رشد ۱۴ درصدی ارزش صادرات محصولات شوینده در ۸ ماه

به گزارش بیدنا از سازمان توسعه تجارت ایران “ندا عطایی” افزود: شناسایی مقاصد صادراتی در بازارهای بین‌المللی و کشورهای منطقه در حوزه محصولات بهداشتی نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه صادرات این محصولات در دوران فراگیری ویروس کرونا دارد.

وی بیان‌داشت: توان بالای تولید این محصولات سبب شده ایران در زمره یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات شوینده در منطقه قرار گیرد و با توجه به ظرفیت تولیدی و همچنین تنوع محصولات، بدون شک تحقق اهداف صادراتی آن امکان‌پذیر است.

عطایی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک ایران، در هشت ماهه امسال محصولات شوینده از جمله پودر، مایع گرانول برای شست‌وشو و پاکیزگی شامل دستی و ماشینی، دترجنت، قرص، ژل، کنسانتره برای شست‌وشو، الکیل بنزن سولفونه، پاک‌کننده‌های صنعتی، دستشویی و انواع صابون شامل (مایع، پودر، بچه، طبی، رختشویی) صادر شده است.

وی ادامه‌داد: در این مدت، بیشترین صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، چین، ازبکستان، ترکیه، قزاقستان و هند بوده است به طوری که در مجموع نزدیک به ۹۷ درصد از کل صادرات این بخش به این کشورها بوده است.

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به بررسی آماری انجام شده طی سنوات گذشته در صنعت شوینده ایران، عمده محصولات صادر شده، محصولات نهایی و عمده کالاهای وارداتی محصولات واسطه‌ای از جمله انواع اسانس‌های مورد استفاده در صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی و پاک‌کننده‌های صنعتی و موم‌های مصنوعی بوده است که در فرآیند تولید مصرف می‌شود.

وی افزود: براساس گزارش‌های اعلام شده مبنی بر تامین مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده در بازار داخل در شرایط کرونا که نتیجه همکاری بخش‌های مختلف و همچنین توان بالا و تنوع محصولات تولیدی صنایع بهداشتی در کشور بوده است و با توجه به اینکه ظرفیت تولیدی مورد نیاز در کشور بیش از نیاز کنونی است، در صورت تمدید مجوز صادرات این گروه محصولات می‌توان به ۸۰ هزار تن انواع پودر شوینده و ۶۵ هزار تن صابون و انواع مایعات در سه ماهه پایانی امسال امیدوار بود.

عطایی گفت: با توجه به تقاضای رو به افزایش این محصولات در کشورهای منطقه ضروری است از همه ظرفیت‌های این صنعت بزرگ هم در راستای تامین تقاضای نیاز داخلی و هم در حوزه صادرات غیرنفتی استفاده شود. از نیمه شهریور ماه با اعلام دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت صادرات اقلام سلامت‌محور رفع شد.

بر همین اساس، صادرکنندگان تا پایان آذر ماه مهلت دارند نسبت به صادرات محصولات بهداشتی، صابون و آب ژاول اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا