واژه‌نامه تخصصی مجامع عمومی شرکت‌های دولتی منتشر شد

به گزارش بیدنا به نقل از ایرنا کتاب واژه نامه تخصصی مجامع عمومی شرکت های دولتی شامل تعریفات، معانی و توضیحات مختصر لازم در خصوص واژه ها و اصطلاحات تخصصی است که عمدتا در هنگام بررسی موارد دستور جلسه و مذاکرات جلسات مجامع عمومی شرکت های دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت های دولتی در قالب شرکت های سهامی خاص تشکیل شده یا می شوند که در شرکت های دولتی اصلی و مادرتخصصی یعنی شرکت هایی که تمام سرمایه یا سهام آن ها متعلق به دولت است به استناد تبصره ۷۲ قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۵۲ و قانون بودجه سال ۱۳۵۳ کل کشور و اصلاحیه سال ۷۹ آن و همچنین اساسنامه آن ها، نمایندگی سهام دولت در مجامع عمومی به عهده وزیر مسئول، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و یک یا چند وزیر دیگر که با تصویب هیات وزیران تعیین می شوند یا نمایندگان آنان خواهد بود.

ترکیب مجمع عمومی در شرکت های دولتی فرعی که تمام سهام آن ها متعلق به شرکت های دولتی مادرتخصصی یا اصلی است، به استناد اساسنامه آنها متشکل از اعضای هیات مدیره شرکت مادرتخصصی یا اصلی ذیربط است.

مهمترین وظایف مجامع عمومی صاحبان سهام یک شرکت عبارتند از انتخاب اعضای هیات مدیره، اتخاذ تصمیم نسبت به اهداف، خط مشی، برنامه ها، سرمایه گذاری ها و بودجه سالانه شرکت، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، تصویب ساختار و تشکیلات کلان و آیین نامه های داخلی شرکت، اصلاح اساسنامه و تغییرات سرمایه.

کتاب مذکور حاصل تجربیات نویسندگان در مجامع عمومی شرکت های دولتی بوده و با بهره گیری یا استناد به قوانین و مقررات مرتبط با شرکت های دولتی، مفاهیم نظری و استانداردهای حسابداری و حسابرسی و سایر منابع موجود با هدف کمک به تصمیم گیران، تصمیم سازان و حاضران در جلسات مجامع عمومی شرکت های دولتی اعم از اعضای مجمع عمومی و نمایندگان آنان، مدیران شرکت ها و همچنین مشاوران و کارشناسانی تهیه شده است که وظیفه بررسی، اعلام نظر یا تهیه گزارش نسبت به موارد مطرح در دستور جلسات مجمع عمومی را دارند.

کتاب واژه نامه تخصصی مجامع عمومی شرکت های دولتی توسط سیدمهدی رمضانی، علی‌رضا خسرونژاد، علی سیف‌تبار و بهاره قوامی در ۱۵۴ صفحه و شمارگان هزار جلد در زمستان سال ۹۹ توسط انتشارات شاپرک سرخ منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا