تغذیه ضدکرونایی

این روزها شاهد جولان گسترده ویروس کرونا در ایران هستیم. در این بین دغدغه بسیاری  از مردم این است که چه مواد غذایی باعث پیشگیری از ابتلا به این ویروس می‌شود. به همین منظور نظر دکتر الهه زکی‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، را جویا شدیم تا ضمن ارائه توضیحاتی در این زمینه، به مواد غذایی مفید برای پیشگیری از کرونا  اشاره کند.

حال که قضیه کرونا پیش آمده، توصیه‌های تغذیه‌ای نادرست از طریق شبکه‌های مجازی مطرح شده که مردم را دچار سردرگمی‌کرده است؛ اما جالب است بدانید که هیچ ماده غذایی خاص یا دمنوشی مانع ابتلا به این ویروس نمی‌شود و گرمی‌و سردی طبع غذاها چندان ربطی به بهبود کرونا ندارد.

درواقع تغذیه صحیح یکی از عوامل تعیین‌کننده پیشگیری از کرونا محسوب می‌شود؛ از جمله اینکه رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی‌ها و پروتئین نقش مهمی‌در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس دارد.از میان منابع غذایی، آنتی اکسیدان‌ها از طریق مقابله با رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی باعث کاهش احتمال ابتلا به کرونا ویروس می‌شود.

همچنین پروتئین نقش مهمی ‌در پیشگیری دارد که لازم است توضیحاتی  درباره این موارد داده شود: اول بهتر است بدانیم چه مواد غذایی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند؛ به‌خصوص آنتی اکسیدان‌های اصلی در مواد غذایی.

بتاکاروتن‌(پیش ساز ویتامین A)

یکی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، بتاکاروتن است. این منبع غذایی تاثیر مهمی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

منابع غذایی: میوه‌ها و سبزیجات رنگی مثل هویج، اسفناج، گوجه، کلم بروکلی، کدو حلوایی، طالبی و انبه.

ویتامین C

در بین ویتامین‌ها، ویتامین C به خاطر فواید بی‌شمارش به سلطان ویتامین‌ها معروف است.این نوع ویتامین، یکی از مواد مغذی حیاتی برای بدن است که باید به صورت منظم مصرف  واز کمبود آن در بدن جلوگیری شود.  باید روزانه غذاهای حاوی ویتامین C مصرف شودتا قدرت بدن افزایش یابد.

منابع غذایی: فلفل دلمه‌ای، فلفل سبز، انواع کلم، گوجه، پیاز، جعفری تازه، کیوی، مرکبات و آناناس.

ویتامین E

ویتامین E از ویتامین‌های محلول در چربی است که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی شناخته می‌شود؛ بنابراین خوردن منابع غذایی آن را در سبد غذایی روزانه تان قرار دهید و به سلامت خود کمک کنید.

منابع غذایی: روغن‌های گیاهی، مغزیجات و جوانه‌ها.

روی

یکی دیگر از منابع مهم آنتی اکسیدانی، روی است.روی در زمره مواد معدنی محدود، اما ضروری قلمداد می‌شود که بدن برای حفظ سلامت خود فقط به مقدار اندکی از آن نیازمند است

( حدود ۸ میلی گرم برای زنان بالغ و ۱۱میلی‌گرم برای مردان بالغ کفایت می‌کند). اگر چه بدن به مقدار اندکی از آن نیاز دارد، اما نمی‌توان قدرت این ماده‌ معدنی را نادیده گرفت.

منابع غذایی: گوشت، تخم مرغ، حبوبات، غلات کامل ومغزیجات.

سلنیوم

سلنیوم یکی از املاح معدنی کمیاب و ضروری برای بدن است و به عنوان جزئی مهم از پراکسیدازگلوتاتیون شناخته می‌شود. بهتر است بدانید در یک رژیم غذایی مناسب‌، غلظت سلنیوم در بافت‌های مختلف ثابت می‌ماند که بیشترین غلظت آن در کبد و کلیه است.

منابع غذایی: ماهی، مغزیجات، سبوس گندم، موز و قارچ.

پروتئین

همان‌طور که ذکر کردم، دریافت کافی میزان پروتئین نیز در رژیم غذایی حائز اهمیت است. چنانچه فرد دچار سوءتغذیه شود، سیستم ایمنی نیز تضعیف می‌شود. پس دریافت روزانه گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات به‌ویژه لبنیات پروبیوتیک فراموش نشود؛ اما از مصرف گوشت‌های فراوری شده، کبابی و نیم پز، استیک و همبرگر بپرهیزید.

مایعات کافی

مصرف آب و مایعات کافی را فراموش نکنید و روزانه دو فنجان چای سبز بنوشید.

ممنوعیت‌ها

از مصرف منابع حاوی چربی اشباع مانند غذاهای چرب و سرخ کردنی، فست فودها و منابع قندهای ساده مثل کیک، شیرینی، آب میوه‌های صنعتی و نوشابه بپرهیزید؛ چون باعث افزایش التهاب در بدن و کاهش عملکرد گلبول‌های سفید و آسیب به سیستم ایمنی می‌شود.

نکته

این روزها مراقب افکارتان باشید، استرس را از خودتان دور کنید، خواب کافی داشته باشید، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون را فراموش نکنید و فقط به سلامتی‌تان فکر کنید و انرژی مثبت و خوبتان را به یکدیگر انتقال دهید.

لیلا  کهلانی

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا