم، به طوری که در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد صادراتمان به این کشور است .

میزان تولید شما چقدر است ؟

سال گذشته ما به حداکثر ظرفیت تولید خود رسیدیم و در سه شیفت کار کردیم به طوری که با تولید ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن بیشترین میزان تولید محصول را در مروارید هامون به ثبت رساندیم.

از چالش های موجود بر سر راه خود بگویید.

در حال حاضر به لطف خدا با حداکثر ظرفیت تولید داریم، اما به دلیل بالا رفتن نرخ دلار در فروش دلاری محصولات به مشکل برخوردیم و ناگزیر فروش ریالی را جایگزین کردیم. از طرفی قیمت مواد اولیه هم افزایش شدیدی داشته که خود مشکلاتی را به وجود می آورد اما با تمام این احوال ما با همه توان به تولید ادامه می دهیم.

با توجه به شرایط موجود، برای تامین مواد اولیه مشکل خاصی ندارید؟

از آن جا که حجم تولید ما محدود است، مواد اولیه مورد نیازمان را از بازار داخلی و بعضاً از شرکت پاکسان که از تولید کنندگان گروه توسعه صنایع بهشهر محسوب می شود ،تهیه می کنیم. عمده مشکل شرکت های مشابه ما در حال حاضر تامین ارز برای واردات مواد اولیه هست که خوشبختانه از آن جا که ما این مواد را از شرکت های داخلی تهیه می کنیم، با مشکلی مواجه نیستیم.

آیا برای گسترش بازار صادراتی خود، پتانسیل لازم را در اختیار دارید؟

خوشبختانه در بخش فروش مشکلی نداریم اما به دلیل محدودیت در تولید، ناگزیر به محدود کردن تعداد مشتریان خود هستیم و در حال حاضر هم با توجه به بازار ایجاد شده با تمام ظرفیت مشغول به تولید هستیم.

در بخش توزیع و پخش وضعیت چگونه است؟

شیوه کار ما به شکلی است که مواد اولیه را خریداری کرده بر اساس سفارشی که قبلاً از مشتری گرفته ایم، محصول را تولید کرده و بلافاصله به دست مشتری می رسانیم. در واقع امکانی برای انبار کردن مواد اولیه و یا محصولات تولید شده نداریم و مشتریان ما عمدتاً به حمل و نقل جاده ای برای انتقال محصولات خود تمایل بیشتری دارند.

نحوه تعاملتان با سایر شرکت های گروه چگونه است؟

از آن جا که هزینه های تولید برای ما به جهت کاهش قیمت تمام شده و افزایش قدرت رقابتی در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است ناچاریم در گرفتن خدمات مورد نیازمان پایین ترین قیمت اعلامی را در اولویت قرار دهیم. به همین دلیل گاهی ناچاریم از شرکت های خارج از گروه، خدمات و یا مواد مورد نیازمان را تامین کنیم. برای نمونه ۵۵ درصد قیمت تمام شده تولید پودر را اسید سولفونیک به عنوان عمده ترین مواد اولیه شوینده ها به خود اختصاص می دهد. پس می بینیم که خرید این ماده با قیمت پایین تر تا چه حد بر قیمت تمام شده ما موثر خواهد بود. بدین جهت انتظار داریم تعامل بین شرکت های های گروه دو جانبه باشد تا بتوانیم به پویایی یکدیگر کمک کنیم.

از برنامه های آتی خود بگویید.

در بخش تولید پودر با حداکثر توان خود در حال تولید هستیم و قصدمان حفظ شرایط موجود است اما گام بعدی تکمیل سبد کالایی محصولات شرکت است که شامل مایعات هم می شود.امیدواریم بتوانیم در این بازار هم محصولات خود را جا بیاندازیم. در بحث صادرات هم هدفمان این است که با توجه به ظرفیت تولید خود، بازارمان را حفظ کرده و بر تنوع سبد کالایی خود بیافزاییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا