راه اندازی سیستم تکمیلی تصفیه پساب شرکت زرین ذرت شاهرود

در راستای تحقق سیاستهای شرکت زرین ذرت شاهرود مبنی بر استقلال کامل سیستم تصفیه پساب شرکت و بمنظور کفایت عمل تصفیه پساب های دریافتی در جهت رعایت بیش از پیش استانداردهای محیط زیستی، این شرکت طبق نظرات مشاوران و کارشناسان خود اقدام به افزایش ظرفیتهای تصفیه خانه و تکمیل فرایندهای نهایی تصفیه پساب نمود که در این راستا می توان به اقدامات انجام شده زیر اشاره کرد:
۱- ساخت یک استخر ته نشینی دیگر در زمستان ۹۸ و بهار سال ۹۹ و بهره برداری آن در تابستان ۹۹
۲- تزریق مدیای معلق به استخر هوادهی جهت افزایش سطح استخر و بالا بردن ظرفیت بهره برداری از لجن هوازی
۳- خرید و نصب و راه اندازی فیلترهای شنی به منظور کاهش TSS، رنگ و کدورت پساب تصفیه شده نهایی

در این ارتباط  ضمن هماهنگی انجام شده با مدیریت محترم عامل، قرار بر راه اندازی سیستم فوق الذکر با حضور مشاوران فنی و تصفیه پساب شرکت و همچنین مسئولین اداره حفاظت محیط زیست شاهرود شد ودر روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۳، سیستم تکمیلی تصفیه خانه راه اندازی شد.
در این بازدید ابتدا مهدی طحانیان قائم مقام مدیر کارخانه ضمن خیر مقدم به حاضرین از حمایتهای مدیریت محترم عامل تشکر نموده و از همراهی مدیریت محترم کارخانه، مدیریت محترم کنترل کیفیت و مسئولین داخلی کارخانه بویژه سرپرستان تصفیه خانه قدردانی بعمل آورد و سپس با ارائه گزارشی از گذشته تصفیه خانه، آمادگی شرکت را برای همراهی حداکثری با سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود و درخواست کرد سازمان نیز در برخی مواقع باید افزون بر گذشته حامی صنایع باشد.

سوده ذوالفقاری مدیر کنترل کیفیت نیز با تشریح عملکرد فعلی تصفیه خانه، هدف اصلی از تجهیز واحد تصفیه پساب با ابنیه و تاسیسات جدید را تضمین کیفیت و پایداری وضعیت پساب تصفیه شده در حد استانداردهای محیط زیست دانسته و اضافه نمود این اقدامات، پیش نیاز اصلی برای استقلال کامل تصفیه خانه می باشد.

وی اشاره داشت در این خصوص نیاز است مسیر جداگانه ای برای خروجی پساب تصفیه شده، تعبیه شود که مشکلاتی از قبیل تملک زمینهای اطراف کارخانه و جلب رضایت مالکان آنها، اخذ مجوز از اداره کل راه آهن ج.ا بواسطه مجاورت با خط راه آهن تهران – مشهد و نبودن یک پذیرنده مناسب جهت پساب ارسالی از مهمترین آنها میباشد. (توضیح اینکه در خصوص پذیرنده مناسب، مکاتباتی با ادارات مختلف از قبیل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آبفای شاهرود و همچنین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شاهرود انجام شده که در صورت اخذ پاسخ مثبته، اقدامات لازم انجام خواهد شد).

صمد جلالی معاونت اداره حفاظت محیط زیست شاهرود ضمن تشکر از اقدامات انجام شده و تاکید بر منحصر بفرد بودن این سیستم در منطقه از اراده خوب مدیران شرکت زرین ذرت شاهرود در حل معضلات زیست محیطی به نیکی یاد کرده و اشاره نمود در جهت حل مشکل، شرکت می تواند در پایین دست کارخانه، زمینی حداقل با وسعت۲۰ هکتار خریداری و جهت کشت درختان صنعتی غیر مثمر، کشت گیاهان علوفه ای مانند ذرت علوفه ای و یا یونجه استفاده نماید. چرا که آب خروجی مناسب برای کشاورزی باید توسط مصرف کننده اصلی آن مورد استفاده قرار بگیرد.
محمد آقاجانی نژاد مشاور مدیریت در امور تصفیه خانه، توضیحات فنی و اقدامات شرکت را تشریح نموده و ضمن مقایسه این سیستم با سیستمهای دیگر در استانهای همجوار، این اقدام را جسورانه و شجاعانه برشمرده و از خانم ذوالفقاری و همکارانشان تقدیر و تشکر نمودند.
ایشان اضافه نمودند: نصب و راه اندازی فیلترهای شنی و کربنی به منظور استفاده مداوم و روزانه تصفیه خانه از این سیستم نیست بلکه هر زمان ویژگیهای پساب تصفیه شده بالاتر از استاندارهای محیط زیست بودند جهت حفظ شاخصها در حد استاندارد، از این فیلترها استفاده خواهد شد.
توضیحات کاملتر و عینی و مشاهده پساب نهایی در بازدید از تصفیه خانه به سمع و نظر معاونت محیط زیست، کارشناس مسئول محیط انسانی و کارشناس واحد رسانده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا