بین المللی سازی در گروه توسعه ملی کلید خورد

به گزارش بیدنا به نقل از روابط عمومی گروه توسعه ملی، در افتتاحیه این مراسم، امیر تقی ­خان­ تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با تاکید بر این نکته که موضوع آموزش و همگن شدن آموزه ها در خاتنواده بزرگ گروه توسعه ملی به منظور نیل به هدف بین المللی شدن شرکت ها و افزایش توان صادراتی اهمیت زیادی دارد، گفت: از ابتدای شکل گیری علم اقتصاد، مباحث بین المللی سازی مطرح بوده است. این موضوع اولین بار در آراء آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل مطرح شد و نشان می دهد که اهمیت حضور بین المللی بنگاه های اقتصادی، مسئله­ای مهم بوده که از دیر باز مطرح بوده­است. هم اکنون ما نیز باید با توجه به تجربه های گروه توسعه ملی در زمینه صادرات هر چند اندک خودمان، دور هم بیاییم  و شبکه بین المللی سازی شرکت ها و محصولاتمان را بر اساس استراتژی های تدوین شده گروه تقویت کنیم.

وی افزود: گروه توسعه ملی در سال ۱۳۹۹، رکورد تولید و سودآوری را به دست آورد. اما اگر بخواهیم از الان به بعد تنها به رقابت در بازارهای محلی اکتفا کنیم، درجه آسیب پذیری ما بالا می رود و از بازارهای بین المللی جا می مانیم. بنابراین با توجه به گزارش­های عملکردی ۶ ماهه ابتدایی سال جاری که به تفکیک شرکت ها آماده شده و در اختیار مدیران داخلی گروه و حتی سیاستگذاری کلان استراتژی دولتی قرار گرفته است، راه اندازی کارگروه های صادراتی و بین المللی شدن شرکت ها و محصولات می تواند آغاز شود.

مدیرعامل «وبانک» خاطرنشان کرد: در این مسیر استفاده از ظرفیت­های مکمل در هلدینگ نیزباید به کاهش هزینه­ها و افزایش قدرت رقابت شرکت­های خانواده بزرگ گروه توسعه ملی کمک کند. به طور مثال استفاده از ظرفیت های اسکله آسیای آرام برای بارگیری صادرات یا استفاده از شبکه بزرگ حمل و نقل داخلی گروه در این راستا کمک رسان است.

تجریشی در ادامه گفت: همچنین نباید فراموش کنیم که در بحث بین المللی سازی، علاوه بر بحث نقل و انتقال کالا، موضوعات مربوط به فرآیندهای مالی و بازرگانی هم باید بین المللی شوند که نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه داریم.

شرکت های تابعه نظام بانکی، بر اساس قانون محدودیت بسیار زیادی در حوزه سرمایه گذاری مجدد دارند، اما وزارت اقتصاد این اجازه را صادرکرده است که در بحث افزایش ظرفیت های صادراتی، بتوانیم سرمایه گذاری در این حوزه انجام دهیم.

همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به آسیب های دوری از جریان بین المللی شدن اشاره کرد: به صورت کلی می توان گفت شرکت­هایی که بر یک مبنای بازار محلی، رویه های فعالیت و رقابتی خود را شکل می دهند، نسبت به آنهایی که بر پایه های جهانی رقابت می­کنند، درجه آسیب پذیری بیشتری دارند. این امر بخصوص در شرکت­های چند کسب وکاره که مجموعه ای از فعالیت­ها را در مقیاس­های متفاوت انجام می دهند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در مجموعه گروه توسعه ملی و مطابق با جهت گیری راهبردی  این شرکت ، تبدیل شدن گروه توسعه ملی  به یک بنگاه اقتصادی جهانی در دستور کار قرار دارد که در این مسیر بین­المللی شدن شرکت­ها یک راهبرد اصلی است و این دست جلسات از اولین گامها برای تعریف چارچوب اقدام و همراه سازی تیم مدیریتی ارشد شرکتها در جهت آمادگی شرکت­ها برای نیل به استانداردهای بین المللی فعالیت در هر کسب و کار زیر مجموعه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا