منابع نقدی حاصل از فروش سهام شرکت ها صرف تجهیز و به روزرسانی آن ها می شود

جهت آگاهی از وضعیت کنونی شرکت های زیرمجموعه هلدینگ و بررسی افق پیش روی این شرکت ها دقایقی با مهدی صدقیانی مدیر امور شرکت های توسعه صنایع بهشهر به گفت و گو نشستیم که حاصل آن پیش روی شماست :

وضعیت کنونی حاکم بر شرکت های زیرمجموعه هلدینگ توسعه صنایع بهشهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

امسال در حوزه تولید، سال بسیار سختی را تجربه می کنیم. گرچه افزایش قیمت ها را به طور محسوس بر روی همه کالاها احساس می کنیم اما شرکت های تولیدی قانونمندی نظیر ما تابع قوانینی هستند که نمی توانند خود را با افزایش نرخ ها همسو کنند. در واقع تولیدکنندگانی نظیر ما تحت نظارت نهادهایی هستند که به دلیل دغدغه های اجتماعی اجازه نمی دهند متعادل با افزایش نرخ خرید مواد اولیه قیمت فروش محصولات خود را بالا ببریم. البته این در حالیست که توانسته باشیم مواد اولیه مورد نیازمان را تهیه کنیم چرا که در حال حاضر یا مواد اولیه خیلی از شرکت های ما در گمرک گیر می کند یا به طور کلی ارزی به این شرکتها تخصیص داده نمی شود. در حوزه تامین کالا به ویژه واردات مواد اولیه با محدودیت خیلی جدی تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی رو به رو هستیم که در کنار افزایش نرخ سایر مواد اولیه شرایط دشواری را به شرکت های تولیدی تحمیل نموده است. با عنایت به این که افزایش نرخ های دریافتی شرکت ها به میزان کافی پوشش هزینه های تحمیل شده را نمی دهد لذا با چالش هایی مواجهیم که در تلاش هستیم با افزایش بهره وری تولید و همت همکاران در شرکت های تابعه مشکلات را به حداقل برسانیم تا با توکل بر خدا از این سال پرچالش عبور کنیم.

با توجه به رشد بازار بورس در سال جاری، وضعیت شرکت سرمایه گذاری  گروه صنایع بهشهر چگونه است؟

شرکت های توسعه صنایع بهشهر در حوزه های مختلفی نظیر مواد شوینده، صنایع غذایی، توزیع، ساختمانی و سرمایه گذاری فعالیت و ایجاد ارزش افزوده می کنند. از آن جا که شرکت سرمایه گذاری ما یک شرکت بورسی است و اوضاع این روزهای باز سرمایه پر رونق است خوشبختانه در این حوزه دغدغه خاصی نداریم. عملکرد شرکت وصنا با توجه به گزارشاتی که در کدال منتشر می شود، عملکرد قابل قبولی بوده است.

در شرایط کنونی وضعیت شرکت در قیاس با سایر رقبا چگونه است؟

با توجه به حیطه فعالیت شرکت ما در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی، رقبای متعددی داریم. در بخشی از حوزه های فعالیتی شرایط رشد بهتری نسبت به رقبا داریم و در بخشی از حوزه های تولیدی و خدماتی ، رقبای ما وضعیت بهتری دارند. به طور کلی می توان گفت که شرایط بخش خصوصی در اوضاع کنونی کشور به ویژه بخش خصوصی بزرگ، با عنایت به توان مالی آن ها و انعطاف پذیری بالا از شرکت هایی که چارچوب های پیچیده و گسترده ای دارند، شرایط مساعدتری می باشد. انعطاف بخش خصوصی موجب شده که بتوانند در حوزه تخصیص ارز، عملکرد بهتری نسبت به شرکت های توانمندی همچون ما داشته باشند.

برای شرکت های  تابعه هلدینگ توسعه صنایع بهشهر چه چشم اندازی متصور هستید؟

با توجه به تنوع کسب و کار شرکت های تابعه ، برخی شرکت ها در شرایط مناسب و برخی در شرایط سخت به سر می برند و طبیعتاً چشم اندازهای متفاوتی خواهند داشت. در حوزه های بانک و بیمه و تامین سرمایه و به طور کلی حوزه نهادهای مالی به نظر وضعیت شرکت ها خوب و قابل قبول خواهد بود و به رشد بیش از پیش این شرکت ها امیدوار هستیم. در این حوزه بانک اقتصاد نوین ، بیمه نوین، تامین سرمایه نوین و سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر و سرمایه گذاری اقتصاد نوین شرکت های قابل ذکر هستند.

در حوزه شوینده با مشکلاتی در حوزه تامین مواد اولیه مواجه هستیم اما امید می رود با بهبود شرایط ارزی کشور و تخصیص ارز مواد اولیه ، شرایط شرکت ها بهبود یابد. رویکرد اصلی این حوزه مربوط به چشم انداز مالیاتی کشور است در صورتی که شرایط به قبل از تحریم ها در حوزه واردات بی رویه تغییر یابد در نتیجه برای شرکت های شوینده ریسک های جدی وجود خواهد داشت.

در بخش ساختمانی ، شرکت سرمایه گذاری ساختمان فعال تر شده و امید می رود همچون گذشته پروژه های ارزنده ای در این حوزه ارایه دهد. در حوزه های پخش و توزیع با چالش های جدی در بخش تغییرات تکنولوژی مواجه هستیم. شرکت های با مدل پخش سنتی می بایست از شرایط موجود گذار نموده و خود را با فناوری های جدید منطبق کنند تا بتوانند در بازار ماندگاری داشته باشند. لذا در این بخش نیازمند تلاش بیشتر از پیش هستیم که خوشبختانه مدیریت محترم شرکت فعال این حوزه با آگاهی کامل در حال برنامه ریزی بر روی این مباحث می باشد.

در حوزه مواد غذایی با چالش های جدی در زمینه قیمت های دستوری و غیرواقع بینانه مواجه هستیم و متاسفانه این موضوع می تواند به شرکت های بهپاک و مارگارین آسیب های جدی وارد نماید. دولت در شرایط کنونی نتوانسته با قیمت های تعزیراتی برای این دسته از شرکت ها به میزان ظرفیت تولیدشان، مواد اولیه تامین نماید و این شرکت ها جهت تامین مواد اولیه ناچار به خرید مواد با قیمت های فراتر از قیمت مصوب بوده و این امر سبب افزایش بهای تمام شده آن ها گردیده است. امید می رود با اخذ مجوزهای افزایش نرخ فروش محصولات این مشکل برطرف و سودآوری شرکت ارتقا یابد. هم چنین عملکرد دولت در فضای اقتصاد کلان و به ویژه ساماندهی نرخ ارز ، مولفه ای بسیار مهم در ترسیم چشم انداز این شرکت ها به شمار می آید.

جناب آقای صدقیانی، به طور مشخص آیا بانک اقتصاد نوین توانسته است وارد فضای رقابتی و سودآوری مورد انتظار شود؟

بانک اقتصاد نوین پس از شش ماه سردرگمی و برگزاری مجمع سال گذشته ، فضای آرامش را تجربه کرد و از زیان حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در شش ماهه اول به سود حدود ۸۰ میلیارد تومانی در پایان سال رسید و عملا موفق شد با اصلاح ساختار و فروش دارایی های غیر عملیاتی خود، زیانهایش را پوشش دهد.

خوشبختانه در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۸ تراز عملیاتی این بانک مثبت شد و در سه ماهه ابتدایی امسال هم وضعیت خوبی را تجربه کرد.  اما به طور کلی نباید فراموش کرد که صنعت بانکداری مانند عمده صنایع کشور همواره با ریسک هایی از جمله تبعات ناشی از نکول  تعهدات بانکی به علت شیوع بیماری کرونا مواجه است.

با توجه به این که جنابعالی عضو هیات مدیره شرکت سرآمد صنایع بهشهر هم هستید ، اندکی از وضعیت کنونی این شرکت بگویید ؟

همانطور که می دانید شرکت سرآمد در حوزه بارزگانی فعال است . متاسفانه عمده شرکت های بازرگانی در کشور ما به شیوه سنتی اداره می شوند . در شیوه مدیریت سنتی همه چیز معطوف به تصمیم گیری های آنی و حداقل محاسبات و برنامه ریزی های قبلی است و میزان مداخلات فردی در تصمیم گیری ها بسیار بالاست. بورس کالا ابزار قوی برای انجام فعالیت های حرفه ای در حوزه بازرگانی بوده که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به محدودیت های متعدد در این حوزه متاسفانه بورس کالا در کشور کمتر می تواند مورد استفاده قرار گیرد. تحریم و عدم دسترسی مستقیم ما به بورس های کالایی دنیا مزید بر علت بوده است. از آن جایی که اهتمام دولت تامین ارز مورد نیاز شرکت های تولیدی جهت تامین مواد اولیه است، ثبت سفارش شرکت های بازرگانی معمولاً از اولویت کمتری در تخصیص ارز برخوردار است و لذا عملیات بازرگانی خارجی برای این شرکت با مشکلات عدیده همراه بوده و علیرغم انجام ثبت سفارشات متعدد تا کنون موفق به تخصیص ارز نشده ایم. لکن پروژه هایی در حوزه بازرگانی داخلی شروع شده که امیدواریم نتایج مثبتی را برای سهامداران به همراه داشته باشد. البته ما در سرآمد سعی می کنیم تا آن جا که امکان دارد  اصول حرفه ای را رعایت کنیم اما به طور کلی در کشور ما شرکت بازرگانی به معنای واقعی “مدرن” وجود ندارد.

از توافقاتی که در راستای اختصاص درآمد حاصل از فروش سهام شرکت ها به نوسازی و تجهیز آنها  حاصل شده است بفرمایید.

خوشبختانه با مجوزی که از شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (سهامدار عمده) گرفتیم هیات مدیره محترم شرکت مصوب نمود امسال منابع نقدی حاصل از فروش سهام شرکت ها در حدود ۳۴۰ میلیارد تومان را به طور مستقیم و در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان غیر مستقیم دوباره به شرکت های زیرمجموعه در قالب افزایش سرمایه آورده نقدی تزریق کنیم و با کسب مجوز از سهامدار عمده خود این منابع مالی را در سالی که با عنوان جهش تولید نامیده شده صرف به روز رسانی، تجهیز و خرید ماشین آلات جدید و یا افزایش خط تولید شرکت ها کنیم تا با افزایش تولید علاوه بر تامین نیاز کشور بتوانیم صادرات و ارزآوری هم داشته باشیم.

 

در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید.

در شرایط کنونی وارد مراحلی از تاب آوری ملی شده ایم که نیازمند اتخاذ تصمیمات کارشناسی و بدون خطا هستیم. با توجه به این که هزینه ها و آسیب های مختلف ناشی از تصمیمات اشتباه در سطوح مختلف شاهد بوده ایم، نیازمند تصمیمات علمی و کارشناسانه هستیم. لازم است از بهترین و متخصص ترین افراد در پست های کلیدی استفاده شود تا هزینه های تصمیم گیری را به حداقل برسانیم. قطعاً با اتخاذ تصمیمات علمی و حرفه ای، می توان از ظرفیت های بی شمار رشد و توسعه کشور بهره مند شد و با افزایش سرمایه های اجتماعی شرایط را برای شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد به صورت درون زا و پایدار فراهم آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا