موج تغییرات قیمتی در گروه‌‌های خوراکی‌

به گزارش بیدنا به نقل از دنیای اقتصاد، افشای اطلاعات با اهمیت یکی از مهم‌ترین نکات بازار سهام است که عمدتا در دو طبقه‌بندی ارائه می‌شوند: اطلاعات گروه الف و اطلاعات گروه ب. اطلاعات در بازار سهام از مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار روی قیمت و ارزش سهم است که تقریبا همه روزه از سوی شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود. یکی از نکات بسیار مهم هنگام بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت نوع حراج و دامنه نوسان آن است.

بعد از افشای اطلاعات با اهمیت یک شرکت، نماد آن شرکت در بورس بسته و معاملات آن متوقف می‌شود. زمان بازگشایی سهم بستگی به اهمیت اطلاعات شرکت (از نوع گروه الف یا ب) کاملا متفاوت است. اگر سهمی به دلیل افشای اطلاعات الف بسته شده باشد، یک روز کاری بعد و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. البته همیشه بازگشایی سهم بعد از افشای اطلاعات الف بدون محدودیت نوسان نیست بلکه در برخی مواقع نیز بازگشایی سهم بعد از افشای اطلاعات گروه الف با تغییر در دامنه نوسان همراه است. در بازگشایی نماد پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب در ابتدا نماد با مکانیزم حراج ناپیوسته و در دامنه محدود ۵ درصد کشف قیمت خواهد شد و پس از کشف قیمت در حراج اولیه سهم ممنوع می‌شود و دوباره با دامنه نوسان ۵ درصد جدید، بازگشایی خواهد شد.

افشای اطلاعات قیمتی

طبق روال همیشگی، روز گذشته هم برخی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه اطلاعات بااهمیتی داشتند که در سامانه کدال در قالب افشای اطلاعات منتشر کردند. بیشتر این اطلاعات با توجه به وضعیت کلی اقتصاد مربوط به تغییرات قیمتی بنگاه‌ها در دو سوی خرید و فروش مواد اولیه و محصولات آنها می‌شود. ۱۲ اطلاعیه با این موضوع تنها در روز شنبه روی کدال قرار گرفت. در مراحل بعد اطلاعیه‌های پراکنده‌ای هم راجع به نقل و انتقالات دارایی‌های ثابت، تحصیل سهام و تجمیع نمادهای معاملاتی وجود دارد. در این گزارش تنها به اطلاعیه‌های مربوط به تغییرات قیمتی پرداخته خواهد شد.

اما در ارتباط با تغییرات قیمت، شرکت شیر و پاستوریزه پگاه آذربایجان (غپاذر) و شیر و پاستوریزه خراسان (غشان) هرکدام دو اطلاعیه گروه الف منتشر کرده‌اند که بر اساس آن از تغییر قیمت در هر دو سوی مبادلات خود یعنی خرید مواد اولیه و فروش محصولات خود خبر داده‌اند. مطابق آگهی «غشان» نرخ خرید شیر خام بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار کشور از ۲۹۰۰ تومان به ۴۱۵۰ تومان رسیده است. نسبت بهای تمام شده شیر خام به کل بهای تمام شده مواد اولیه این شرکت در سال مالی قبل ۸۴ درصد بوده است. با توجه به افزایش قیمت شیرخام بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار محصولات لبنی تابع قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار (شیرهای نایلونی، پنیر uf، شیرهای بطری یک لیتری و ماست‌های تعزیراتی) براساس نرخ‌های اعلامی ستاد مذکور افزایش یافته است. این افزایش قیمت طی اطلاعیه جداگانه‌ای اعلام شده که مطابق آن نرخ این محصولات از ۶۳۲۲ تومان به ۸۵۲۲ تومان افزایش یافته است. طی سال مالی گذشته این محصولات ۴۸ درصد از کل محصولات شرکت را از نظر ارزش فروش داشته است، از همین رو عنوان شده: « با توجه به افزایش نرخ شیر خام، مواد بسته‌بندی و سایر مواد اولیه افزایش نرخ محصولات تاثیر بااهمیتی در سود پیش‌بینی شده شرکت نخواهد داشت.»

در اطلاعیه‌های غپاذر هم دقیقا با همین افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم با این تفاوت که نسبت هزینه خرید شیر خام این شرکت به کل مواد اولیه آن ۵/ ۷۷ درصد و نسبت محصولاتی که روی آنها افزایش قیمت اعمال شده به کل محصولات این شرکت ۶۰ درصد است. در این اطلاعیه با جزئیات بیشتری نرخ‌های جدید محصولات اعلام شده است.» نرخ هر لیتر شیر بطری کم چرب هفت هزار و ۱۰۰ تومان، شیر نیم چرب هفت هزار و ۵۰۰ تومان، شیر پرچرب با ۳ درصد چربی هشت هزار و ۵۰۰ تومان، شیر کامل هشت هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت کره حیوانی ۱۰۰ گرمی ۱۰ هزار تومان تعیین شد. همچنین قیمت ماست ۵/ ۲ کیلوگرمی دبه پرچرب ۲۴ هزار تومان، ماست دبه کم‌چرب ۲۱ هزار تومان، شیر نایلونی پنج هزار و ۴۰۰ تومان و پنیر ۴۰۰ گرمی کاپ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ماست کم‌چرب (٩٠٠ گرمی) هشت هزار تومان و ماست پرچرب (٩٠٠ گرمی) ۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شد.»

همین‌طور دو شرکت شیر و پاستوریزه گیلان و اصفهان نیز به همین ترتیب از دریافت مجوز برای افزایش قیمت محصولات خود خبر داده‌اند.

علاوه بر اینها مشاهده می‌شود محصولات خوراکی دیگری مانند قند و روغن نیز از این رشدهای قیمتی بهره برده‌اند که از جمله آنهایی که روز گذشته اطلاعیه خود را روی کدال قرار داده‌اند، شرکت‌های مارگارین و قند قزوین و قند مرودشت هستند.

در اطلاعیه شرکت مارگارین عنوان شده است: براساس اعلام سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده مقرر شد قیمت مصوب انواع روغن ساخته شده و خام از تاریخ ۲۹ آبان به شرح ذیل تغییر یابد. انواع روغن ساخته شده مایع: ۱۰ درصد افزایش، انواع روغن ساخته شده نیمه جامد: ۱۳ درصد، انواع روغن خام به‌جز آفتابگردان: ۸ درصد، روغن خام آفتابگردان ۹ درصد.

با اینکه قیمت‌های فوق بر اساس واردات با ارز یارانه‌ای (هر دلار معادل ۴۲.۲۰۰ ریال) است، اما از آنجا که قیمت‌های روغن خام در بازار‌های جهانی در دو ماه اخیر و هزینه حمل محصولات به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافته است، افزایش نرخ فوق بابت جبران بخشی از هزینه‌های افزایش‌یافته است.

اما در مورد شرکت‌های تولیدکننده قند همان‌طور که می‌دانید اطلاعیه‌های مربوط به افزایش قیمت شکر سفید تولیدی آنها اخیرا منتشر شد. در این اطلاعیه گفته شده که «طبق مصوبه قبلی کارگروه تنظیم بازار نرخ فروش محصول شکر در کیسه ۵۰ کیلویی درب کارخانه ۷۳۰۰ تومان تعیین شده بود که مبلغ ۶۸۰۰ تومان برای کارخانه و مبلغ ۵۰۰ تومان آن برای دولت بود که در مصوبه جدید مبلغ ۵۰۰ تومان دولت حذف و نرخ فروش درب کارخانه نیز ۶۶۵۰ تومان تعیین شده است.»

از دیگر اطلاعات با اهمیت با موضوع تغییرات قیمتی نماد‌های سدور (سیمان دورود) و کقزوی (شیشه قزوین) را داریم. اطلاعیه شرکت سیمان دورود از افزایش قیمت انواع سیمان کیسه‌ای در هر تن از ۲۷۰ هزار به ۳۱۰ هزار و شیشه قزوین هم از افزایش نرخ فروش انواع شیشه از رقم ۳۶ هزار به حدود ۴۳ هزار خبر داده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا