دستاوردهای گلتاش در سال های اخیر مرهون پایپندی به نظام های مدیریتی و اصرار بر نوآوری است

او در سال های فعالیت خود در گلتاش، به طور همزمان به مدت ۴ سال (از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷) به عنوان مشاور مدیرعامل شرکت پاکسان در امور تحقیق و توسعه نیز به فعالیت پرداختحاصل گفت و گوی ما با ایشان پیش روی شماست :

تخصص حرفه ای و جایگاه شما در انجمن داروسازان تا چه حد بر کارتان در گلتاش تاثیرگذار بوده است و از آن جا که جنابعالی در حوزه تخصصی فعالیت خود دستاوردهای درخشان و قابل قبولی داشته اید ، خوشحال می شویم مختصری به این دستاوردها اشاره کنید؟

با توجه به اینکه فرآورده های تولیدی شرکت گلتاش از جمله کالاهای سلامت محسوب می شوند و تولید آنها مستلزم اخذ مجوز از وزارت بهداشت و سازمان استاندارد می باشد، در طول این سال ها تلاش شد تا این شرکت مشارکت فعالی در تدوین ضوابط و استانداردهای تولید محصولات بهداشتی و آرایشی در کشور و همین طور در سطح بین المللی داشته باشد.

در حال حاضر کارشناسان و متخصصین شرکت گلتاش در تدوین استانداردهای ملی ایران مشارکت فعال دارند. بنده هم از سال ۲۰۰۳   میلادی به عنوان یکی از نمایندگان کشورمان در اجلاسیه های کمیته تدوین استاندارد بین المللی محصولات آرایشی (TC217) سازمان جهانی استاندارد (ISO) حضور داشتم.

علاوه بر این، عضویت در کمیسیون فنی انجمن تخصصی صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران (از سال ۱۳۸۴)، عضویت در کمیته مواد آرایشی، بهداشتی شورای فناوری سلامت وزارت بهداشت (از سال ۱۳۹۴)، رئیس کمیته مشورتی آرایشی بهدلشتی اتاق بازرگانی تهران (از سال ۱۳۹۵)، مشاور رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی (از سال ۱۳۹۶  تا ۱۳۹۹) و عضو کمیته فنی ساخت و ورود مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی با حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (از سال ۱۳۹۹)، از دیگر فعالیت های علمی و اجتماعی بنده در سال های اخیر بوده است.

به دلیل این فعالیت ها، در سال ۱۳۸۸ به عنوان حامی سلامت از سوی معاون اول رئیس جمهور انتخاب شدم و تاکنون این افتخار را داشتم تا چهار بار به عنوان داروساز منتخب از سوی انجمن داروسازان ایران (در سال های ۹۲، ۹۳،۹۴و ۹۵)، سه بار به عنوان مدیر تحقیق و توسعه نمونه صنایع استان اصفهان (در سال های ۷۸ ، ۸۱ و ۹۱)، دو بار داروساز نمونه از سوی سازمان نظام پزشکی اصفهان (در سال ۸۵ و ۹۲)، داروساز منتخب از سوی انجمن علمی داروسازان ایران (در سال ۱۳۹۴) و مدیر نمونه کنترل کیفیت استان اصفهان (در سال ۹۹) انتخاب شوم.

هم اکنون به عنوان عضو هیات تحریریه فصلنامه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و همین طور سردبیر نشریه پیام انجمن داروسازان ایران فعالیت می کنم.

با توجه به عضویت اینجانب از سال ۱۳۷۸ در هیات مدیره انجمن داروسازان ایران و انتخاب به عنوان نایب رئیس این انجمن (از سال ۹۶)، تلاش شد تا با هماهنگی انجمن های شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، به شیوه های علمی از پتانسیل داروسازان به عنوان مورد اعتمادترین مرجع برای خرید محصولات بهداشتی و آرایشی در داروخانه ها استفاده شود.

در حال حاضر وضعیت شرکت گلتاش را چگونه ارزیابی می کنید و طی این سال ها شاهد چه تحولاتی در تولیدات این شرکت بوده ایم؟

در زمان ورود من به شرکت گلتاش، سه سال از خرید این شرکت توسط شرکت پاکسان و تولید با برندهای آن شرکت به طور مشترک می گذشت. با راه اندازی خطوط تولید جدید، به تیراژ و تنوع تولید محصولات به تدریج اضافه شد. شرکت با ساخت یک آزمایشگاه مجهز و جذب نیروهای متخصص، در سال ۱۳۷۸ واحد تحقیق و توسعه را راه اندازی کرد. با توجه به توسعه کمی و کیفی در شرکت گلتاش، تولید محصولات شامپو (شبنم، سیو و ارکید)، مایع دستشویی (سیو و ارکید) و خمیردندان (پونه و نسیم) شرکت پاکسان در سال ۱۳۷۹ به طور کامل به این شرکت واگذار شد و تولید بعضی از صابون های حمام و دستشویی (گلنار و گلنار جوان) به طور مشترک بین دو شرکت ادامه پیدا کرد.

با توجه به سیاست شرکت مادر مبنی بر تخصصی شدن تولید در کارخانه های وابسته، مقرر شد تا تولید فراورده های بهداشت فردی (Personal care) با توجه به امکانات و تخصص نیروی انسانی، در شرکت گلتاش انجام شود. بر این اساس تولید بعضی از فراورده های بهداشت خانه (Home care) نظیر: مایع ظرفشویی، سفید کننده، گاز پاک کن و …. که پیش از این در شرکت گلتاش انجام می شد، متوقف گردید.

خوشبختانه در طی ۲۰ سال اخیر، شرکت گلتاش مسیر پیشرفت و تعالی سازمانی را به سرعت پیمود و با ایجاد ده ها تنوع در فراورده های بهداشت فردی در گروه های بهداشت دهان (Oral care)، بهداشت مو (Hair care)، بهداشت بدن (Body care) و بهداشت پوست (Skin care)، امروز به یکی از شرکت های نوآور و پیشرو در صنعت بهداشتی و آرایشی کشور تبدیل شده است.

 پیشنهاد جنابعالی برای اینکه گلتاش بتواند در بین رقبای خود جایگاه بهتری داشته باشد، چیست؟

با توجه به افزایش حجم تولیدات شرکت و نیاز روز افزون به مواد اولیه و ملزومات بسته بندی، سیاست تولید مواد و ملزومات اساسی مورد نیاز شرکت گلتاش، در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون این شرکت در زمینه تامین تعدادی از  این اقلام (نظیر: کوکوآمیدوپروپیل بتائین، کرود گلیسرین، تگزاپون صدفی، کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید و همینطور انواع بطری و تیوب) خودکفا شده است. یکی از اقداماتی که راستای کاهش وابستگی به مواد اولیه وارداتی انجام شد، جایگزینی بخش از روغن های وارداتی مصرفی (برای ساخت مواد اولیه شوینده) با روغن هایی بوده است (نظیر روغن سویا و کلزا) که امکان تولید در داخل کشور را دارند که خوشبختانه به نتایج مثبتی در این رابطه رسیدیم.

اگر بخواهید به ویژگی های قابل قبول و نقاط قوت گلتاش اشاره کنید چه مواردی را بیان می کنید ؟

یکی از مهم ترین نقاط قوت شرکت گلتاش، ساختار واحد تحقیق و توسعه و مجموعه آزمایشگاه های آن است؛ به گونه ای که هم اکنون بسیاری از آزمون های تعیین کیفیت محصولات (ارزیابی پایداری، ایمنی و اثربخشی)، با دقت و کیفیت بسیار بالا در این شرکت انجام می شود. در حال حاضر آزمایشگاه های این شرکت به عنوان یکی از مراجع معتبر مورد تائید سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت برای تعیین کیفیت فراورده های بهداشتی و آرایشی در کشور مطرح می باشد.

شرکت گلتاش با عقد قرارداد همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معتبر، موفق شد تا ضمن صحه گذاری برکیفیت محصولات (طی آزمون های بالینی و دستگاهی پیشرفته)، مبدع روش های ارزیابی نوین در ایران باشد که تاکنون نتایج تعداد زیادی از این پژوهش ها در مجلات معتبر داخلی و بین المللی منتشر شده است.

 عملکرد گلتاش را پس از شیوع کرونا چگونه ارزیابی می کنید؟

با شیوع همه گیری ویروس کرونا، شرکت گلتاش از اولین شرکت هایی بود که در اسفند ماه سال گذشته موفق به تولید انبوه انواع ژل و محلول های ضدعفونی کننده شد. با توجه به اینکه تولید ژل ضدعفونی دست از سال ۸۹ در این شرکت انجام می شد، زیر ساخت های لازم برای رفع فوری نیاز مردم وجود داشت و خوشبختانه توانستیم در مدت کوتاهی بخش عمده ای از نیاز مردم استان اصفهان و سایر استان ها را برطرف کنیم. با توجه به اینکه همه گیری های ویروسی هر ساله باعث آسیب های جسمی و اقتصادی عمده ای در جوامع است، پیش بینی می شود که مصرف فراورده های ضدعفونی کننده کماکان در خانواده ها ادامه داشته باشد، لذا تولید این فراورده ها در بسته بندی های متنوع جزء برنامه ثابت این شرکت خواهد بود.

با توجه به شرایط موجود برای این شرکت چه چشم اندازی متصور هستید؟

یکی از برنامه های مهمی که از حدود ۱۱ سال قبل در شرکت گلتاش پیگیری می شود، تولید فراورده های بهداشتی با نام های تجاری ثبت شده این شرکت است. در سال ۸۸ مایع دستشویی فوم آرومکس با ۶ تنوع در طرح و رایحه در این شرکت به تولید انبوه رسید. تولید خمیردندان های دنتامکس و صابون گلبو از سال گذشته و در آینده نزدیک محصولات کودک با نام نی نی مکس و فراورده های آرایشی با نام مری پن، نوید دهنده رویکرد رو به جلوی این شرکت برای ورود به بازارهای جدید است.

دلیل تعلق خاطر و ماندگاری شما در گلتاش طی این سال ها چه بوده است؟

اگر بخواهم به بزرگ ترین دستاورد کاری ام در شرکت گلتاش طی این سال ها اشاره کنم، استقرار و جاری سازی نظام های مدیریتی مختلف در این شرکت است. شرکت گلتاش از اولین شرکت های بهداشتی و آرایشی کشور است که موفق شد تا نظام های مدیریت کیفیت، زیست محیطی، ایمنی و بهداشت، آموزش، انرژی، دانش و همین طور نظام مدیریت آزمایشگاه ها را پیاده سازی و در همه سطوح سازمان جاری سازی و به طور منظم ارزیابی کند.

اغراق نیست که دستاوردهای شرکت گلتاش در سال های اخیر را مرهون پایپندی کلیه سلسله مراتب سازمانی به نظام های مدیریتی و همین طور اصرار بر نوآوری مداوم بدانیم. عاملی که باعث تعلق بیشتر مدیران و کارکنان سازمان از جمله بنده به این شرکت شده است.

محیطی که در آن اغلب کارکنان به ارزش های سازمان احترام می گذارند و با تمام وجود به آن پایبند هستند، نه فقط یک محیط کار بلکه محیط زندگی واقعی است که امیدوارم هم برای ما و هم برای نسل های آینده باقی بماند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا