چرخه توزیع ماسک معیوب است

سیدعلی فاطمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص مشکلات کمبود ماسک افزود: متأسفانه از ابتدای بحران کرونا که نزدیک به ۶ماه می‌شود، ماسک موسوم به سه لایه یا صنعتی در اختیار داروخانه‌های سراسر کشور قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در همه جای دنیا داروخانه به عنوان مرکز شناخته شده توزیع ماسک بهداشتی در دسترس مردم است و نظارت بر آن به سهولت از طریق سیستم‌های سلامت صورت می‌گیرد.
فاطمی با اشاره به اینکه این موضوع موجب می‌شود مردم برای تهیه ماسک به مراکز غیر مرتبط با کالای سلامت از جمله سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و حتی دستفروش‌ها مراجعه کنند ادامه داد: متأسفانه ۹۰ درصد، ماسکی که این روز‌ها توسط مردم استفاده می‌شود استاندارد سلامت و حفاظت در برابر کرونا ندارد، چون از مراکزی به دست مردم می‌رسد که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران افزود: از ابتدای بحران کرونا حتی یک ماسک با قیمت مصوب در اختیار بیش از ۱۳ هزار داروخانه سراسر کشور قرار نگرفته است و این در حالی است که قیمت مصوب ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان این روز‌های ماسک سه لایه ۵ برابر قیمت آن پیش از بحران کرونا است در حالی که گفته می‌شود تولید ماسک بیش از ۶ میلیون ماسک در روز است، اما هیچ ماسکی برای توزیع در داروخانه وجود ندارد.
وی با اشاره به نقش داروسازان در بحران کرونا از روز‌های نخست نیز گفت: همکاران ما در تمام تعطیلات عید در محل کار خود حضور داشته و به ارایه خدمات به مردم و بیماران مشغول بوده اند در حالی که عده‌ای داروسازان را متهم به منفعت طلبی می‌کنند، اما نکته اینجاست که داروخانه تنها مرکزی است که اگر ماسک مصوب در اختیار آن قرار می‌گرفت ملزم به ارایه آن با همان قیمت بود و حق افزایش قیمت را نداشت و از طرفی نظارت‌ها بر داروخانه‌ها بسیار سخت و موشکافانه است، اما اکنون که ماسک در مراکزی، چون سوپرمارکت و گوشه خیابان به فروش می‌رسد چه کسی بر قیمت چند برابری آن نظارت دارد؟
وی افزود: به نظر می‌رسد چرخه تولید، توزیع و پخش ماسک در کشور معیوب است و همین از هم‌گسیختگی زمینه را برای سودجویی برخی و سردرگمی مردم در بحران مقابله با بیماری کرونا فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا