اقدام بدیع بلاکچینی در فرابورس

به گزارش بیدنا به نقل از صدای بورس، امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس در حاشیه آئین رونمایی بازار تامین‌مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex)  اظهار کرد: نظام تامین مالی در حوزه بازار تامین مالی جمعی، که جمع در اجرایی شدن آن کمک می‌کنند، نظامی مبتنی بر سود و زیان است. اگر پروژه مورد نظر سود کرد، طی گزارش مالی که انجام می‌شود این سود بین همه به نسبت سهمی که آورده‌اند تقسیم می‌شود، در صورت ضرر نیز تمامی سهامداران در ضرر به نسبت سهام خود شریک هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که حال  اگر شرکتی وارد فرابورس می‌شود، ضرر نکند.

وی افزود: این فرهنگ که بورس هیچ تضمینی به سهامداران نمی‌دهد در تمام دنیا شروع شده و در ایران نیز در حال راه اندازی است. ایران صاحب پیشینه فرهنگی غنی است و  در این حوزه به لحاظ فرهنگ اسلامی ایرانی در دنیا حرف برای گفتن داریم.

۲ طرح یک میلیاردی در بازار تامین مالی جمعی

مدیرعامل فرابورس با اشاره به از میان طرح‌هایی که امروز در آیین رونمایی رونمایی بازار تامین‌مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) انجام شد، بیان کرد: در بازار تامین‌مالی جمعی  ۲ طرح یک میلیارد تومانی وجود دارد که مردم  از استان های مختلف کمک کردند این طرح به سرمایه مورد نیاز خود رسیده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

امیدواریم این طرح متناسب با همان برنامه‌ها و پلتفرم هایی که ارائه کرده اند بتوانند به سود آوری برسند و این سود را بین سهامداران تقسیم کند.

۷۲ درخواست برای حضور در بازار تامین مالی

وی در پاسخ به این پرسش که چند بازار تامین مالی داریم، بیان کرد: سکوها و سامانه‌هایی که امروز ارائه شدند هر کدام می توانند فی نفسه پلتفرم تامین مالی باشند، در حال حاضر از ۷۲ درخواستی که آمده (معمولا پلتفرم‌ها و سامانه‌های تامین مالی جمعی هستند)  ۲۷ مورد (درخواست)‌ را توانستیم بررسی کنیم از این میان  ۲ درخواست رد شده و ۱۱ درخواست موافقت اصولی دریافت کرده اند و از این ۱۱ درخواست ۴ مورد مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

اقدامی بی سابقه در بازار تامین مالی

وی در ادامه بیان کرد: ۲ شرکت به عنوان  اولین ها در بازار سرمایه داشتیم. برای اولین بار شرکت با مسئولیت محدود (شرکت سهامی عام داریم و شرکت سهامی خاص ) در بازار تامین مالی کرده است که اقدامی بی سابقه است.

اقدامی بدیع در فرابورس
هامونی در ادامه با اشاره به اقدام بدیع دیگری که در فرابورس انجام شده، بیان کرد: برای اولین بار شرکت و پلتفرمی مجوز گرفته است که مبتنی بر فناوری بلاکچین و فناوری‌های توزیع شده است.

وی افزود: این جزء ابتداعات این کار (بازار تامین‌مالی جمعی)  است. امیدواریم که از این پلتفرم ها بتوانیم در تامین مالی حوزه‌های مختلفی همچون اصناف، شرکت‌ها، دانش بنیان‌ها استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا