بهترین خمیر دندان چه ویژگی‌ هایی دارد؟

خمیر دندان‌ ها انواع مختلفی داشته و هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی مثل سفیدکردن دندان، تقویت مینای دندان و غیره دارد. البته وجود برخی فاکتورها در همه انواع خمیر دندان ضروری است. بهترین خمیر دندان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • از مینای دندان محافظت کند.
  • تاریخ انقضای آن به اتمام نرسیده باشد.
  • از تشکیل جرم و پلاک روی دندان جلوگیری کند.
  • حتما برچسب یا مجوز وزارت بهداشت داشته باشد.
  • حاوی فلوراید باشد؛ البته به استثنای خمیر دندان کودک.

انوع خمیر دندان

خمیر دندان‌ها انواع متنوعی داشته و هر کدام مسئول برطرف کردن یک نیاز خاص هستند. به عنوان مثال برخی افراد به دنبال سفید کردن دندان‌هایشان هستند و برخی باید از خمیر دندان‌های ضد حساسیت استفاده کنند.

در ادامه با انواع خمیر دندان و کاربرد هر یک آشنا خواهیم شد تا بتوانید با توجه به نیاز و سلیقه‌تان، بهترین خمیر دندان را برای خود انتخاب کنید.

۱- بهترین خمیر دندان ضد جرم و پلاک

جرم به خرده‌ های باقی مانده از مواد غذایی و باکتری‌هایی که روی دندان ها باقی مانده، گفته می‌شود. باقی ماندن طولانی مدت جرم باعث تشکیل پلاک و آسیب و پوسیدگی مینای دندان می‌شود. به‌طورکلی وجود جرم و پلاک روی دندان منجر به انواع بیماری‌های لثه نیز خواهد شد.

خمیر دندان های ضد جرم به دلیل وجود آنتی بیوتیک جهت از بین بردن باکتری های دهانی روی سطح مینای دندان، بهترین خمیر دندان برای از بین بردن جرم دندان هستند. همچنین خمیر دندان های ضد جرم، حاوی فلوراید بوده که مینای دندان را تقویت می‌کند.

۲- خمیر دندان ضد حساسیت

با خمیر دندان ضد حساسیت می‌توان حساسیت دندان را کاهش داد.

بعضی افراد به دلیل آسیب لثه یا مینای دندان‌هایشان، دندان‌های حساسی دارند. این افراد هنگام مصرف موادغذایی سرد و گرم یا استفاده از برخی خمیر دندان‌ها، درد شدیدی در دندان‌هیشان احساس می‌کنند. بهترین خمیر دندان برای این گروه از افراد، خمیر دندان‌ ضد حساسیت است. «نیترات پتاسیم» در خمیر دندان‌ های ضد حساسیت، میزان آزردگی لثه و دندان را به‌ویژه در حین مسواک زدن کاهش می‌دهد.

نکته بسیار مهم در رابطه با استفاده از خمیر دندان‌ های ضد حساسیت این است که نباید به صورت مرتب و دائمی از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است هر دو الی سه ماه یک بار، یک هفته به صورت مداوم از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کرده و سپس خمیر دندان خود را تعویض کنید.

۳- خمیر دندان سفیدکننده

تاثیر خمیر دندان سفیدکننده بر رنگ دندان‌ها

بر خلاف تصور عموم، خمیر دندان‌های سفید کننده تغییری در رنگ دندان‌ها به وجود نمی‌آورند؛ بلکه باعث از بین رفتن لکه و زردی دندان ‌ها می‌شوند. اگر به‌طور مرتب از مسواک استفاده نمی‌کنید و یا دائماً در حال مصرف سیگار و قلیان هستید، یکی از بهترین خمیر دندان ها برای شما، خمیر دندان‌‌ سفید کننده است.

۴- خمیر دندان ضد پوسیدگی

استفاده از خمیر دندان ضد پوسیدگی باعث تقویت مینای دندان‌ها می‌شود.

اگر به دنبال راهی برای تقویت مینای دندان ‌های خود هستید، بهترین خمیر دندان برای شما، خمیر دندان‌های ضد پوسیدگی یا تقویت کننده مینا هستند. فلوراید موجود در این نوع خمیر دندان‌ها، رشد باکتری‌های عامل پوسیدگی را متوقف کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه، تولید اسید در داخل دهان و احتمال پوسیدگی دندان‌ها کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، فلوراید با چسبیدن به سطح دندان و سخت‌تر کردن مینا، مانع از پوسیدگی دندان‌های ما می‌شود. این خمیر دندان‌ها شباهت زیادی به خمیر دندان‌ های ضد حساسیت داشته و تورم و قرمزی لثه‌ها را کاهش می‌دهند.

مقدار صحیح استفاده از خمیر دندان

برخی فکر می‌کنند هرچه هنگام مسواک زدن از خمیر دندان بیشتری استفاده کنند، دندانهای سفید و سالم‌تری خواهند داشت. اگر بهترین خمیر دندان و مسواک دنیا را داشته باشید اما به درستی از آن‌ها استفاده نکنید، تأثیر زیادی بر روی تمیزی دندان‌هایتان نخواهید داشت.

استفاده بیش از حد خمیر دندان نه‌تنها کمکی به بهتر تمیز شدن دندان‌ها نمی‌کند، بلکه می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد. مقدار مناسب خمیر دندان به‌ازای هر بار استفاده، به اندازه یک نخود است که عرض خمیر دندان را پوشش دهد.

 بهترین خمیر دندان های ایرانی

-برند پونه، تولیدکننده بهترین خمیر دندان های ایران

شما هم دوست دارید بدانید که بهترین خمیر دندان چه مارکی است؟ بدون شک «پونه» یکی از بهترین و قدیمی‌ترین برندهای ایرانی است. این برند در زمینه تولید انواع مختلف خمیر دندان از جمله خمیر دندان سه رنگ، خمیر دندان کودک، خمیر دندان سفیدکننده، خمیر دندان مناسب دندان‌های حساس و غیره خوش درخشیده است.

-نسیم، از بهترین خمیر دندان های ایرانی

از بهترین برندهای داخلی در زمینه تولید خمیر دندان، می‌توان برند «نسیم» را نام برد که در مقایسه با برندهای داخلی، یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.
این ویژگی‌ها باعث قرار گرفتن اسم نسیم در دسته بهترین خمیر دندان های ایرانی می‌شود: داشتن ترکیبات گیاهی قوی، قیمت مناسب و حجم بالا.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا