گلتاش، دوست‌دار محیط زیست؛ گامی در استفاده از طرح‌های کم‌آب‌‌بر

تصفیه‌خانه شرکت گلتاش به عنوان یکی از واحدهای بزرگ این صنعت دوستدار محیط زیست، گام بلندی در ارتباط صنعت و دانشگاه رقم زده و اتفاقات بزرگی را در مرکز کشور رقم زده است.
تصفیه ‌خانه شرکت گلتاش از سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۸۳ با طراحی ۱۷۰ متر مکعب تصفیه پساب در روز بازسازی و تجهیز شد و در سال ۱۳۸۴ این مقدار با راه‌اندازی واحد گلیسیرین افزایش یافت.

پساب‌ها در شرکت گلتاش از دو طریق، یکی حاصل ریزش آب باران و برف و دیگری از طریق تولید محصول در شرکت به وجود می‌آید که پساب حاصل از ریزش باران از طریق ناودان‌ها و سطح خیابان‌ها به سمت خروجی غربی کارخانه هدایت شده و از زیر درب غربی به سمت جوی‌های شهرک هدایت می شود.

همچنین پساب حاصل از فرآیندهای تولید از طریق لوله‌های فاضلاب و کانال‌های موجود به سمت تصفیه‌خانه می رود و تصفیه می شود.

با توجه به اهمیت روابط دانشگاه و صنعت در راستای توسعه و پیشرفت پایدار و همچنین هدایت تحقیقات دانشگاهی در زمینه های کاربردی برای بهینه سازی روند کار تصفیه خانه، شرکت گلتاش با دانشگاه های مختلف همکاری داشته و توانسته کارایی تصفیه خانه را تا دو برابر افزایش دهد.
از جمله این پروژه ها می توان به شناسایی کردن میزان مصرف لخته سازها، پروژه تولید کمپوست از لجن فعال و پروژه ساخت سبک دانه های ساختمانی از لجن شیمیایی اشاره کرد.

از دیگر پروژه‌های مهم این شرکت در حوزه تصفیه‌خانه‌ای، می‌توان به استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری روزانه فضای سبز شرکت اشاره کرد و با این اتفاق، صرفه‌جویی قابل توجهی درخصوص استفاده از منابع آبی صورت گرفته است. در کنار این موضوع پروژه سم شنایی با مشخص کردن اثرات پساب بر روی گیاهان نیز انجام می شود.

امروز حدود ۲۵ سال از آغاز این طرح می‌گذرد و مقدار تولید شرکت گلتاش نسبت به آن زمان بیش از ۴ برابر افزایش داشته اما بدون تجهیز یا گسترش تصفیه خانه میزان تولید پساب یک چهارم گذشته شده است و این امر به واسطه آموزش کنشگران محیط زیست در واحد های مختلف شرکت می باشد.

شرکت گلتاش تلاش می‌کند تا با اتفاقات بزرگ در حوزه زیست محیطی، به شعار اصلی خود که تولید ملی در عین حفظ محیط زیست بوده، جامه عمل بپوشاند و در بیست و پنج سالگی فعالیت این تصفیه‌ خانه، این مهم را عملیاتی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا