تولیدات قند نیشابور یکی از با کیفیت ترین محصولات تولیدی کشور است

وی پس از گذراندن چهار ترم تحصیلی ، از طرف دانشگاه فنی برلین برای گذراندن یک دوره آموزش عملی و کارآموزی به کارخانه بیست هزار تنی کلاون معرفی شد و پس از گذراندن این دوره و اخذ مدارک مربوط از دانشگاه مذکور در سال ۸۵ به ایران بازگشت . حاجی سلطانی از سال ۱۳۹۰ همکاری خود را در سمت مدیر فنی با کارخانه قند نیشابور آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان رئیس کارخانه مشغول به کار می باشد.

برای آشنایی بیشتر خوانندگان  بفرمایید تولیدات این کارخانه مشتمل بر چه محصولاتی است؟

فعالیت این کارخانه در دو زمینه تولید شکر سفید به عنوان محصول اصلی حاصل از تصفیه چغندر قند و تصفیه شکرخام و محصولات جانبی تفاله خشک ، تفاله دو نم و ملاس می باشد و پروسه تولید با برداشت چغندر قند از اواخر شهریور ماه آغاز می شود.

میزان تولید محصول این کارخانه چقدر است و آیا مشکلات ناشی از تحریم ها و شرایط اقتصادی کشور تاثیری بر تولید شما گذاشته است؟

میزان تولید در این کارخانه پس از یک دوره رکورد قبل از سال ۱۳۸۹ که میزان چغندر تحویلی تا نزدیک به ۲۰ هزار تن کاهش یافت و به تبع آن تولید شکر نیز به رقم حدود دو هزار و ۶۰۰ تن رسید از سال ۱۳۸۹ با توجه به عوامل متعدد موثر در تولید این محصول که توضیح آن از حوصله بحث خارج است روند رو به رشد قابل قبولی داشته به نحوی که متوسط چغندر تحویلی، شکرتولیدی و تفاله خشک تولیدی در یک بازه زمانی از سا ل۱۳۸۹ الی ۱۳۹۹ به ترتیب  ۸۹ هزار و ۵۷۱ تن، ۱۳ هزار و ۹۸۵ تن و ۶ هزار و ۸۱۴ تن می باشد و برای سال جاری که به فرمایش مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری گردیده است برنامه ریزی جذب حدود ۱۷۰-۱۶۵ هزار تن چغندر قند همچنین تولید حدود ۲۷-۲۶ هزارتن شکر سفید و ۱۳-۱۲ هزارتن تفاله خشک در دستور کار قرار داشته که امیدواریم با یاری خداوند متعال محقق گردد. علاوه بر این از ابتدای مهرماه سال جاری تا کنون مقدار ۱۵ هزارتن شکر خام برای بخش دولتی تصفیه و شکر سفید آن تحویل گردیده است.

و اما در خصوص نقش تحریم های ظالمانه استکبار جهانی علیرغم این که تحریم ها باعث افزایش و نوسان در قیمت بسیاری از هزینه های خرید قطعات و مواد مصرفی و نیز هزینه های مربوط به خرید کود، بذر و سموم شده است و قطعاً باعث افزایش هزینه های تولید گردیده ، اما درمجموع در برنامه ریزی این سازمان تاثیر زیادی نداشته است.

آیا در بحث صادرات هم فعال هستید و بازار هدف تولیدات شما بیشتر چه بخشی را شامل می شود؟

در حال حاضر شرکت در بحث صادرات فعالیتی ندارد و بیشترین بازار هدف ما صنایع تبدیلی نظیرنبات و آبنبات ، قند، شیرینی و شکلات و مصارف خانوار می باشد.

از چالش هایی که به طور خاص در این صنعت با آن مواجه هستید بگویید؟

یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی این کارخانه مشکل تامین ماده اولیه می باشد که این مشکل به دلایل متعدد به جود آمده است.  یکی از دلایل آن بی توجهی به تغییرات آب و هوایی و عدم مدیریت صحیح و تدوین و اجرای سیاست های مناسب و دوم مشکل در پرداخت و مطالبات کشاورزان در سال های قبل از ۱۳۹۰ به دلیل واردات بی برنامه شکر و مشکلات فروش شکر تولیدی ، اقتصادی نبودن کشت چغندر قند به علت در نظر گرفتن قیمت تضمینی نامتناسب با هزینه های تولید این محصول که همه این موارد باعث شده انگیزه کشت چغندر قند در کشور به خصوص در استان خراسان به شدت کاهش یابد. ضرورت دارد قیمت تضمینی متناسب با هزینه های تولید ، حمل و نقل تا درب کارخانه به اضافه سود معقول اقتصادی برای کشت این محصول استراتژیک تعیین و مهم تر این که به موقع اعلام گردد. بد نیست اشاره کنم که در سال های نه چندان دور حوزه های چغندرکاری این کارخانه قطب دوم تولید چغندر قند در استان بود که متاسفانه به دلایل ذکر شده کشت چغندر قند در سنوات گذشته در این منطقه به حدی کاهش یافته  و در حال حاضر حدود ۸۰ درصد چغندر قند مورد نیاز از مناطق دور دست تهیه و جذب می گردد که قطعاً هزینه های تولید را به شدت افزایش می دهد ، از سویی به علت تعداد زیاد کارخانجات قند موجود در استان و تولید کم این محصول و رقابت شدید بین کارخانجات برای جذب چغندر قند باعث شده که چغندرقند با بهای بسیار بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شود در حالی که قیمت محصول تولیدی ثابت و دستوری است.

به نظر می رسد با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در واردات شکر دیگر نیازی به قیمت گذاری دستوری نبوده و با توجه به عدم ثبات نرخ ارز و قیمت جهانی شکر قطعاً قیمت دستوری باعث ایجاد دوگانگی، رانت و فساد شده و در این رهگذر فقط تجار زیرک با رصد قیمت جهانی شکر ، نرخ ارز و نرخ شکر دستوری داخل، بازار را به دست گرفته و سودی سرشار به دست خواهند آورد. به عبارتی شکر به عنوان محصولی استراتژیک بوده ولی صنعت قند و شکر متاسفانه در سیاست گذاری ها ، صنعتی استراتژیک محسوب نمی شوند.

چه تعداد پرسنل در این واحد صنعتی مشغول به کار هستند؟

در حال حاضر تعداد پرسنل این کارخانه ، در فصل بهره برداری تولید شکر از چغندر قند ۲۶۲ نفر و در ایام تعمیر و نگهداری ۱۴۰-۱۳۰ نفر می باشد.

در زمینه آموزش، بهره گیری از فناوری های نوین و بهسازی تجهیزات چه برنامه هایی دارید؟

باید پذیرفت که با توجه به شرایط اقلیمی و گرفتاری در خشکسالی های پیاپی علی الخصوص در استان خراسان می طلبد صنایعی که به شکلی به بخش کشاورزی وابسته هستند به طور مستمر خود را به روز نموده و تغییرات لازم را در چرخه تولید به وجود آورند. قطعاً توسعه و به روز رسانی ماشین آلات در دنیا روزانه اتفاق می افتد و لذا برای بقا باید تکنولوژی روز دنیا و تغییرات لازم را چه در خط تولید چه در بخش تولید ماده اولیه و چه در بخش تبدیل ماده اولیه به محصول ایجاد نمود.

این کارخانه نیز همواره آموزش مستمر برون و درون سازمانی پرسنل خود را در دستور کار دارد و برای انتقال تجربه و آموزش پرسنل همواره از مشاوره نیروهای کارآمد و متخصص این صنعت بهره می برد . با توجه به این که هدف کارخانه ایجاد اشتغال پایدار ، تولید محصول با کیفیت در کنار توجه به کمیت و رضایتمندی مشتریان و کسب رضایت کشاورزان می باشد تلاش خود را از مزرعه با برگزاری دوره های آموزشی ، خرید تجهیزات بخش کشاورزی مربوط به کشت چغندر، مکانیزاسیون و ارائه خدمات ، کمک بر توسعه روش های نوین آبیاری و کاهش مصرف آب، خرید بذر و نهاده های کشاورزی پیگیری کشت نشایی چغندرقند و در نهایت کمک به احیا و توسعه کشت چغندر قند در منطقه نیشابور پیوسته در دستور کار داده چرا که برای بقا لازم است ماده اولیه مورد نیاز خود را از حوزه های اختصاصی تامین نموده و در بخش تولید نیز استفاده از ظرفیت های خالی موجود، به روزرسانی و خرید تجهیزات مورد نیاز به منظور بهسازی افزایش بهره وری ، ارتقاء کیفیت ، افزایش کمیت و در نهایت رقابت پذیر کردن شرکت در قالب پروژه های مختلف صورت می گیرد. از این روست که به گواه مشتریان محصول تولیدی این کارخانه یکی از با کیفیت ترین شکر های تولیدی کشور می باشد. مصرف انرژی در این کارخانه پنجاه درصد پایین تر از استاندارد تعریف شده مصرف انرژی در صنعت قند و شکر است و در زمینه استحصال تولید شکر همواره در رتبه های بالای کشور قرارداشته ایم. در زمینه کاهش مصرف آب نیز اقدامات موثری انجام داده ایم به نحوی که به جرات می توان گفت مصرف آب در بخش تولید تا شصت درصد کاهش یافته است . از سویی ظرفیت تصفیه شکرخام تا حدود دو برابر نسبت به سال های قبل از سال ۱۳۸۸ افزایش یافته است. نتیجه اقدامات در بخش تولید ماده اولیه نیز باعث گردیده که تولید محصول چغندر قند در منطقه نیشابور با یاری خداوند متعال افزایش محسوسی نسبت به سنوات قبل داشته باشد.

در زمینه هم افزایی و تعامل بیشتر شرکت های گروه توسعه بهشهر همواره چه اقداماتی انجام می دهید و اساسا این تعامل را تا چه حد بر فعالیت خود موثر می دانید؟

درزمینه هم افزایی و تعامل با سایر شرکت های گروه که قطعاً یکی از اهداف اساسی هلدینگ می باشد این شرکت نیز تعاملات و ارتباطات سازنده ای درخصوص به اشتراک گذاری مسائل ، جلسات هم اندیشی ، بازدیدها و تعاملات سازنده با شرکت شکر که جزو شرکت های هم گروه ما محسوب می شود داشته و داریم که قطعاً تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف و تعالی شرکت دارد. بحث هم افزایی و تعامل شرکت های گروه یک بحث حاکمیت شرکتی است. هلدینگ توسعه صنایع بهشهر یکی از بزرگ ترین هلدینگ های کشور  و جزو چهار هلدینگ بزرگ پذیرفته شده در بورس می باشد و این کارخانه خود را ملزم به رعایت کلیه الزامات و استراتژی اتخاذ شده می داند.

با توجه به وضعیت کنونی شرکت، چه چشم اندازی برای آینده آن متصور هستید؟

با عنایت به پارامتر های متعدد موثر بر بازار شکر نظیر قیمت گذاری بهای تضمینی خرید چغندر ، تغییر نوسان نرخ ارز و قیمت جهانی شکر ، قیمت گذاری دستوری محصول تولیدی ، تغیییرات دائم و عدم ثبات سیاست ها و دیگر پارامترهایی که کنترل و مدیریت آن چالش های خاص خود را داشته ، با این وجود این کارخانه تمام توان خود را به کار می بندد تا کما فی السابق بر چالش های پیش رو و تمام سختی ها فایق آید و امیدواریم با حفظ چابکی ، نشاط و شادابی و تلاش و کاهش هزینه ها و مدیریت آن و بهره گیری از دانش و انگیزه همکاران متخصص و گسترش بازارهای هدف ضمن حفظ اشتغال پایدار منافع ذینفعان را حفظ و آن را به نحو شایسته ای افزایش دهیم.

و در پایان اگر سخن خاصی باقی مانده،  بفرمایید.

در پایان لازم می دانم از کلیه مدیران محترم و اساتید گرانقدری که نقش موثر و غیرقابل انکاری در فراهم نمودن مسیر و فرصت آموزش برای حقیر را داشته اند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم و اینک که در انتهای دوره کاری خود قرار دارم تنها آرزویم شکوفایی و رونق دوباره پس از یک دوران سخت و پر چالش برای این صنعت قدیمی کشور است که امیدوارم به یاری خداوند متعال و کمک و توجه مسئولان ذیربط محقق گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا