“پگاه”و مسئولیت اجتماعی آن

معرفی شرکت:

اولین بار طراحی تولید و بسته‌بندی شیر و محصولات لبنی با هدف بهبود تغذیه و بهداشت مردم و توسعه صنعت دام‌پروری در سال ۱۳۳۳ ارائه شد. اجرای این طرح بعد از تأیید وزارت بهداری و موسسه یونیسف، وابسته به سازمان ملل، تصویب شد. پس از احداث ساختمان کارخانه و خرید و نصب ماشین آلات خط تولید، کارخانه شیر پاستوریزه ایران با ظرفیت روزانه ۴۵ تن، در آبان سال ۱۳۳۶ رسماً افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

محصولات کارخانه شامل شیر پاستوریزه در شیشه‌های یک‌دوم و یک‌چهارم لیتری، شیرکاکائو در شیشه یک‌چهارم لیتری، ماست شیشه‌ای یک‌سوم لیتری در دو نوع کم‌چرب و پرچرب، دوغ شیشه‌ای یک‌دوم لیتری، بستنی لیوانی ۱۰۰ گرمی، بستنی کیلوئی در انواع مزه‌ها، پنیر بسته‌بندی در حلب، پنیر پروسس، کره، پنیر خامه‌ای و کشک بود.

در سال ۱۳۴۹ کارخانه با افزایش شدید شیر خام روبه‌رو شد، به منظور حل مشکل شیر خام دریافتی و بر اساس اهداف کارخانه، طرح توزیع شیر رایگان در مدارس تهیه و  توسط دولت تصویب شد. با توجه به لزوم افزایش ظرفیت کارخانه، احداث واحدهای جدید آغاز و کارخانه‌های تولید شیر پاکتی استریل با ظرفیت ۵/۵ تن در ساعت، در  سال ۱۳۵۰ و کارخانه پانصد تنی و غذای کودک در سال ۱۳۵۵ بهره‌برداری شدند.

سال ۱۳۵۲ شرکت تهیه و توزیع شیر ایران با سرمایه بانک‌های صنعت و معدن و کشاورزی تأسیس شد و در کارخانه‌های آن با شیر خشک و کره وارداتی شیر بازساخته تولید و در بسته‌بندی پاکتی سه‌گوش به مدارس ارائه می‌شد. در سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت سهامی تهیه و توزیع شیر ایران و شرکت‌های وابسته به آن (شرکت‌های شیر منطقه‌ای فارس، کرمان، خراسان، تبریز، زنجان، رشت، همدان، خرم‌آباد، شوش دانیال و گرگان) ادغام شدند و  مقر اصلی آن در تهران قرار گرفت.

پگاه در برابر جامعه مسئول است!

صنایع شیر ایران از همان روزی که برای نخستین‌بار شیر رایگان به مدارس ارسال کرد تا هم‌اینکه پیشتاز مسئولیت‌های اجتماعی بوده و هیچگاه اولویتش کسب درآمد بیشتر به هر قیمتی نبوده است. همیشه سلامتی مردم و تولید محصولات سلامت‌محور در اولویت بوده و در همه حال ایجاد اشتغال و توسعه صنعت غذایی در ایران را هدف اصلی خودش می‌دانسته است.

از مدرسه شروع کردیم؛

شرکت صنایع شیر ایران قبل از انقلاب اسلامی، شیر رایگان را به مدارس برد و هنوز هم به دنبال این رویکرد بوده و فرهنگ‌سازی مصرف شیر و لبنیات را از مدرسه و کودکان پیگیری می‌کند چراکه در ایران بیماری پوکی استخوان از سرطان پروستات در میان مردان و سرطان پستان در میان زنان، شایع‌تر بوده اما می‌شود کمبود کلسیم، رشد پوکی استخوان و مشکل تراکم استخوان را با تقویت فرهنگ مصرف شیر و شروعش از کودکان بی‌دندان تا سالمندان زمین‌گیر برطرف کرد.

فرهنگ مصرف شیر؛

صنایع شیر ایران (پگاه) هیچ وقت شعاری نداده که به آن عمل نکند. همیشه با اقدامات بی‌شمارش در حوزه فرهنگ‌سازی و افزایش سرانه مصرف لبنیات، کارهای نوآورانه‌ای داشته که نمونه مهمش در تولید و توسعه دوغ صنعتی، مثال‌زدنی‌ست. پگاه نقش رهبری صنعت شیر کشور را بارها اثبات کرده تا مردم به جای نوشیدنی‌های غیرایرانی و ناسالم، فرآورده‌ای را مصرف کنند که ایرانی و سالم باشد.

