دولت اجازه نمی‌دهد عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیندازند/ با همه توان اجازه شکست برجام را ندادیم

رئیس‌جمهوری گفت: یکی از مهمترین کارهای دولت شکست تحریم‌هاست، دولت با همه توان اجازه شکست برجام را نداد.

* دولت در سخت‌ترین شرایط، بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد

در ابتدای این نشست خبری رئیس جمهور اظهار داشت: خوشحالم که امروز این فرصت به وجود آمد تا با خبرنگاران محترم گفت‌وگو داشته باشیم و سوالات مورد نظر آن‌ها را پاسخ دهم؛ در آغاز باید عرض کنم که ۷ سال و چندماه از دولت یازدهم و دوازدهم گذشته و ۷ ماه و چند روز از فرصت این دولت باقیمانده است. خدا را شاکرم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت‌ترین شرایطِ یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت. امروز با وجود جنگ اقتصادی و هم‌چنین ویروس کرونا، سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم عزیز کشور ما می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط، بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.

وی افزود: اگر بخواهم گزارش چند دقیقه‌ای از ۷ سال گذشته را مطرح می‌کنم، باید آن را به دو قسمتِ قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی تقسیم کنیم. در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایطِ بعد از جنگ یعنی رکود تورمی تحویل رفتیم؛ در شرایطی که رشد اقتصادی ما ۷/۷- و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود که بعد از جنگ سابقه ندارد. در اولین سال دولت یعنی در سال ۹۳ بعد از ۶ ماه به رشد مثبت رسیدیم و تورم را به حدود ۱۵ درصد کاهش دادیم.

رئیس‌جمهور گفت: در سال‌های بعد، رشد اقتصادی ما علی‌رغم اینکه در بدترین شرایط درآمد نفتی قرار گرفتیم و درآمد نفتی ما قبل از دولت یازدهم حدود ۱۰۰ میلیارد در سال بوده و در دوران دولت ما در بهترین شرایط مساوی با بدترین شرایط دولت قبل بوده یعنی سال ۱۳۹۱٫ به طور متوسط در سال‌هایی که درآمد ما خوب بوده، حدود ۵۲ میلیارد دلار در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ بوده است. علیرغم اینکه در سال ۹۳ دچار کمترین درآمد نفتی شدیم و درآمد ما از بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به ۳۰ میلیارد دلار رسید. بهترین شرایط را از نظر کاهش تورم در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ داشتیم و متوسط تورم در این سال‌ها حدود ۱۱ درصد بوده که در ۵۰ سال گذشته سابقه ندارد و بیش از دو سال تورم تک رقمی یعنی از اواخر ۹۴ تا ماه‌های اولیه سال ۹۷ تورم تک رقمی داشتیم.

* مدیریت دولت در ۷ سال گذشته قابل قبول بوده است

روحانی با بیان اینکه بعد از این وارد جنگ اقتصادی شدیم، بیان کرد: از بالاترین رشد اقتصادی که کشور ما داشته در سال ۹۵ بوده که بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در طول این ۷ سال در بسیاری از زمینه‌هایی که به مردم وعده دادیم، عمل کردیم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان و این بود که تحریم را از دوش مردم بر می‌داریم و مردم را به حقوق حقه‌ی خود می‌رسانیم و حق هسته‌ای را به عنوان یک حق قانونی برای ملت ایران تثبیت کردیم و در سال ۱۳۹۴ به بعد فعالیت هسته‌ای ما قانونی بود و البته قبلش هم قانونی بوده ولی در چارچوب مقررات سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌دانستند و ما حق هسته‌ای را قانونی کردیم و کشور را از «PMD» و شرایط سختِ آژانس رهانیدیم و اقدامتی که در این‌مدت انجام دادیم مدیریت قابل قبول بوده است.

وی هم‌چنین عنوان کرد: سال‌های ۹۳ تا ۹۶ مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را از رکود و تورمِ سخت نجات دهیم و در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم. در گندم و تا حدی در شکر و برنج؛ البته به خودکفایی نزدیک شدیم و در انرژی و بنزین و گازوئیل به خودکفایی رسیدیم. برای اولین‌بار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم محصول گاز و تولید گاز شیرین ما در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید، یعنی تولید را از ۶۰۰ میلیون را به یک میلیارد رساندیم. در حوزه‌های مشترک گاز و نفت توانستیم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم و در حوزه مشترک گاز به اندازه شریک‌مان یعنی قطر تولید می‌کنیم و در تولید گاز از او جلو زدیم و در نفت هم در میدان مشترک با عراق از حدود ۷۰ هزار بشکه در روز به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیدیم و توانستیم مردم را به حقوق حقه‌شان برسانیم.

رئیس‌جمهورخاطر نشان کرد: در زمینه‌های مهم از قبیل کشاورزی و صنعت شرایط خوبی داریم و در کشاورزی از ۹۷ میلیارد تن تولید محصولات کشاورزی به ۱۲۳ هزار میلیون تن رسیدیم و تا آخر دولت نیز به ۱۳۰ هزار میلیون تن خواهیم رسید. هم‌چنین تلفات برق را تک رقمی کردیم و تولید برق ما از متوسط دولت‌های قبل بیشتر است و هر سال تقریبا ۲ هزار مگاوات به برق افزودیم و در زمینه تولیدات صنعتی تولید در زمینه فولاد را در این دولت به دو برابر رساندیم و در آلومینیوم نیز ۷۰ درصد بر تولید کشور اضافه کردیم. هم‌چنین در پتروشیمی در جهش دوم هستیم که توان پتروشیمی را به دو برابر رساندیم و افتتاح‌های مهم در همین سال علیرغم اینکه شرایط کرونا داشتیم، تا پایان دولت انجام خواهد گرفت. رسانه‌ها اقدامات ما را در زمینه جاده، ریل و بندر با سایر دولت‌ها مقایسه کنند و می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که دولت نمره قابل قبولی را از مردم دریافت کند.

* بزرگترین اقدام دولت در مسائل اجتماعی طرح تحول سلامت بود

روحانی اضافه کرد: در مسائل اجتماعی بزرگترین کار دولت طرح تحول سلامت بود و کار مهمی در حوزه تجهیزات پزشکی انجام دادیم و تقریبا با نوسازی‌هایی که کردیم، تخت بیمارستانی را به دو برابر نسبت به آن‌چه قبل از دولت یازدهم بوده، رسانده‌ایم. در زمینه همگانی کردن بیمه سلامت مردم کاری برای اولین بار در این دولت انجام گرفت و مقابله و مبارزه با فقر مطلق در سال‌های قبل و در بودجه امسال اقدامات خوبی انجام شد و در مجموع در تولید، صنعت و کشاورزی و در خدمات اجتماعی قدم‌های مهمی برداشتیم.

وی افزود: دولت الکترونیک را به معنای واقعی کلمه در این دولت شاهد هستیم و خدمات این حوزه را از ۱۰ به ۷۶ درصد رساندیم. هم‌چنین شرکت‌های دانش بنیان ما تعدادشان ناچیز حدود ۴۰ بود و الان ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که کار عظیمی است که این دولت در این زمینه انجام داده است.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: امسال علاوه بر جنگ اقتصادی با کرونا هم مواجه و گرفتار این ویروس شدیم و احتمالا تا پایان سال هم خواهیم داشت تا اینکه به سال بعدی برسیم و دولت در باقیمانده زمان خدمتش یعنی در هفت ماه و نیمی که تقریبا از عمرش مانده، تلاشش بر این است که طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد

روحانی ادامه داد: در زمینه تخت‌های بیمارستانی، برنامه‌مان این است که حدود ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت اضافه کنیم و شرکتهای دانش بنیان را تقویت خواهیم کرد و کارخانه‌های نوآوری را افتتاح می‌کنیم و تا پایان این دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد. از افتخارات این دولت تحول در حمل و نقل ریلی بوده و ما استان همدان، کرماشانه، ارومیه، گیلان و رشت را به خطوط ریلی وصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را به خطوط ریلی وصل خواهیم کرد و کاسپین را به رشت متصل می‌کنیم و تلاش ما بر این است که در  زمینه استان سیستان و بلوچستان بتوانیم چابهار را به زاهدان متصل کنیم و تا پایان امسال هم چابهار به ایرانشهر و زاهدان متصل خواهد شد و برای بقیه‌اش تلاش می‌کنیم تا پایان این دولت تکمیل کنیم.

روحانی اضافه کرد: در زمینه بزرگراه‌ها و راه‌های آزادراهی طرح‌ مهمی که داریم تا اصفهان به شیراز متصل شود که در این دولت انجام خواهد شد. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که طرح استراتژیک دولت است که نفت را از خلیج فارس به دریای عمان میاوریم و این طرح تا پایان دولت یک بخش از آن افتتاح می‌شود. درباره محیط زیست نیز طرح احیای ارومیه تا پایان سال افتتاح می‌شود و تونلی که باید آب را به دریاچه متصل کند، چند کیلومترش باقیمانده که احتمالا تا اسفندماه تمام می‌شود.

وی هم‌چنین گفت: کار مهم دیگری که امسال داشتیم، تقدیم لایجه بودجه بود که قبل از موعد مقرر یعنی ۱۲ آذرماه  تقدیم مجلس کردیم. لوایح مهم ما متاسفانه در مجالس دهم و یازدهم هنوز تصویب نشده و امیدواریم تصویب شود؛ طرح‌هایی مانند مانند لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد که در مجلس قبلی تقدیم شد و امیدواریم در این مجلس بررسی شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کار بزرگ دیگری که در پیش داریم اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ است و امیدواریم این انتخابات شکوهمند و با حضور همه‌ی احزاب و گروه‌ها و با رقابت خوبی برگزار شود.

روحانی گفت: در بحث کرونا مدیریت متناسبی را از اول شروع کردیم و جزو کشورهایی هستیم که به‌طور منظم آمار دقیق را در اختیار مردم گذاشتیم و در این زمینه همه کشورها این کار را نکردند و تعدادی از کشورها این‌کار را کردند و ما از روز اول این‌کار را کردیم و تلاش ما این است که موج سوم را کنترل کنیم و تلاش بعدی‌مان این است که وارد موج بعدی کرونا نشویم. هم‌چنین درباره واکسن و واکسینانسیون در زمان نزدیکی تلاش می‌کنیم چه با خرید -خارجی و چه با تولید داخلی شروع کنیم.

وی بیان داشت: امیدوارم در این مدت بتوانیم به اهدافی که داریم دست‌یابیم و به همین دلیل چون وقت این را نداریم که به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم، پاسخ ندادن ما دال بر جواب نداشتن نیست و فرصت این را نداریم و مبنای ما این است که تا روز آخر خدمات را برای مردم انجام دهیم.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: یکی از این خدمات ما شکست تحریم است و امیدواریم در این زمینه گام‌های خوبی برداریم؛ چون جنگ اقتصادی ترامپ شکست خورد و همه دنیا به این معترف هستند و نکته بعد همه‌ی دنیا فشار می‌آورند به آمریکا که برجام باید برگرد و فعال شود. یکی از خدمات دولت دوازدهم این بود که با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود و هدف اصلی ترامپ نابودی برجام بود که ناموفق هم شد و در داخل نیز عده‌ای دنبال از بین بردنِ برجام بودند و و ما تلاش‌مان را کردیم تا برجام زنده بماند و در زمان مناسب نقش خود را در کشور ایجاد کند. در برجام به حقوق‌مان دست یافتیم و البته مقصود این نیست که توافق بی‌نقص است و خدا فقط بی‌نقص است و ممکن است این توافق هم ایراد باشد ولی توافقی مهم، تاریخی و بی‌سابقه بوده که یک کشور با شش قدرت بزرگ در شرایط تحریم مذاکره کند و بتواند موفقیت به‌دست بیاورد. برجام علیرغم اینکه قبلا گفتم دست و پایش را شکسته بودند، با دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد و سه بار آمریکا در سازمان ملل متحد و ترامپ را مفتضح کرد.

روحانی تصریح کرد: پایان تحریم به این معناست که مردم به یکی از حقوق حقه‌ی خود دست یافتند و پایان تحریم از سوی آمریکا یعنی تروریسم اقتصادی و جنایت موقف شده؛ و جنایتکار اگر جنایتش را متوقف کرد، منتی بر سر جنایت‌شده ندارد و اگر کسی که مورد هجمه است، اگر یک ساعت زودتر به حق خود برسد، حقش است و دولت نمی‌گذارد عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند و عده‌ای می‌خواهند این‌کار را انجام دهند و ما یک دقیقه و یک ساعت اجازه نخواهیم داد و تحریم باید بشکند و آمریکا باید برگدد به تعهداتی که قبلا انجام داده و اگر همه به تعهدات خود برگردند، ما به تعهدات خود برخواهیم گشت.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه جنابعالی اول مرداد در مورد افزایش قیمت ها و  نظارت و کنترل بر  بازار و مهار گرانی‌ها و گرانفروشی تاکید کردید و دستوراتی دادید؟ با این وجود مردم شاهد هستند که قیمت کالاهای مختلف با نوسان شدید مواجه است و چند برخی هم وجود دارد به شکلی که تهیه برخی اقلام برای مردم مشکل شده است، گفت:در این  زمینه مشکل همچنان وجود دارد مردم در تهیه کالاهای مورد نیاز روزمره شان دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: مردم عزیز ما باید توجه داشته باشند که امسال به خاطر کرونا صادرات غیر نفتی ما در ۸ ماهه اول حدود ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده و کاهش درآمد صادرات غیرنفتی داریم،دوم اینکه به خاطر اینکه منابع ارزی ما در کشورهای خارجی در بسیاری از موارد با مشکل برداشت مواجه است، که رئیس بانک مرکزی هم توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: دلیل اینکه برخی از کارهایی که گران شد بر مبنای این بود که نهاده‌های دامی که به موقع می بایست وارد بشود با تأخیر مواجه شد و این باعث شد که برخی از کالاهای دیر وارد شد.در سال ۹۰ فروش ۱۱۹ میلیارد نفت داشتیم اما در سال در سال ۹۱ در تامین کالاهای اساسی مشکل داشتیم ، صف‌های طولانی داشتیم اما امروز صف طولانی نداریم و کمبود کالا نداریم مشکل گرانی کالا مدیریت و عدم برخورد قاطع با متخلفین نیز هست.

روحانی اضافه کرد: یکی از مصوبات بسیا مهم ما در کارگروه دولت الکترونیک مربوط به سامانه جامع تجارت بود، سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردیم  ببینید چه می کنند آنهایی که به هر دری متوسل می‌شوند که این سامانه کامل کار نکند، به دادگاه‌های مختلف شکایت های مختلف دارند برای اینکه انبارها رو نشود برای اینکه مردم به حقوقشان دست پیدا نکند، ما انشاءالله این سامانه تجارت را به خوبی پیش خواهیم برد مرحله دوم و سوم را اجرایی خواهیم کردتا کامل کنیم، خوب این سامانه تجارت اگر درست بشود و کامل بشود که الان بخش بزرگ ۷۰ درصد این سامانه راه افتاده برخی از مشکلات را حل خواهد  کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات به بودجه سال آینده ،گفت: ضعفی برای بودجه قائل نیستیم دولت، ما به مردم می گوییم که سال آینده به طور متوسط تا پایان سال روزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی را تولید خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این زمینه ما نداریم.

رئیس جمهور ادامه داد:ما پیش بینی کردیم که برای اونهایی که حقوق‌بگیر ثابت ما هستند کارمند یا بازنشسته، ۲۵ درصد دریافتی حقوق آنها را اضافه کنیم، ما معتقدیم این کار امکان‌پذیر برای سال آینده  است، بودجه جاری متکی به نفت نیست و مقدار بیشتری  که از درآمد نفت حاصل خواهد شد در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد.

روحانی گفت:بنابراین ما هم مشکلی در بودجه نمی بینیم آن را خوب تهیه کردیم و دارای نقاط قوت است هم برای حمایت از اقشار کم درآمد هم برای توسعه کشور و هم تکیه کافی بر مالیات دارد و تکیه بر کوچک شدن دولت دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرای قانون لغو تحریم ها که اخیراً از سوی مجلس تصویب شده است، گفت:هدف دولت این است که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد این یکی از وظایف مهم دولت است اگر همین ساعت امکان پذیر باشد بنده به ساعت بعد موکول نخواهم کرد .

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر ۴+۱ به تمام تعهدات خود عمل کنند دولت بلافاصله به تمام تعهداتش عمل خواهد کرد و بنابراین همه آنچه که در توافق برجام آمده را انجام خواهیم داد مجلس طرحی را  تصویب کرده که باعث شود، تحریم از دوش مردم برداشته شود اما آیا این قانون به هدفی که داره منطبق هست یا نیست بحث دیگری است.

روحانی اظهار داشت:هر زمانی۴+۱ به کلیه تعهدات خود عمل می‌کنند کاملاً به تعهدات برمی‌گردیم و هیچ چیزی مانع اقدام متقابل ما برای اجرای کامل تعهدات نخواهد بود .کاهش تعهدات ما از اردیبهشت سال ۹۸ شروع کردیم و آغاز کردیم در پنج مرحله و به طرف مقابل هم اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت هسته‌ای هیچ گونه محدودیتی را دیگر قائل نیست در مرحله پنجم که من اعلام کردم که ما کاهش تعهدات دادیم صریح اعلام کردم که ما هیچ تعهدی دیگر برای غنی‌سازی نخواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا