رویکرد “به پخش” همواره تسریع در زنجیره توزیع و رضایت مشتریان است

  • جنابعالی نقش  واحد فناوری اطلاعات و توسعه نرم افزار کسب و کار را در پروژه مویرگی شرکت به پخش چگونه ارزیابی می کنید؟

در راستای اقدامات کنترلی و به منظور افزایش کیفیت  پروژه مویرگی و توانمند سازی بیشتر، این واحد همواره برای ایجاد ابزار های مناسب اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان مثال در صنعت پخش، فروشنده و ویزیتور به عنوان نوک پیکان چه با موبایل و چه با تبلت شخصی خود مجهز به نرم افزارهای مورد نیاز می باشند. همچنین به عنوان شروع فعالیت مشتری و فروشنده بصورت کنترلی از طریق جی پی اس و شاخه های نرم افزاری ایران تی ( IT به پخش) امکاناتی مانند پخش گیری و صدورحواله فاکتور و در نهایت توزیع کالا پوشش داده می شود و در پایان برای توزیع و تحویل به موقع محصول به دست مشتری ، نرم افزارهایی مانند نشان ، ویز و گوگل مپ مورد استفاده قرار می گیرد.

از سویی اطلاعات پول یا چک مشتری توسط این نرم افزار ما کنترل و ثبت می شود و موجب می شود تیم کنترل از درون سازمان به این اقدامات اشراف کامل داشته باشد.

اما در حال حاضر طراحی نرم افزارهای های جدیدی را نیز در دستور کار داریم تا در بحث کسب و کار امکانات پیشرفته و هوشمندتری  در زنجیره میان فروشنده و شبکه توزیع در اختیار داشته باشیم که نتیجه آن در افزایش کیفیت ارایه کالا به مشتریان و پخش مویرگی نقش بسزایی خواهد داشت.

 

  • آیا در پخش مویرگی نرم افزار جدیدی طراحی شده است؟

قبلا از نرم افزارهای قدیمی موجود استفاده می کردیم اما به تازگی موفق به طراحی نرم افزاری جدیدی شده ایم که خرداد ماه امسال رونمایی خواهد شد. این اپلیکیشن هم به ویزیتورها هم فروشندگان و هم تیم توزیع ارایه خواهد شد و کیفیتی به مراتب بالاتر از نرم افزارهای فعلی خواهد داشت. به طور مثال با این نرم افزار فروشنده بعد از اخذ سفارش و درج آن در سیستم  می تواند  در جریان زمان بارگیری راننده و مسیر حرکت آن برای رساندن کالا به دست مشتری باشد.

از سویی نرم افزار سوپر مارکت هم که ازحدود دو سال پیش در شرکت به پخش مورد استفاده قرار می گیرد . در حال حاضر تیم توسعه کسب و کار اینترنتی ما که در کنار لاین های فروش مستقر در شرکت به پخش SBU1-5  بصورت مشابه اما با لاین اینترنتی مشغول  به کار می باشند. شایان ذکر است که این نرم افزار به موازات کار فروش و سفارش گیری از مشتری ، همچون CRM و ارتباط با مسئول فروش، انتقاد و پیشنهاد، گردش کار از سفارش تا تسویه و گردش مالی و نیز بارگیری از مقصد تا مبدا و نحوه ارسال را پیگیری می کند.

  • یعنی علاوه بر لاین های SBU)  ) موجود و فعال در شرکت این مجموعه بشکل لاین ۶ راه اندازی شده است؟

بله به نوعی لاین مجازی فروش شرکت به پخش محسوب می شود.

  • این اپلیکیشن چه زمانی راه اندازی و توسط شعب مورد بهره برداری قرار گرفت ؟

عملا این نسخه در سال ۱۳۹۷ ابتدا در شعبه تهران راه اندازی و در سال ۱۳۹۸ به تمامی شعب استانها در سراسر کشور ارایه و در اختیار تمام شعب به پخش قرار گرفت.

  • در حال حاضر که به دلیل شرایط موجود اکثر کسب و کارها به فعالیت  اینترنتی روی آورده اند، می توان ادعا کرد که مجموعه شرکت به پخش قبل از شیوع بیماری کرونا عملا این نوع کسب و کار را در برنامه کار خود قرار داده بود؟

بله . ما از زمانی که گوشی های هوشمند وارد بازار شدند و نرم افزارهایی مانند وایبر و تلگرام در کشور شروع به فعالیت کردند، این نرم افزار را رونمایی کردیم. یعنی با یک نرم افزار خیلی ساده این امکان برای مشتری و فروشنده فراهم شد، به نحوی که اگرکسی هم از سطح سواد بالایی برخوردار نباشد بتوانند با این نرم افزار نیازخود را مرتفع نماید. از همین روی شاهد هستیم که مشتریان ما حتی در ساعت های نیمه شب یا در ایام ماه مبارک رمضان تا صبح در حال ثبت سفارشات خود هستند. این یعنی مشتری فرصت لازم را دراختیار داشته که با این نرم افزار در کمال آرامش و حوصله سفارش خود را در زمان مناسب ثبت نماید و ما نیز با سرعت بیشتر جهت فروش و ارسال سفارشات اقدام نماییم.

  • آیا ضمن بهره برداری از این نرم افزار در مجموعه های فروش به پخش با چالشی هم مواجه بودید؟

بزرگترین چالش این بود که در ابتدا فروشندگان نرم افزار را رقیبی برای فعالیت خود می دانستندکه البته با فرهنگ سازی های لازم توانستیم این واقعیت را القا کنیم که این نرم افزار نه تنها به هیچ وجه برای جایگزین شدن با نیروی کار بخش فروش ارایه نشده بلکه با کمک آن تسریع در انجام کارها و رویکرد مناسب تری را در بخش فروش شاهد خواهیم بود . البته چالش دیگر هم داریم و آن این است که مشتریان ما به ۲ دسته تقسیم شده اند : یکی آن دسته از مشتریان هستند که چون با ویزیتورها و فروشندگان ما رفاقت و ارتباط دیرینه دارند احساس خوبی از جایگزینی این نرم افزار با ویزیتورها و فروشندگان ندارند اما در عین حال دغدغه آن دسته از مشتریان ما نیز که همواره از عدم ثبت به موقع سفارش و تحویل آن شکایت داشتند با همین نرم افزار مرتفع می گردد.

۷- آیا مدیریت این نرم افزار توسط ویزیتورها و فروشندگان امکان پذیر است؟

ما در همان سال اول با آموزش صحیح به ویزیتورها و فروشندگان در ۲۸ شعبه همین کار را انجام دادیم و این نرم افزار در سوپر مارکت ها راه اندازی شد و این قابلیت را برای آنها در نظر گرفتیم که در صورت عدم حضور ویزیتور بتوانند سفارش خود را ثبت کنند تا کار سرعت بیشتری به خود بگیرد. اما بعد از شکل گیری این نرم افزار فاصله ای میان تیم فروش و این اپلیکیشن یک لاین موازی صورت گرفت و علت هم در این بود که این ابزار چند منظوره هم برای سفارش، هم امکانات CRM ،هم  اخذ انتقاد و پیشنهادات در جهت کمک به مجموعه ساخته شد و هدف از آن فقط سفارش گیری نبود.

– آیا شما با ساخت این نرم افزار منافع فروشنده ها را در نظر گرفته اید؟

بله، حتی پورسانت این عزیزان در هر لاینی که فعالیت دارند برای شخص ویزیتور و فروشنده ثبت و درج می گردد و هیچ چیزی از آن کسر نمی شود. یعنی این ابزار حتی در صورت عدم حضور به صورت کمکی سفارشات خریداران را ثبت می کند.

در حال حاضر چند مصرف کننده از این نرم افزار استفاده می کنند؟

از زمان شروع بهره برداری از این نرم افزار ما از تعداد ۱۴۰۰۰ مصرف کننده پذیرش داشتیم، اما در حال حاضر ۵۰۰۰ مشتری در سطح کشور داریم که با این اپلیکیشن سفارشات خود را به ثبت می رسانند و نکته حائز اهمیت این است که این نرم افزار در سوپر مارکت ها به صورت خیلی جامع (در حدود ۹۰ درصد) در حال اجرا می باشد.

  • کارآیی  و خدمات رسانی این نرم افزار در زمان شیوع بیماری کرونا چقدر بوده است؟

اتفاقا قبل از شیوع کرونا در کشور ، با تیمی مجزا در سطح استان ها و مراکز پخش یک بازاریابی میدانی داشتیم که میزان اثربخشی این طرح را بررسی کنیم، اما با شروع کرونا و شرایط ویژه ای که پیش آمد و کمرنگ تر شدن حضور فروشنده ها ، جهت جلوگیری از آسیب به نیروی کار، قبل از نوروز ۹۹ ویزیت تلفنی و بهره برداری از نرم افزار به صورت جامع در دستور کار قرار گرفت و درصد مهمی از مشتریانی که با این نرم افزار کار می کنند از آن  ابراز رضایتمندی نموده و طرح با استقبال خوبی مواجه شد به طوری که در شهر تهران حدود ۳۰/. از این نرم افزار استفاده کرده و رضایت کاملی از آن دارند.

  • آیا گزینه هایی نظیر مزایا، تخفیف یا طرح های تشویقی در این طرح لحاظ گردیده است؟

دو مدل پروموشن برای استفاده کنند گان اینترنتی خود در نظر گرفتیم: یکسری در قالب تخفیفات مازاد اینترنتی، مثلا مدل هایی را تعریف می کنیم مانند سبد فروش حاوی بعضی از اقلام کند فروش و ارایه آن در کنار کالاهای نرمال و تند فروش به مشتری که باعث ترغیب خرید و سود آوری خوبی برای شرکت می شود.  در روش دوم که از اسفند ۹۸ اجرا شد از طریق خرید ریالی و امتیازاتی که خریدار کسب می کرد و از طریق کانال اینستاگرامی که مربوط به همین پروژه بوده قرعه کشی انجام و به مشتریان تخفیفاتی ارایه می شد.

  • با گستردگی که شرکت به پخش در سراسر کشور دارد کدام استان ها در استفاده از این نرم افزار پیشقدم بوده اند؟

ما از شعبات قم و تبریز و همدان بهترین آمار را داشته ایم . از شعبات شهر تهران انتظارات بیشتری داریم که با کمک تیم بازاریابی انشاء اله بصورت دقیق و جامع تر این موضوع عملی خواهد شد.

  • آیا برای توسعه این نرم افزار تدابیری اندیشیده اید؟

بله فعالیت تیم ما در این حوزه هیچوقت تمام نخواهد شد چرا که در بحث طراحی نوین پروژه ها و در حوزه مارکتینگ و توسعه کسب و کار و بازار همواره به طور مستمر در حال فعالیت می باشیم.

  • آیا امکان تعامل و ارایه نرم افزار به شرکت های پخش برون سازمانی فعال در سطح کشور هم وجود دارد؟

اتفاقا در زمستان سال گذشته سه طرح به مدیر عامل وقت جهت تصویب در هیئت مدیره  با هدف ارایه جامع و کلان این نرم افزار و تعامل با شرکت های پخش فعال کشور ارایه دادیم که هنوز نتیجه ای حاصل نگردیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا