مصرف زیاد نمک، شکر و روغن در ایران هشدار دهنده است

مدیر بهبود و اصلاح تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه همزمان با طرح ملی بسیج ملی تغذیه سالم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سرانه مصرف نمک بر اساس استانداردها پنج گرم در روز برای هر فرد تعیین شده است که این میزان هم اکنون در ایران ۱۲ گرم برآورد می‌شود.
دکتر زهرا اباصلتی افزود: پیامد این وضعیت این است که ۱۹ درصد افراد ۱۵ تا ۶۰ ساله در استان خراسان رضوی به بیماری فشار خون مبتلایند.
وی اضافه کرد: نمک مصرفی مختص به نمکی که روی غذا می پاشیم نیست چرا که بسیاری از مواد غذایی و میوه ها خودشان نمک دارند.
مدیر بهبود و اصلاح تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف قند و شکر به طور استاندارد ۵۰ گرم برای هر فرد تعیین شده است که این میزان در بین ایرانیان به حدود ۶۶ گرم می رسد.
اباصلتی افزود: افزایش مصرف شکر خطر ابتلا به دیابت را در بین افراد جامعه افزایش می دهد.
او ادامه داد: مصرف روغن نیز ۳۵ گرم معادل ۲ قاشق غذاخوری برای هر نفر در روز طبق استانداردهای جهانی تعیین شده است که در ایران این میزان به ۴۶ گرم می‌رسد.
مدیر بهبود و اصلاح تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با کمال تاسف مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی و فست فودها در بین افراد جامعه رواج دارد که برای سلامتی مضر است و باید اصلاح شود.
اباصلتی افزود: تغذیه نامناسب به ویژه مصرف بالای نمک، شکر و روغن خطر ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله کرونا را افزایش می دهد.
طرح ملی بسیج تغذیه سالم ۱۵ تا ۳۰ دی ماه در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد همزمان با سراسر کشور در حال برگزاری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا