توسعه کشت گلخانه‌ای ضرورت توسعه روستاهای گلستان است

به گزارش بیدنا به نقل از پایگاه خبری در حاشیه ها، هادی حق شناس در مراسم تجلیل از کشاورزان ملی و استانی به صورت ویدئو کنفرانسی با رییس جمهوری اظهار داشت: ظرفیت‌های بخش کشاورزی، یک مزیت استثنایی برای گلستان خلق کرده‌است که با همت مدیران و همراهی کشاورزان منطقه باید با بهره وری حداکثری، تحقق جهش تولید را باورپذیر کرد.

وی بیان کرد: توسعه کشت‌ گلخانه‌ای با توجه به ظرفیت خوب بخش کشاورزی گلستان و شرایط اقلیمی آن یکی از راهکارهای مهم و قابل توجه برای تحقق شعار جهش تولید در این استان است.

وی همچنین بر ضرورت راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون تاکید کرد و گفت: تصویب این منطقه آزاد تجاری به دلیل نقش آفرینی در صادرات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر موجب تقویت بخش کشاورزی استان خواهد شد.

حق شناس ادامه داد: با راه اندازی این منطقه اقتصادی و فراهم شدن زمینه جذب سرمایه گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی، خام فروشی محصولات کشاورزی به حداقل رسیده و با فرآوری محصولات، درآمد بیشتری نصیب کشاورزان و بهره برداران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه پس از ۲ بار مخالفت نمایندگان، آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب مجلس رسید اما با تشخیص عدم تطبیق با قانون از سوی شورای نگهبان، برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این مراسم گفت : بهره برداران کشاورزی استان در سال زراعی قبل پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول تولید کردند که نسبت به سال زراعی قبل ۲۵۰ هزار تن بیشتر شد.

مختار مهاجر افزود: افزایش تولید در بخش پرورش دام و گوشت، شیر و بچه ماهی گرمایی و سردابی، توسعه زراعت پنبه و کلزا در مزارع دیم، تداوم رتبه نخست کشت دانه های روغنی، صرفه جویی آب زراعی، تامین خوراک دام و طیور ، ایجاد بازار مطمئن برای تولید محصولات کشاورزی و حمایت بانکی از بهره برداران را از مهم ترین دستاوردهای رونق کشاورزی گلستان در سال های اخیر برشمرد.

بهره برداران کشاورزی گلستان در سال زراعی گذشته در تولید ۱۶ محصول راهبردی مقام اول تا پنجم کشور را به خود اختصاص دادند.

گلستان در تولید دانه های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

در این مراسم با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری ۶۲ کشاورز نمونه استان و ۶ کشاورز نمونه ملی گلستان تجلیل شدند.

همچنین در گنبد نیز ۲۰ کشاورز نمونه این شهرستان با حضور مسوولان شهرستانی تقدیر شدند.

حسین پدیسار تولید کننده پنبه با عملکرد هشت هزار و ۵۰ کیلوگرم وش در هکتار از گرگان، سبحان نظر پران دوجی تولید کننده کلزا درمزرعه دیم با عملکرد واحد سطح پنج هزار و ۲۰۰ کیلوگرم از کلاله، علی فرشباف دارای واحد پرورش یک هزار راسی پرورش دهنده گوسفند از مینودشت، رضا مبصری ایجاد کننده زنجیره یکپارچه تولید و عرضه گوشت مرغ با ظرفیت سالانه ۲۴ هزار تن از گرگان ، ارازقلی سلطان شیخی تولید کننده گندم دیم با عملکرد هفت هزار و ۶۸۰ کیلوگرم از کلاله و سمیرا سنجه ونلی پرورش دهنده کرم ابریشم در مینودشت با تولید ۶۱ کیلوگرم از هر جعبه تخم نوغان کشاورزان نمونه ملی گلستان بودند.

گلستان بیش از هزار و ۷۵ روستا و آبادی دارد که ۴۷ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا