ناپایداری اینترنت چالش اصلی ارایه خدمات بانکی
به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین، نبود اینترنت پایدار و پوشش دهی کامل در همه نقاط کشور بیشترین آسیب را به خدمات بانکی اینترنتی وارد میکند. محمد صادقی خدمات بانکی را به دو بخش ارائه خدمات بانک در شعبه و اینترنت بانک تقسیم میکند. وی در این باره توضیح داد: «در خدمات درون شعبهای یک شبکه داخلی با همکاری مخابرات ارائه میشود که منجر به یک فضای امن میشود. نکاتی از جمله پشتیبانی هم انجام میشود. اما در حال حاضر بیشتر کاربران به سمت استفاده از خدمات اینترنتی یا همان سامانه اینترنتی بانکها و اپلیکیشنهای بانکی میروند. به صورت طبیعی خدماتی که روی این بستر اعمال میشود وابستگی زیادی به پهنای باند و پایداری اینترنت دارد.»
صادقی در ادامه افزود: در حال حاضر مشتریان بانکها در بازخوردهای خود بیشترین نارضایتی را از کیفیت اینترنت دارند، عمده دلیل آنها هم به دلیل ناپایدار بودن اینترنت است. او با بیان اینکه در حال حاضر نقاط ضعف زیرساختی نبود پایداری و پوشش کامل است، میگوید: «باید علاوه بر ایجاد پایداری، پهنای باند را در همه نقاط کشور فراهم کرد. در حالی که هر چه از مرکز دورتر میشویم و به سمت روستاها میرویم. پوشش کامل و پاپداری وجود ندارد. سل جاری با توجه به پاندمی، این مشکلات در شبکه آموزش هم وجود داشت.»
وی اظهار داشت: «بیش از پهنای باند، گستره پوشش اینترنت مشکلاتی را به وجود آورده است و همه نقاط را پوشش نمیدهد. بیشتر مشکلات کاربرانی که در شهرهای بزرگتر زندگی میکنند، پهنای باند نیست و مربوط به سرعت اینترنت در همکاری اپراتورها و مخابرات یا ارسال پیامک در کارهای بانکی و استفاده از اپلیکیشنهای بانکی است. بیشترین اختلال در شهرهایی است که هیچ پایداری و پوششی وجود ندارد. برای مثال مشتریان با دور شدن از مرکز دیگر امکان استفاده از اپلیکیشنهای بانکی را ندارند زیرا که اینترنت یا وجود ندارد یا پایدار نیست. در نهایت زمانی که مشتری نتواند از خدمات استفاده کند، به بانک موردنظر احساس رضایتمندی ندارد. برای مشتریان قابل قبول نیست که نتوانند در هر زمانی از خدمات ارائه شده استفاده کنند. زیرساخت باید به این سمت برود که اپراتورها در هر نقاطی از کشور اینترنت پایدار ارائه بدهند تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.»