تقسیم سود ۱۰۰۰ ریالی در مجمع عمومی سالیانه «وبانک»

به گزارش بیدنا به نقل از  روابط عمومی گروه توسعه ملی در این مجمع ، تقویت نظام های حاکمیت شرکتی، تولید حداکثری و استفاده از ظرفیت های قانونی ،بهینه سازی پرتفوی و بازارگردانی موثر سهام گروه، استفاده از ابزارهای نوین مالی  در کنار تقویت سطح نوآوری و اقتصاد دانش بنیان، افزایش قابلیت نقدشوندگی، گزارش دهی هوشمند و شفاف، حداکثرسازی ارزش برای ذینفعان و همچنین تشکیل کمیته ویژه تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ، از جمله برنامه های در دست اقدام وبانک عنوان شد.

طی این مجمع برای اولین بار در تاریخ مجامع شرکت های بازار سرمایه جدیدترین اقدام مسئولیت اجتماعی وبانک مبنی بر حضور رابط ناشنوا نیز اجرا شد که جامعه نیم میلیون نفری ناشنوا و کم شنوا نیز بتوانند از این مجمع به صورت زنده استفاده کنند. در این مجمع که با حضور آنلاین نزدیک به ۵۰۰ سهامدار برگزار شد، سود ۱۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم وبانک توزیع شد.

طبق گزارش­ های ارائه شده، در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹،  وبانک بیش از ۴۷ هزار میلیارد ریال سود ساخته است که نسبت به سال قبل، رشد ۳ برابری داشت. همچنین سود تلفیقی این شرکت نیز به بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد ریال رسید که این میزان سود هم  رشد ۳ برابری را نسبت به سال ۱۳۹۸ تجربه کرده است.

در شرایطی که وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال، روند مناسبی را طی نکرده بود، جمع کل سرمایه گذاری بورسی و غیر بورسی این شرکت در پایان سال۱۳۹۹، نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ با رشد ۳۱ درصدی به رقمی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال رسید.

همچنین در پایان سال ۱۳۹۹، مجموع بهای تمام شده سرمایه گذاری در شرکت های فرعی و وابسته بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد ریال بود.  تفاوت بهای تمام شده و ارزش روز پرتفوی بورسی حاکی از ارزش افزوده ۱۰ برابری در پایان سال ۱۳۹۹ است  که در راستای استانداردهای حسابداری ایران، این درآمد، شناسایی نشده است.

رشد ۱۰ برابری ارزش پرتفوی بورسی در حالی رخ داده است که بیشترین میزان رشد ارزش مربوط به سرمایه گذاری این شرکت در صنایع شیمیایی، محصولات غذایی و آشامیدنی، سیمان و ماشین آلات و دستگاه های برقی بوده است.

بر اساس گزارش عملکرد در مجمع، شرکت های پتروشیمی شازند، توسعه صنایع بهشهر، ایران ترانسفو، سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان، سرمایه گذاری توسعه ملی ، گروه صنعتی بارز، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، سرمایه گذاری شفادارو، سرمایه گذاری نیروگاهی ایران و سیمرغ، در مجموع بیشترین ارزش بازار پرتفوی بورسی گروه را به خود اختصاص داده که ارزش روز این ۱۰ شرکت به رقمی بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده است.

گفتنی است افزایش قریب به ۲ برابری در خالص ارزش دارایی های شرکت به ازای هر سهم  معادل ۱۲.۵۵۵ ریال در پایان سال ۹۹ نسبت به رقم ۶.۹۹۱ ریال در سال ۱۳۹۸ بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی، نشان دهنده عملکرد مناسب این هلدینگ چندرشته ای بوده است.

نگاهی بر ترکیب درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که وبانک ۳۳ هزار میلیارد ریال درآمد حاصل از سود سهام، در حدود ۷ هزار میلیارد ریال سود ناشی از واگذاری سهام شرکت ها و بیش از ۶ هزار میلیارد ریال سود فروش املاک کسب نموده است.

بر اساس این گزارش؛ وبانک در پایان سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سنوات پیشین، روندی رو به رشد داشت. به طوری که نرخ بازده دارایی و نرخ بازده حقوق مالکانه با رشدی چشمگیر نسبت به سال قبل ، به ترتیب به ۵۰  و ۶۹.۵ درصد رسید.

طبق اطلاعات صورت های مالی تلفیقی وبانک، در پایان سال ۱۳۹۹  نرخ بازده دارایی ها به ۳۸.۶ درصد و نرخ بازده حقوق مالکانه به ۷۸.۴ درصد رسید که روند افزایشی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

همچنین جمع دارایی های شرکت در سال ۱۳۹۹ با رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ به رقمی بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد ریال رسید و جمع حقوق مالکانه نیز با افزایش ۶۳ درصدی در پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ماقبل خود، بالغ بر ۸۳ هزار میلیارد ریال شد.

مهمترین اقدامات خانواده بزرگ گروه توسعه ملی در سال ۱۳۹۹

  • کسب رکورد سودآوری از محل فروش محصولات در شرکت پتروشیمی شازند.
  • تولید انحصاری گریدهای پلیمری خاص پزشکی در کشور جهت تولید سرنگ‌های انسولین توسط شرکت پتروشیمی شازند  ثبت رکورد جدید تولید و فروش داخلی و صادراتی در شرکت های گلتاش و پاکسان.
  • ثبت و معرفی ۳ محصول جدید بهداشتی در دوران کرونا در شرکت گلتاش
  • تولید روغن ویژه شیر خشک با همکاری صنایع شیر ایران در شرکت مارگارین.
  • ثبت رکورد‌های جدید صادراتی در شرکت سیمان ساروج بوشهر.
  • استفاده از فرصت‌های هم‌افزایی در شرکت سیمان مازندران و شرکت پتروشیمی شازند در زمینه استفاده از ضایعات
  • پذیرش نماد شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار در بورس اوراق بهادار تهران
  • تولید ابرترانسفورماتور‌های ۳ فاز ولتاژ بالا با ظرفیت ۳۸۳ مگاولت آمپر برای اولین بار در کشور
  • تولید محصولات آبی و دیمی زراعی در کشت و صنعت و دامپروری پارس فراتر از استاندارد‌های صنعت
  • ساماندهی اموال راکد و غیر‌عملیاتی و احیاء دارایی‌های با ارزش در شرکت مخمل و ابریشم کاشان.
  • احیاء شرکت ایران پوپلین و حرکت به سوی سود‌آوری و برگزاری مجمع افزایش سرمایه این شرکت پس از سالهای متمادی
  • کسب آرای لازم و حضور در هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری و  شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و همچنین شرکت بورس اوراق بهادار تهران
  • حمایت از بازار سرمایه از طریق صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی، تغییر ماهیت صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی به MULTI NAV و انتقال مدیریت تخصصی این صندوق به شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار
  • واگذاری ساختمان بخارست در ازای بدهی سود سهام به بانک ملی ایران و کسب سودی ارزنده.
  • درخشش خانواده گروه توسعه ملی در جشنواره جایزه ملی مدیریت مالی ایران
  • کسب رتبه شرکت اصلی و سایر شرکت های گروه در رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر سازمان مدیریت صنعتی ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا