«مارگارین» استاندارد مدار است

شاید هنگامی که در سال ۱۳۳۲ برای نخستین بار روغن‌هایی با برند «خروس» به بازار عرضه شد، هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که شرکت تولید‌کننده این محصولات تا امروز یعنی حدود ۷۰ سال بعد هم‌چنان به قوت گذشته پا بر جا باشد و افزون‌بر تلاش برای بهبود کیفیت تغذیه هم‌میهنان به ایجاد اشتغال و تولید نیز بیاندیشد.
عمر روغن نباتی در ایران به زمان تاسیس شرکت مارگارین یعنی همان سال ۱۳۳۲ برمی‌گردد. در آن زمان صاحبان این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده روغن‌های گیاهی، ظرفیت تولید هشت تن روغن در روز را داشتند.
شرکت مارگارین در سال ۱۳۷۶ ظرفیت تولید روغن خود را از ۲۰۰ تن در روز به ۴۰۰ تن افزایش داد و از سال ۱۳۷۹ به بعد تا امروز گنجایش تولید روانه ۱۰۰۰ تن روغن را دارد.
کارخانه تولید روغن‌های «آفتاب»، «خروس» و «آفتاب طلایی» که این روزها با نام مارگارین شناخته‌می‌شود، ظهر دیروز میزبان «محمودرضا طاهری» مدیرکل اداره استاندارد استان تهران و «افشین زمانی» رئیس اجرایی استاندارد این استان بود.
«مارگارین» استاندارد مدار است
مدیرکل اداره استاندارد استان تهران و ریاست اجرایی استاندارد این استان به منظور بازدید از وضعیت کارخانه و چگونگی رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی به شرکت مارگارین رفتند.
در ابتدای این بازدید حسن خلخالی مدیرعامل شرکت «مارگارین» و معاونان و مدیران این شرکت توضیحاتی درباره قدمت این صنعت تولیدی و موانعی که در راه‌ آنان قرار دارد صحبت کردند. در ادامه نیز، میهمانان از خط تولید و تاسیسات تولیدی دیدن کردند و در جریان توسعه این مجموعه و نقش و سهم آن در زندگی افراد منطقه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی قرار گرفتند. در آخر نیز از تصفیه‌خانه، آزمایشگاه و دیگر بخش‌ها بازدیدی صورت گرفت و از نزدیک با فرآیند تولید روغن و بررسی سلامت دانه‌های روغنی آشنا شدند.
 «محمودرضا طاهری» مدیرکل اداره استاندارد استان تهران در حاشیه بازدید از آزمایشگاه شرکت مارگارین به فراز می‌گوید: «ما از خطوط تولیدی، آزمایشگاه و بخش‌های مختلف این شرکت بازدید کردیم و این واحد جزو واحدهای بسیار خوب و استانداردمدار اداره استاندارد کل استان تهران است.
او با اشاره به این که این بازدید یک بازدید کارشناسانه بود،‌ می‌افزاید: «روغن جزو مواردی است که باید حرارت ببیند اما شرکت مارگارین تمام پروتکل‌ها را رعایت کرده و وضعیت مناسبی داشت.
طاهری درباره چندوچون آیین‌نامه‌های بهداشتی در دوران شیوع کرونا نیز توضیح می‌دهد که: «در بازدیدهای قبلی پروتکل‌های بهداشتی داشتیم که مورد بازدید کارشناسان قرار می‌گرفت، امروز اما پروتکل‌ها افزایش یافته یعنی افزون بر موارد قبلی پروتکل‌هایی هم برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا مصوب شده‌است.
مدیرکل اداره استاندارد استان تهران با تشکر از مدیریت و کارشناسان واحد تولیدی مارگارین اعتقاد دارد: امروزه تولید در کشور بسیار سخت است، اما با تمام این مشکلاتی که وجود دارد اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
به گفته طاهری: به تبع سیاست‌هایی که در سازمان ملی استاندارد تدوین می‌شود ممکن است کنترل‌های ما سخت‌گیرانه‌تر شده‌باشد، اما هرگز از استانداردها کوتاه نمی‌آییم و واحدهای تولیدی موظف به رعایت استانداردهای لازم هستند.
او با ذکر این نکته که در زمانه جولان کرونا کنترل‌های استاندارد از بازار خرید نیز بیش‌تر شده می‌گوید: علت این است که باید بتوانیم نیازهای مشتریان را از فروشگاه‌ها چک کنیم و این موضوع ایجاب می‌کند که کنترل‌های ما بسیار جامع‌تر باشد.
مدیرکل اداره استاندارد استان تهران در آخر به همه توصیه می‌کند: «با وجود این که این روزها شرایط خیلی طبیعی و مناسب نیست و هر روز مشکلات جدیدی سر راه تولیدکنندگان سبز می‌شود، اما خواهش من از مدیران این است که آیین‌نامه‌های مصوب را کمافی‌السابق رعایت کنند».
هم‌اکنون ۳۸ نوع محصول متنوع روغنی در دو بخش صنف و صنعت (B2B) و مصارف خانوار (B2C) در شرکت مارگارین تولید می‌شود که افزون‌بر مطابقت با ضوابط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، با استاندارد های بین‌المللی نظیر CODEX از شرکت SGS سوئیس نیز انطباق داده شده است. همین موجب شده که محصولات مارگارین در بازار اغلب کشورهای خاورمیانه و حتی کشورهای اروپایی به چشم بخورد.
سلامت مردم شوخی‌بردار نیست
پس از شیوع موج دوم کرونا در کشور و بسیج همگانی برای مبارزه با این ویروس و حفظ سلامت پرسنل و خریداران، شرکت مارگارین با استفاده از ظرفیت واحدهای ایمنی و بهداشت و خدمات، اقداماتی را برای مقابله با مرحله دوم ویروس کرونا انجام داد.
«حسن خلخالی»، مدیر عامل شرکت مارگارین در این باره معتقد است: «سلامت مردم شوخی‌بردار نیست».
بهبود کیفیت تغذیه و اقتصاد، دو کفه ترازو
مجموعه مارگارین تا این لحظه به طور مستقیم ۹۰۰ تا هزار نفر پرسنل و پیمان‌کار دارد که بیشتر آن ها بومی هستند و از این لحاظ در جهت بهبود اشتغال می‌کوشد. هم‌چنین بیش از سه‌هزار نفر به واسطه تولید و مشارکت با این مجموعه در ارتباط کاری هستند.
در همین راستا «حسن خلخالی»، مدیر عامل شرکت «مارگارین» به خبرنگار «فراز» می گوید: «بخش اعظم معضل تولید اکنون واردات است، وارداتی که به تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی منتهی می‌شود که متاسفانه به دلیل معضل تحریم این مهم امروز با چالش های جدی مواجه شده‌است. اگر هم ارزی تعلق بگیرد، ارزی نامرغوب است که به دلیل شرایط تحریم انتقال آن دو تا سه ماه زمان می برد. ضمن این که هزینه آن نیز بالاست. چالش ما با دولت در حال حاضر همین مساله تخصیص ارز است که امیدواریم تمهیداتی برای بهبود آن اندیشیده شود».
او با اعتقاد به این که نقش عمده شرکت مارگارین در بخش صنعت است، می‌افزاید: «حدود ۳۰ درصد از تولیدات این شرکت تولید خام است، ۲۰ درصد در ثقل است و ۵۰ درصد آن در صنعت. در واقع ما به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه بیش‌تر با کارخانه‌ها سروکار داریم تا خانوارها».
آمار نیز حکایت از آن دارند که مجموعه تولیدی مارگارین افزون‌بر توجه به سلامت و کیفیت تغذیه خانوارها به حرکت چرخه تولید و اقتصاد نیز اهمیت ویژه‌‌ای داده‌است.
سود خالص شرکت مارگارین در سال ۹۸ حدود ۱۰ برابر شده و از رقم شصت و پنج میلیارد ریال به بیش از ۶۴۵ میلیارد ریال رسیده‌است.
هم‌چنین این شرکت در سال گذشته موفق به دریافت و پرداخت تسهیلات بانکی به میزان ۱۱ هزار میلیارد ریال شده است و از نظر  هزینه‌های مالی رو به جلو است ضمن آن‌که سرمایه درگردش شرکت دو برابر و  بازدهی دارایی های بیش از ۸ برابر شده و سود عملیاتی شرکت نیز ۴ برابر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا