دوخت و دوز بهارستان برای رخت نامزدی پاستور؛
میزان: بگذارید باب گفتوگو را از مهمترین رویداد کشور که آرام آرام به آن نزدیک میشویم، باز کنیم. موضوع انتخابات. البته مهمترین موضوعی که از ابتدای تشکیل کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به ریاست شما مدنظر قرار گرفت توجه به اصلاح قوانین انتخاباتی بود، به ما بگویید فلسفه ورود این کمیسیون به مقوله اصلاح قوانین انتخاباتی چیست و چه ضروریاتی مدنظر بوده که مجلس و کمیسیون برای چندمین بار به این مبحث ورود کرده است؟
جوکار: اصولاً اولویتگذاریها بر اساس موضوعات و یا زمان مد نظر قرار میگیرد و بنده فکر میکنم در مقوله اصلاح قوانین انتخاباتی به ویژه انتخابات ریاست جمهوری ما تلفیقی از موضوع و زمان را پیش رو داشتیم و البته زمان برای ما حائز ارجحیت بود تا اولویت مسائل در حوزه انتخابات را به کنکاش بگذاریم.
فرصت کوتاه جراحی
میزان: ما سال آینده دو انتخابات مهم پیش روی داریم، یک انتخابات ریاست جمهوری که مهمترین انتخابات سیاسی کشورمحسوب میشود و دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا که حائز گستردگی است، البته انتخابات میاندورهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هم مطرح است. به نظر شما فرصتی وجود دارد که این جراحی جهت اصلاح قوانین انتخاباتی از سوی مجلس انجام شود؟
جوکار: بنده هم با شما موافقم. فرصت کم است و ما باید در این فرصت کوتاه قوانین مربوطه را اصلاح و به صحن مجلس ارسال میکردیم.
جوکار: ما تلاش کردیم ویژگیهایی را برای نامزدهای انتخابات تعیین کنیم تا با در نظر گرفتن این الگو، تطابق ویژگیها صورت گیرد لذا در این بخش هم اولویتبندی داشتیم تا سایر عزیزان هم پیرو این موضوع نقطه نظرات خود را مطرح کنند.
کیفیسازی نامزدها در راس/ خط تیره روی کمیتها
میزان: اگر میتوانید مقداری مصداقیتر در صحبت کنید این ویژگیها چه ویژگیهایی هستند؟
جوکار: ببینید در بحث انتخابات ریاست جمهوری شاخصهای خوبی تعیین نشده بود و حتی در مقوله مدرک تحصیلی نامزدها سواد خواندن و نوشتن مطرح بود. این در حالی است که بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب نمیتوانیم تنها به تحصیلات نامزدها آن هم در حد خواندن و نوشتن اکتفاء کنیم لذا امیدواریم در دور آینده انتخابات ریاستجمهوری بتوانیم کیفیسازی نامزدهای این انتخابات را افزایش بدهیم و از کمیت و افزایش ثبتنامها به شدت پرهیز کنیم تا افرادی وارد کارزار انتخابات شوند که واجد شرایط قانون اساسی برای این مسئولیت باشند.
میزان: مستحضرید که پیرو مبحث رجل سیاسی تفاسیر و قرائتهای گوناگون در هر دوره از انتخابات وجود داشته است. این طرح چه تعریفی برای رجل سیاسی دارد؟
جوکار: ببینید ما یک رجل سیاسی داریم که به معنای رجل سیاسی است و یک رجل هم وجود دارد که مذهبی است در بخش رجال سیاسی مقوله معرفی نامزدها از سوی احزاب سیاسی در کشور برای ما حائز اهمیت است و یا ۵ الی ۱۰ نخبه جامعه نامزدی را به کارزار انتخابات معرفی کند که البته این مقوله به خودی خود گویای بها دادن به احزاب سیاسی کشور است.
میزان: پس به نوعی جایگاه احزاب سیاسی پیرو این طرح افزایش پیدا کرده است؟
جوکار: بله. حتی این احزاب میتوانند کاندیدای خود را معرفی کنند و برنامههای آن کاندیدا را بنویسند لذا تا این اندازه جایگاه احزاب در طرح ارتقا یافته است.
میزان: اشاره کردید که نخبگان هم باید کاندیداها را تائید کنند، لطفا سازوکار این فرآیند را بفرمائید؟
جوکار: ما قصد داریم پیرو این مبحث ارزیابی از نامزدها داشته باشیم ما در این طرح گفتهایم که نامزدها میتواند تائیدیه از اشخاص و نخبگان بزرگ برای حضور در انتخابات بگیرند و ارائه دهد.
تعامل با نگهبان انتخابات
میزان: در جریان تهیه این طرح به چه میزان از شورای نگهبان نظرخواهی شده است؟ آیا در تهیه این طرح هماهنگی لازم با شورای نگهبان مدنظر بوده است؟
جوکار: ما سعی کردیم در مدت زمان تهیه این طرح در تعامل کامل با شورای نگهبان گام برداریم، یعنی همواره یک نفر از حقوقدانهای شورای نگهبان و یک عضو از پژوهشکده این شورا در جلسات ما حضور داشتند لذا امیدواریم این تعامل که امروز بین مجلس و شورای نگهبان ایجاد شده، موجب مشارکت بالای مردم در انتخابات شود.
میزان: آرام آرام به موعد انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم، به نظر شما مهترین ویژگی نامزدها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
جوکار: با توجه به تجارب انتخابات ریاست جمهوری باید گفت کسی باید برای این مسئولیت انتخاب شود که دلش برای مردم بسوزد و در کنار و میان مردم رشد پیدا کرده باشد. رئیس جمهور باید تا آخرین روز کاری خود پایبند سوگند خود باشد.
جوکار: بله ما در این طرح عنوان کردهایم که رئیسجمهور باید تا پایان دولت پایبند سوگند و وعدههای خود باشد نکته مهم این است که قرار است پیرو مفاد این طرح برنامهای برای اداره کشور از نامزدها اخذ شود و این برنامهها مکتوب خواهد شد.
میزان: با این تفاسیر این فرآیند ما را متوجه مطالبات دقیقتر از رئیسجمهور آینده خواهد کرد؟
جوکار: بله. چراکه برنامههای رئیس جمهور ثبت و ضبط خواهد شد و میتوان این برنامهها را مورد مطالبه قرار داد.
احتمال برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در ۲ روز
انتخابات میزان: آیا پیرو اپیدمی کرونا ممکن است تغییراتی در زمان برگزاری انتخابات داشته باشیم؟
جوکار: تاکنون تغییراتی در این زمینه نداشتیم با این حال ما باید با کرونا کنار بیاییم و نمیتوانیم تمام کارهای کشور را تعطیل کنیم البته ما میتوانیم به واسطه برخی تجمعات که در روز انتخابات شکل میگیرد تعداد و روز برگزاری انتخابات را افزایش دهیم یعنی یک روز را تبدیل به ۲ روز کنیم و یا میتوانیم تعداد حوزههای رای گیری را افزایش دهیم و یا اینکه نیروها جهت برگزاری انتخابات را بیشتر کنیم بنابراین توسعه زمانی و مکانی میتواند به ما در این بخش کمک کند. با این حال انتخابات ریاست جمهوری در مورد مقرر خود برگزار خواهد شد.
شور برای شوراها
میزان: کمیسیون و مجلس در زمینه اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا هم تلاش میکند، مقداری درباره اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا بفرمائید. این طرح هم نهایی شده است؟
جوکار: بله. این طرح نهایی شده و به صحن مجلس ارسال شده و هفته آینده در مجلس مطرح خواهد شد.
رد وجود اختلاف در جمع هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها
میزان: مستحضرید که مسئولیت هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده نمایندگان قرار گرفته واعضا این هیئت هم مشخص شدهاند البته در این بین اخباری وجود دارد که گویای اختلاف نظر این هئیت است و اینطور عنوان شده که دلیل تشکیل جلسات این هئیت هم به همین موضوع بازمی گردد. آیا این موارد صحت دارد؟
جوکار: خیر. هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و البته باید گفت که کلید انتخابات در کشور هنوز زده نشده است و اگر ما هم این کلید را زود بفشاریم صحیح نیست.
جوکار: بله. به واقع ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا پیرو این طرح تغییراتی خواهد داشت، البته اگر این موارد در صحن مجلس تصویب شوند.
افزایش اعضای هئیت نظارت بر انتخابات شورایهای شهر و روستا| نظارت چهارساله میشود
میزان: بیشتر درباره این تغییرات توضیح دهید؟
جوکار: ما در این طرح پیشبینی کردیم که این هیئت از ۵ عضو به ۷ عضو افزایش پیدا کند لذا اگر این قانون اصلاح شد، این هیئت برابر قانون باید اقدامات خود را انجام دهد.
میزان: بگذارید مقداری به مسائل جاری کشور بپردازیم، بسیاری از صاحبنظران سیاسی و دفاعی کشور تاکید دارند که جنگ کنونی دشمن علیه کشور در حوزه اقتصادی است و راهها برای غلبه دشمن در جنگ دفاعی بسته شده است، نظر شما در این زمینه چیست؟
جوکار: دشمن به حوزه اقتصادی مردم ورود پیدا کرده است و این جنگ به مانند جنگ دفاعی مستقیم نیست و غیرمستقیم ابعاد خود را نشان میدهد به واقع باید گفت این جنگ- جنگ اقتصادی- جنگی جدی است لذا ما باید دامنه این جنگ را برای خود تعریف کرده و یک برآوردی از این جنگ داشته باشیم تا ببینیم تاثیر این جنگ در کجا خواهد بود و چگونه میتوانیم با آن مقابله کنیم.
باید طرح «مقابله اقتصادی با دشمن» را کلید بزنیم
جوکار: به اعتقاد بنده ما باید طرح «مقابله اقتصادی با دشمن» را کلید بزنیم چراکه جنگ اقتصادی، یک طرح اقتصادی هم طلب میکند و دولت باید در این زمینه راهکارهای خود را تدوین کند.
میزان: آیا دولت شرایط فعلی را جنگی تلقی میکند؟
جوکار: بعید میدانم. چرا که ما تفاوتی در راهبردها نمیبینیم؛ چه قبل از تحریمها و چه بعد از آن، در صورتی که اگر جنگی را میپذیریم باید اتاق فرمان و فرماندهی باشد و حتی قرارگاهی شکل گیرد. البته در زمینه حوزه دفاعی هم باید به این نکته اشاره کنیم که ما در این بخش آزمون خود را پس دادهایم و ما در هشت سال دفاع مقدس بیمه شدیم لذا آمریکاییها میدانند در حوزههای دفاعی نمیتواند در مقابل ما بایستند. دنیا به خوبی زبان حال ما را در عرصه دفاعی میداند.
میزان: مستحضرید که پیرو مبحث رجل سیاسی تفاسیر و قرائتهای گوناگون در هر دوره از انتخابات وجود داشته است. این طرح چه تعریفی برای رجل سیاسی دارد؟
جوکار: ببینید ما یک رجل سیاسی داریم که به معنای رجل سیاسی است و یک رجل هم وجود دارد که مذهبی است در بخش رجال سیاسی مقوله معرفی نامزدها از سوی احزاب سیاسی در کشور برای ما حائز اهمیت است و یا ۵ الی ۱۰ نخبه جامعه نامزدی را به کارزار انتخابات معرفی کند که البته این مقوله به خودی خود گویای بها دادن به احزاب سیاسی کشور است.
میزان: پس به نوعی جایگاه احزاب سیاسی پیرو این طرح افزایش پیدا کرده است؟
جوکار: بله. حتی این احزاب میتوانند کاندیدای خود را معرفی کنند و برنامههای آن کاندیدا را بنویسند لذا تا این اندازه جایگاه احزاب در طرح ارتقا یافته است.
میزان: اشاره کردید که نخبگان هم باید کاندیداها را تائید کنند، لطفا سازوکار این فرآیند را بفرمائید؟
جوکار: ما قصد داریم پیرو این مبحث ارزیابی از نامزدها داشته باشیم ما در این طرح گفتهایم که نامزدها میتواند تائیدیه از اشخاص و نخبگان بزرگ برای حضور در انتخابات بگیرند و ارائه دهد.
تعامل با نگهبان انتخابات
میزان: در جریان تهیه این طرح به چه میزان از شورای نگهبان نظرخواهی شده است؟ آیا در تهیه این طرح هماهنگی لازم با شورای نگهبان مدنظر بوده است؟
جوکار: ما سعی کردیم در مدت زمان تهیه این طرح در تعامل کامل با شورای نگهبان گام برداریم، یعنی همواره یک نفر از حقوقدانهای شورای نگهبان و یک عضو از پژوهشکده این شورا در جلسات ما حضور داشتند لذا امیدواریم این تعامل که امروز بین مجلس و شورای نگهبان ایجاد شده، موجب مشارکت بالای مردم در انتخابات شود.
میزان: آرام آرام به موعد انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم، به نظر شما مهترین ویژگی نامزدها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
جوکار: با توجه به تجارب انتخابات ریاست جمهوری باید گفت کسی باید برای این مسئولیت انتخاب شود که دلش برای مردم بسوزد و در کنار و میان مردم رشد پیدا کرده باشد. رئیس جمهور باید تا آخرین روز کاری خود پایبند سوگند خود باشد.
جوکار: بله ما در این طرح عنوان کردهایم که رئیسجمهور باید تا پایان دولت پایبند سوگند و وعدههای خود باشد نکته مهم این است که قرار است پیرو مفاد این طرح برنامهای برای اداره کشور از نامزدها اخذ شود و این برنامهها مکتوب خواهد شد.
میزان: با این تفاسیر این فرآیند ما را متوجه مطالبات دقیقتر از رئیسجمهور آینده خواهد کرد؟
جوکار: بله. چراکه برنامههای رئیس جمهور ثبت و ضبط خواهد شد و میتوان این برنامهها را مورد مطالبه قرار داد.
احتمال برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در ۲ روز
انتخابات میزان: آیا پیرو اپیدمی کرونا ممکن است تغییراتی در زمان برگزاری انتخابات داشته باشیم؟
جوکار: تاکنون تغییراتی در این زمینه نداشتیم با این حال ما باید با کرونا کنار بیاییم و نمیتوانیم تمام کارهای کشور را تعطیل کنیم البته ما میتوانیم به واسطه برخی تجمعات که در روز انتخابات شکل میگیرد تعداد و روز برگزاری انتخابات را افزایش دهیم یعنی یک روز را تبدیل به ۲ روز کنیم و یا میتوانیم تعداد حوزههای رای گیری را افزایش دهیم و یا اینکه نیروها جهت برگزاری انتخابات را بیشتر کنیم بنابراین توسعه زمانی و مکانی میتواند به ما در این بخش کمک کند. با این حال انتخابات ریاست جمهوری در مورد مقرر خود برگزار خواهد شد.
شور برای شوراها
میزان: کمیسیون و مجلس در زمینه اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا هم تلاش میکند، مقداری درباره اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا بفرمائید. این طرح هم نهایی شده است؟
جوکار: بله. این طرح نهایی شده و به صحن مجلس ارسال شده و هفته آینده در مجلس مطرح خواهد شد.
رد وجود اختلاف در جمع هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها
میزان: مستحضرید که مسئولیت هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده نمایندگان قرار گرفته واعضا این هیئت هم مشخص شدهاند البته در این بین اخباری وجود دارد که گویای اختلاف نظر این هئیت است و اینطور عنوان شده که دلیل تشکیل جلسات این هئیت هم به همین موضوع بازمی گردد. آیا این موارد صحت دارد؟
جوکار: خیر. هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و البته باید گفت که کلید انتخابات در کشور هنوز زده نشده است و اگر ما هم این کلید را زود بفشاریم صحیح نیست.
جوکار: بله. به واقع ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا پیرو این طرح تغییراتی خواهد داشت، البته اگر این موارد در صحن مجلس تصویب شوند.
افزایش اعضای هئیت نظارت بر انتخابات شورایهای شهر و روستا| نظارت چهارساله میشود
میزان: بیشتر درباره این تغییرات توضیح دهید؟
جوکار: ما در این طرح پیشبینی کردیم که این هیئت از ۵ عضو به ۷ عضو افزایش پیدا کند لذا اگر این قانون اصلاح شد، این هیئت برابر قانون باید اقدامات خود را انجام دهد.
میزان: بگذارید مقداری به مسائل جاری کشور بپردازیم، بسیاری از صاحبنظران سیاسی و دفاعی کشور تاکید دارند که جنگ کنونی دشمن علیه کشور در حوزه اقتصادی است و راهها برای غلبه دشمن در جنگ دفاعی بسته شده است، نظر شما در این زمینه چیست؟
جوکار: دشمن به حوزه اقتصادی مردم ورود پیدا کرده است و این جنگ به مانند جنگ دفاعی مستقیم نیست و غیرمستقیم ابعاد خود را نشان میدهد به واقع باید گفت این جنگ- جنگ اقتصادی- جنگی جدی است لذا ما باید دامنه این جنگ را برای خود تعریف کرده و یک برآوردی از این جنگ داشته باشیم تا ببینیم تاثیر این جنگ در کجا خواهد بود و چگونه میتوانیم با آن مقابله کنیم.
باید طرح «مقابله اقتصادی با دشمن» را کلید بزنیم
جوکار: به اعتقاد بنده ما باید طرح «مقابله اقتصادی با دشمن» را کلید بزنیم چراکه جنگ اقتصادی، یک طرح اقتصادی هم طلب میکند و دولت باید در این زمینه راهکارهای خود را تدوین کند.
میزان: آیا دولت شرایط فعلی را جنگی تلقی میکند؟
جوکار: بعید میدانم. چرا که ما تفاوتی در راهبردها نمیبینیم؛ چه قبل از تحریمها و چه بعد از آن، در صورتی که اگر جنگی را میپذیریم باید اتاق فرمان و فرماندهی باشد و حتی قرارگاهی شکل گیرد. البته در زمینه حوزه دفاعی هم باید به این نکته اشاره کنیم که ما در این بخش آزمون خود را پس دادهایم و ما در هشت سال دفاع مقدس بیمه شدیم لذا آمریکاییها میدانند در حوزههای دفاعی نمیتواند در مقابل ما بایستند. دنیا به خوبی زبان حال ما را در عرصه دفاعی میداند.
میزان:در روزهای گذشته شاهد شهادت مظلومانه یکی از مفاخر هستهای یعنی شهید محسن فخریزاده بودیم، به ما بگویید انتقام این خون چگونه باید ستانده شود، هرچند هر پاسخی بدهیم پاسخی بر خون پاک این شهید نیست
میزان: ارزیابی شما از وضعیت حال حاضر محور مقاومت در منطقه چیست؟
جوکار: محور مقاومت در اوج قدرت است و ما هیچگاه چنین وضعیتی نداشتیم و این رشد بر پایه همان زمان بندی است که برای نابودی رژیم صهیونیستی مدنظر قرار گرفته است.
میزان: مقداری هم درباره عملکرد فراکسیون انقلاب اسلامی توضیح دهید
جوکار: جلسات این فراکسیون هم مرتب برگزار میشود و این فراکسیون، فراکسیون اکثریت مجلس است و تقریبا کف اعضای آن ۲۳۰ نماینده است. این فراکسیون نقش مهمی در مواضع مجلس در سطح کلان خود دارد البته یک فراکسیون مستقلین ولایی هم در مجلس شروع به کار کرده که فکر نمیکنم تاثیر گذار باشد.
عزم جدی ریاست قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد ریز و درشت
میزان: ارزیابی شما از اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد ریز و درشت چیست؟
جوکار: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اینکه آیتالله رئیسی مبارزه با فساد را از خود دستگاه قضا شروع کرده قطعاً امری موثر خواهد بود. به واقع باید گفت اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با فساد بسیار عالی و مطلوب بوده است به ویژه اقداماتی که در زمینه کوتاه کردن دست افرادی که به بیت المال دست درازی کرده بودند لذا این اقدامات نشان میدهد که آیتالله رئیسی جدیت لازم را در برخورد با مفاسد دارد.