سلامت محوری رویکرد همیشگی ماست؛

پگاه با ۶۵ نشان استاندارد و سلامت، بزرگترین تولیدکننده لبینات در ایران و منطقه خاورمیانه است و بارها رتبه اول صنایع غذایی کشور بوده و در میان صد شرکت برتر ایران خوش درخشیده است.اینها اتفاقی نبوده و تکرارش نشان می‌دهد جایگاه صنایع شیر ایران در ذهن مردم و بازار، یک داستان پر از صداقت و سلامتی بوده و هست.

 

محیط زیست؛

صنایع شیر ایران در راستای بهبود شرایط زیست‌محیطی اقدامات شاخصی داشته و برای نخستین‌بار در کشور کارهای زیادی انجام داده است. پگاه افتخار دارد اولین شرکت در میان شرکت‌های تولیدکننده شیر و فرآورده‌های لبنی ایران است که با هدف توجه به محیط زیست، رآکتور بی‌‌هوازی که آلاینده‌های صنعتی ناشی از تولید لبنیات را تصفیه می‌سازد در سال ۱۳۸۷ در پگاه تهران راه‌اندازی کرده است.

چه اگر پساب واحدهای لبنی کنترل نشود، به محیط زیست آسیب وارد می‌‌کند. به همین دلیل برای حفظ محیط زیست، ساخت تصفیه‌خانه کامل و مجهز را مدنظر قرار داده و در کارخانه‌هایش این بخش را احداث کرده تا در نگهداری محیط زیست پاک، کوشا و عملگرا باشد.

کمیته محیط زیست‌ و انرژی هم تشکیل شد تا رعایت مصارف کم‌باری و پرباری کنترل ‌شده و صنعت سبز در پگاه معنی پیدا کند.

مرکز تحقیق و توسعه پگاه؛

مرکز تحقیق و توسعه شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران در سال ۱۳۷۱ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و گام‌های مؤثری در پیشبرد اهداف شرکت برداشت؛ گام‌هایی ازجمله:

کمک به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات
تنوع و نوآوری در محصولات

بهبود کیفیت و فرمولاسیون فرآورده‌های تولیدی
ارائه مقالات پژوهشی با هدف تبیین جایگاه علمی شرکت پگاه در صنعت غذای کشور
تعامل نزدیک‌تر و بیشتر با دانشگاه‌ها
همکاری با سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو در تدوین استانداردها
بررسی راهکارهای کاهش مصرف آب و ضایعات شیر با هدف کاهش حجم و بار آلودگی پساب ورودی به تصفیه‌خانه
بررسی مسائل و مشکلات تولید و ارائه راهکارهای اجرایی

کارهایی کردیم که می گفتند نمی شود!

افتخار به قدرت و توانمندی پگاه در ایجاد زنجیره تولید و ارزش‌آفرینی این شرکت معنا پیدا می‌کند.

این شرکت با نگاهی ملی به دامداری و تولید کشور، به خودکفایی غذایی کشور کمک ‌کرده و در ادامه مسیر با فرآوری انواع محصولات، کاری می‌کند که کشور از واردات بسیاری از محصولات بی‌نیاز باشد.

حرکت در مسیر خودکفایی قطعات یدکی ماشین‌آلات، تولید محصولات عملگرا و سلامت‌بخش و همکاری علمی و تحقیقاتی با مراکز علمی و دانشگاهی بخشی از این کارها‌ست. با برنامه‌ریزی و اقدامات پگاه در حوزه اقتصاد مقاومتی و خودکفایی برای نخستین‌بار در کشور بیش از ۲۰۰ قطعه یدکی صنعت، بومی‌سازی و تأمین شد و با طراحی و ساخت دستگاه استریل ( UHT)اتفاقی بزرگ در صنایع شیر ایران رخ داد. تولید استابلایزر شیر کاکائو هم از دیگر کارهایی بود که تا پیش از این با واردات تأمین می‌شد ولی در صنایع شیر ایران، دانش آن بومی و خودکفایی‌اش تضمین شد.

سلامت محوری پگاه؛

سلامت‌محوری شعار نیست، باور و عملکرد پگاه است.
بد نیست بدانید برای اینکه محصولات پگاه سالم و سلامت‌محور بوده و علاوه‌بر سودمندی، باعث نشاط و سلامتی شما بشود، شیرخام دریافتی در ۱۲ آزمایش جداگانه بررسی می‌شود تا محصولی تولید شود که از هر نظر با خیال راحت به مصرف برسد. در ادامه، با باز کردن بخش‌بندی‌های زیر می‌توانید فهرست کامل گروه‌های استانداردی که در تولید محصول رعایت می‌شود را ‌ببینید و باور کنید سلامت‌محوری شعار نیست بلکه اعتقاد و باور پگاه بوده و در عمل اثباتش کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا