سود مرکب چیست؟

سود یا بازده پاداشی است که بر روی سرمایه ­گذاری خود، در مدت زمان مشخص به دست می‌آورید. از نظر نوع محاسبه بازده، دو نوع بازده ساده و بازده مرکب وجود دارد.

در صورتی که بازده مورد نظر، تنها بر روی اصل سرمایه محاسبه شود، به آن سود یا بهره ساده می‌گویند. در روش سود ساده، بهره دریافتی سرمایه گذاری نمی‌شود و تنها بهره‌ دریافتی بر روی همان سرمایه اولیه اعمال می‌شود. اما هنگامی که بازده بر روی اصل سرمایه به اضافه سودهای گذشته حساب شود، سود یا بهره مرکب به دست می آید.

سود مرکب سود ترکیب شده یا مضاعف است، مرکب شدن بهره به این معنی است که بر روی بهره و اصل پول، بهره دریافت شود. بنابراین سود رشد سریعتر و بیشتری خواهد داشت. در بلند مدت بهره مرکب خود را بیشتر نشان می‌دهد و بازده بر اصل مبلغ و سود نسبت به حالت سود ساده، بسیار بیشتر خواهد شد.

به عبارت دیگر سود مرکب اصل سرمایه را به صورت نمایی افزایش می‌دهد. بهره مرکب را بهره بر سود نیز می‌توان دانست.

چرا سود مرکب اهمیت دارد؟

 استفاده از این سود، سرمایه ما را نسبت به سود ساده، چندین برابر می‌کند. نکته مهم این است که تنها در صورت وجود درآمد پایدار می‌توانیم از بهره مرکب استفاده کنیم و سرمایه خود را چندین برابر افزایش دهیم. به عبارت دیگر، سود مرکب برای درآمدهای مقطعی کاربردی ندارد. دو اصل در سود مرکب مهم هستند؛ نخست آنکه به اصل و سود سرمایه‌گذاری خود دست نزنید و به آن اجازه رشد بدهید و نکته دوم داشتن صبر است.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد سود مرکب، توجه به سرمایه‌های کوچک است. در واقع، با به‌ کارگیری سرمایه‌های اندک و قرار دادن آن در مسیر درست سرمایه‌گذاری، شما می‌توانید اندوخته خود را چند برابر کنید.

تهیه و تنظیم: متین پاک منش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا