قرنطینه تهران، بهانه تازه شایعهسازان
از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا هر بار به بهانه تازه ای شایعه سازان موضوع تازه ای را دستمایه ایجاد رعب و وحشت در مردم قرار می دادند و در این راه رسانه های معاند فارسی زبان هم با آنان همکاری می کردند. تنها کافی است چند کلید واژه ای که از ابتدای شیوع ویروس از اساس کذب باشد را در موتورهای جستجو دنبال کنید تا ببنید تنها چند رسانه معاند مانند بی بی سی و همکارانش درباره این کلید واژه ها محتوا سازی کرده اند.
اعمال محدودیت در تهران هم بهانه تازه این شایعه سازان قرار گرفته است. روزهای اول شیوع ویروس حرف از بسته شدن پمپ بنزین ها می زدند و حالا سخن از سوپرمارکتها و نانوایی ها به میان آمده است.
به تازگی یک عضو شورای شهر پیشنهاد قرنطینه تهران را مطرح کرده است و همین خبر اگر به لحاظ روانی و اطلاعاتی به درستی منعکس نشود و فرآیند اقناع در آن صورت نگیرد دوباره دستمایه شایعهسازی قرار خواهد گرفت. شایعات اگر دامنزده شوند میتوانند کنترل یک شهر را در شرایط بحرانی با مشکل مواجه کنند.
مسئولان باید پیش از اعلام هر خبری پیوست رسانهای آن را هم در نطر بگیرند و با شفافیت کامل شرایط را توضیح دهند تا مانع از فعالیت شایعسازان در رسانههای معاند و فضای مجازی شود. قرنطینه تهران هم در صورت لزوم اجرای آن، شرایط خاص خود را خواهد داشت و به معنای عدم دسترسی مردم به مایحتاج زندگی نیست.