سبک زندگی در کلام امام خمینی

به گزارش بیدنا به نقل از خبرگزاری تسنیم، توصیه‌ها و جملات ارزشمند و پر از نکات اخلاقی امام خمینی رحمه‌الله علیه را که بررسی می‌کنیم، دستمان می‌آید که این عارف بزرگ و بنده مخلص خدا توجه زیادی نسبت به امور خانوادگی و سبک زندگی اسلامی داشته است. این دستورات و توصیه‌های اخلاقی هرچند که به نظر ساده و قابل انجام به نظر می‌رسد اما در حقیقت پشتوانه محکم اسلام را دارد و عمل کردن به آن نیازمند رعایت نکته‌های بسیار مهمی در زندگی است.

خبرگزاری تسنیم برای دانستن چند نمونه از این نسخه‌های کاربردی در زندگی روزمره، مروری برنامه‌ها و وصیت‌نامه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داشته است.

توصیه به زوج‌های جوان

مقام معظم رهبری خاطره جالبی درباره توصیه امام خمینی به زوج‌های جوان دارند. ایشان در مراسم اجرای خطبه عقد ازدواجی در سال ۱۳۷۰ طی بیاناتی فرمودند: من یک وقت خدمت امام رفتم، ایشان می‌خواستند خطبه عقدی را بخوانند. تا من را دیدند، گفتند: شما بیا طرف عقد بشو. ایشان برخلاف ما- که طول و تفصیل می‌دهیم و حرف می‌زنیم- عقد را اول می‌خواندند، بعد دو سه جمله کوتاه صحبت می‌کردند. من دیدم ایشان پس از این‌که عقد را خواندند، رویشان را به دختر و پسر کردند و گفتند: «بروید با هم بسازید.» من فکر کردم، دیدم که ما این همه حرف می‌زنیم، اما کلام امام در همین یک جمله «بروید با هم بسازید» خلاصه می‌شود! حالا ما هم عرض می‌کنیم که شما دختران و پسران، بروید با هم بسازید. سازش، اصل است. هر چیزی که با ساختن عروس و داماد، دختر و پسر، زن و شوهر منافات دارد، بایستی بیگانه تلقی بشود. این را اصل قرار بدهید تا ان‌شاءالله خداوند متعال برکاتش را بر شما نازل کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی‌اکبر حسینی هم شبیه همین ماجرا درباره توصیه امام خمینی به زوج جوانی تعریف کرده است: «فرزندم را برای جاری کردن خطبه عقد خدمت حضرت امام‌ رحمه‌الله علیه بردم. بعد از تمام شدن عقد، امام‌ رحمه‌الله علیه رو به عروس و داماد کردند و سه بار فرمودند: با هم بسازید و با هم رفیق باشید.»

توصیه‌ای برای جوان‌ها

اما خمینی توجه زیادی نسبت به جوان‌ها داشت و در جمع‌ها و محفل‌های گوناگون که با آنها مواجه می‌شد، نکاتی را یادآوری می‌کرد. نمونه بارز این نصیحت‌ها در نامه‌ای است که امام به پسرش، حاج احمد آقا، نوشته و در آن یادآوری کرده تا از فرصت جوانی به بهترین نحوه استفاده کند.

از جمله در این نامه نوشته شده که: «از جوانی به اندازه‌ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می‌رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می‌دهد تا جوانی با غفلت از دست برود و به پیران وعده طول عمر می‌دهد. و تا لحظه آخر با وعده‌های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او بازمی‌دارد تا مرگ برسد، و در آن حال ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می‌گیرد.»

به اعتقاد امام خمینی، دوره جوانی فرصت خوبی برای برقراری و یا محکم کردن ارتباط با خداوند است تا انسان بتواند از هوای نفسش در امان بماند: «پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست- جل وعلا- بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر- اگر پیوندی داری- محکم‌تر کن. و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن و در تقویتش همت گمار، که هیچ موجودی جز او- جل و علا- سزاوار پیوند نیست. و پیوند با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیله شیطانی است که از هر طریق سد راه حق کند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا