احیای صنعت نساجی در گروه توسعه ملی با جدیت انجام می‌شود

به گزارش بیدنا به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت توسعه نگاه پویا، مدیرعامل و مدیران گروه توسعه ملی از شرکت مخمل و ابریشم کاشان بازدید کردند. در ابتدای این بازدید، مدیران و معاونان گروه توسعه ملی به بازدید از روند احیا و بهسازی و نوسازی ماشین آلات و خطوط تولید پرداختند. همچنین با حضور در یادمان شهدای کارگر کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان، به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کردند.

امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه­ گذاری گروه توسعه ملی در جریان این بازدید، گفت: در بخش لباس­ های کار و و موارد مشابه شرکت­ های گروه، تصمیم بر این است که اولویت را به شرکت­ های تابعه خودمان بدهیم تا هم افزایی بین شرکت­ های گروه توسعه ملی افزایش پیدا کند.

وی همچنین به موضوع پذیرش مجدد این شرکت در بازار از مسیر فرابورس اشاره کرد و گفت: در خصوص بحث پذیرش در فرابورس هم که اقداماتی انجام شده، گروه در حال پیگیری است که مجددا این شرکت را به بازار سرمایه باز­گرداند.

تجریشی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی گروه توسعه ملی در روند حمایت، پشتیبانی و مانع زدایی ­ها در راستای جهش تولید شرکت­ های زیرمجموعه به خصوص مخمل و ابریشم کاشان در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ که سال جهش تولید بود، به جای این که طبق روال سنوات پیشین تنها به واریز حقوق کارکنان به شرکت­ هایی که تولید مناسبی نداشتند، بسنده کنیم، رویکرد خود را عوض کردیم. مبنی بر این که نیازسنجی­ هایی در سطح گروه انجام شد که متوجه شویم چه نیازهایی وجود دارد و شرکت های زیرمجموعه تا چه حد می­توانند این نیازها را پاسخ دهند. به طور مثال تامین نیاز منسوجات در سطح گروه با استفاده از تولیدات شرکت ­های منسوجاتی تامین شود.  همچنین فعالیت مدونی در خصوص افزایش حجم بازار داخلی و در کنار صادرات نیز به عنوان اولویت عملیاتی این شرکت مطرح است. در این جریان حمایت از تولید، بانک ملی نیز به عنوان سهامدار عمده گروه توسعه ملی، همواره حامی طرح های توسعه و حمایتی بوده­است.

وی افزود: در این برنامه رشد هم ­افزایی، از نیروهای متخصص بومی نیز استفاده کردیم. زیرا بسیاری از شرکت ­های قدیمی، در فرهنگ بومی منطقه جایگاه ویژه ­ای داشته ­اند و این سرمایه گذاری توانست بخش اعظمی از ظرفیت تولیدی از دست رفته را به مدار تولید بازگرداند. حال  در ۲ شرکت حوزه منسوجات که شامل مخمل و ابریشم کاشان و ایران پوپلین می­شود، شاهدیم که هر ۲ به مدار تولید بازگشته­ اند که البته  مخمل و ابریشم کاشان زودتر در این راه پیش قدم شد.

به گفته تجریشی، این برگشت به تولید باعث شد که اشتغال جامعه ۳۰ نفره شرکت مخمل و ابریشم با احتساب تمام نیروهای تمام وقت و پاره وقت به ۱۵۰ نفر برسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه­ گذاری گروه توسعه ملی خاطرنشان کرد: تمام این افراد، عضو یک خانواده هستند و همین موضوع باعث شده که شمولیت خانواده­ های هم وطن ما در گروه توسعه ملی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر دارایی­ هایی که عملا مالکیت آنها از لحاظ حقوقی دچار مشکل شده بود، در بخش بسیار زیادی حل شده ­است و اکنون زمین ­هایی که تثبیت مالکیت شرکت و مخمل و ابریشم کاشان در آنها اتفاق افتاده ­است، به بالای ۵۰ هکتار می­رسد که اتفاق بزرگی است و نشان دهنده زحمت مدیران و پرسنل است.

تجریشی در ادامه به پروژه تولید چادر مشکی در این شرکت اشاره کرد و گفت: نیاز چادر مشکی کشور حدود ۹۵ میلیون متر مبربع در  سال است که تنها ۵ میلیون متر مربع در داخل کشور تولید می­شود و مابقی وارداتی است. سرمایه گذاری ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در این حوزه می­تواند ۱۰ میلیون متر مربع تولید را به ثمر برساند. البته تا مرز خودکفایی و صادرات به کشورهای اسلامی منطقه به ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است. شرکت مخمل و ابریشم کاشانی طرح توجیهی فنی را آماده کرده است و در واقع به عنوان یکی از اقدامات آتی این شرکت در دست انجام است.

بازگشت مخمل و ابریشم به مدار تولید و سودآوری

مهدی اخباری، مدیرعامل کارخانجات مخمل و ابریشم درابتدای این بازدید ضمن ارائه گزارشی از روند پیشرفت کارخانه، به بیان اهداف و برنامه ­های آتی شرکت پرداخت و گفت: این کارخانه از زمان تاسیس، یکی از معتبرترین کارخانه ­های خاورمیانه بوده­ است که متاسفانه طی ۴ دهه اخیر دچار سکون شده بود. اما در سال های اخیر  با توجه به منویات مقام معظم رهبری در این شرایط رقابتی و تاکید مدیران بالادستی، شرکت در مسیر رشد و شکوفایی قرار گرفت به طوریکه برای اولین بار به مرحله سود دهی رسیده است.

اخباری خاطر نشان کرد: در این مدت، بازسازی ماشن آلات قدیمی کارخانه انجام شده، در کنار آن با ایجاد تنوع در محصولات خود، به جستجوی بازارهای جدید پرداختیم. اشتغالزایی را در این شرکت افزایش داده و با احیای مجدد آن، هم اکنون روند ایجاد بازارهای جدید را در دستور کار خود داریم.

وی افزود: در سال­های اخیر شرکت اقدامات خوبی انجام داده است که از آن جمله می­توان به  تولید لباس کار، ارائه طرح توسعه چادر مشکی و همچنین تولید محصولات تحریمی و انحصاری از جمله پارچه­ های نظامی، پارچه انحصاری مخمل و پیش خرید مواد اولیه اشاره کرد.

اخباری همچنین از اقداماتی که در زمینه عمرانی شرکت و احیاء کارخانجات دراواخر سال ۱۳۹۹ انجام شده گزارشی ارائه کرد و گفت: با تلاش و پیگیری­ های  شرکت سرمایه ­گذاری گروه توسعه ملی و هلدینگ مدیریت توسعه نگاه پویا کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان  به پیشرفت قابل ملاحظه­ ای رسیده است.

در پایان مدیرعامل کارخانجات مخمل و ابریشم، نصب تندیس مخمل و ابریشم در ورودی میدان شهرک صنعتی را نوید داد و افزود قرار است این شهرک با نام شهرک صنعتی مخمل و ابریشم نامگذاری شود.

نگاهی به کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان

شرکت مخمل و ابریشم کاشان در سال ۱۳۲۹ با نام اولیه شرکت سهامی آبیاری کاشان به منظور عملیات کشاورزی تاسیس گردید. در سال ۱۳۳۸ نام شرکت به کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان تغییر یافته و فعالیت اصلی آن طبق ماده ۳ اساسنامه به ایجاد و تاسیس کارخانجات مخمل بافی و هر نوع منسوجات دیگر و هرگونه صنایع نساجی اعم از ریسندگی و بافندگی و ملحقات تابعه و بهره برداری از آنها تغییر پیدا کرد.

سرمایه این شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۹ ، مبلغ ۱۴۷.۲۷۰ میلیون ریال بوده ­است. در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۹ ، درآمد عملیاتی شرکت به مبلغ ۱۱۱ میلیارد ریال نسبت به سال گذشته به مبلغ ۴۹ میلیارد ریال بیش از ۲ برابر رشد داشته ­است . همچنین از نظر مقداری نیز فروش پارچه حریر نسبت به دوره مشابه در سال گذشته قریب به ۲ برابر افزایش داشته ­است . سود ناخالص شرکت ۱۰ میلیارد ریال بوده که پس از کسر هزینه­ های فروش، اداری و عمومی به مبلغ ۳۹ میلیارد ریال و با کسر هزینه جذب نشده در تولید به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال به زیان عملیاتی ۹۲ میلیارد ریال دست یافته که با وجود درآمد غیر عملیاتی حاصل از فروش دارایی (یک قطعه زمین ) به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال منجر به زیان ۴۲ میلیارد ریالی برای عملکرد سال ۱۳۹۹ شده­است .

شرکت در سال مالی گذشته در تولید نیز افزایش چشم گیری داشته و با توجه به فعالیت ها و تلاش های صورت گرفته امید آن می رود در سال مالی جاری، شاهد عملکرد موفقیت آمیز این شرکت باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا