مجمع عمومی عادی سالیانه “وبانک” با حضور بیش از ۸۰ درصد از سهامداران برگزار شد

به گزارش بیدنا به نقل از مدیریت روابط عمومی و اموربین الملل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ این شرکت با حضور بیش از ۸۰ درصد از سهامداران برگزار شد.

در ابتدای جلسه اعضای هیأت رئیسه مجمع با فرآیند رأی گیری انتخاب و در ادامه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی مجمع قرائت شد.

در ابتدای گزارش عملکرد شرکت، منتهی به سال مالی ۱۴۰۰ به رشد ۲۶ درصدی پرتفوی وبانک نسبت به سال گذشته اشاره شد که اکثر آن را سهام بورسی و فرابورسی تشکیل داده است و بیشترین میزان ارزش پرتفو مربوط به صنایع شیمیایی و پس از آن محصولات آشامیدنی و غذایی است. برهمین اساس و برای کاهش ریسک، تنوع سرمایه‌گذاری انجام می شود. بهینه‌سازی پرتفوی و بازارگردانی موثر سهام و حداکثرسازی ارزش پرتفوی برای ذینفعان در اولویت برنامه های سالجاری وبانک اعلام شد.

بر اساس گزارش ارائه شده سود خالص ترکیبی شرکت در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده و روند سود خالص شرکت اصلی نیز با اجرای استراتژی با افزایش بازدهی با رشد ۲۰ درصد مواجه شده است. همچنین خالص ارزش دارایی هر سهم وبانک نیز از ۷درصد رشد برخوردار بوده و عملیات افزایش سرمایه نیز در برخی شرکت های تابعه همچون توسعه صنایع بهشهر، صنایع سیمان، ایران پوپلین انجام شده است.

کسب رکورد فروش سالانه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی با افزایش ۸۴ درصدی به نسبت سال قبل از جمله اقدامات مهمی است که در پتروشیمی شازند رقم خورده است. بر اساس مستندات ارائه شده در این مجمع، بازدهی شاخص از ابتدای سالجاری تا به امروز ۱۵ درصد رشد داشته و سهم وبانک ۲۲درصد رشد را تجربه کرده است. در سال ۱۴۰۱ نماد وبانک تا به امروز توسط صندوق بازارگردانی معادل ۷۰میلیارد تومان خریداری شده است.

این گزارش می افزاید: شرکت سرمایه‌گذاری گذاری مدیریت سرمایه مدار، جهت تسویه مانده مطالبات سود سهام به بانک ملی واگذار شد. محصولات شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان نیز در بورس کالا عرضه شده و این برنامه در خصوص سایر شرکت ها ادامه خواهد یافت. همچنین طرح رولکس در حال اخذ پایان کار است.

از سویی دیگر بحث املاک در وبانک ، جزو مولد سازی دارایی محسوب می شود.تکنولوژی نو در مباحث ساختمان پیگیری می شود و بر همین اساس صندوق ضمانت متکی بر دارایی ملکی، در مباحث نوآوری قرار داشته و اجرایی خواهد شد.

افزایش ۲۹ درصدی فروش ریالی در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال مالی قبل در شرکت بهشهر و اخذ پذیرش سهام شرکت سیمان فیروزکوه در بازار فرابورس نیز از دیگر اقدامات مهمی است که در گزارش ارائه شده در مجمع به آن اشاره شد.

در پایان گزارش و در بیان چشم اندازهای پیش رو به بهینه سازی پرتفوی و بازارگردانی موثر، استفاده از ابزارهای مالی و افزایش قابلیت نقدشوندگی،گزارش دهی هوشمند و شفاف و تقویت نظام های حاکمیت شرکتی بعنوان اهداف شرکت اشاره شد.

دکتر عزیزیان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی گفت: در گذشته این گروه در زنجیره ارزش بانک نقش ساختاری زیادی نداشته اما با توجه به شکل گیری بحران های مختلف در دنیا این امکان وجود دارد تا بحث زنجیره های تأمین مالی و الحاق این زنجیره ها به بانک ها را فراهم کنیم.

وی در ادامه افزود: از جمله اقداماتی که باید در این راستا صورت پذیرد ایجاد زنجیره های پایدار در جهت کمک به بانک ملی است تا قیمت تمام شده پول را برای بانک کاهش دهد. از سویی دیگر تولید حداکثری و استفاده از ظرفیت های قانونی و تقویت سطح نوآوری و اقتصاد دانش بنیان در سیاست های جاری شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برای سالجاری است.

عزیزیان در خصوص چرایی پایین بودن سرمایه در قیاس چند رشته ای ها به شمول ماده ۱۶ رفع موانع تولید اشاره کرده و محدودیت های قانونی را علت آن دانست و افزود: ماده ۱۶ رفع موانع تولید جزو تکالیف شرکت است.

مدیرعامل وبانک در ادامه افزود: اگر در سنوات آینده بتوانیم سرمایه اندوخته ایجاد کنیم افزایش سرمایه خواهیم داشت اما افزایش سرمایه از برخی طرف دیگر همچون مطالبات برای زیر مجموعه های بانک ها ممکن نیست.

عزیزیان در ادامه به برگزاری جلسات مستمر کمیته واگذاری و ساماندهی در بانک ملی و توسعه ملی اشاره کرده و خاطر نشان کرد: شرکت هایی که مشمول واگذاری هستند انتخاب شدند و ارزش‌گذاری این شرکت‌ها انجام شده که در مراحل رفت و برگشت با تأمین سرمایه و کارشناسان هستیم و تا امروز هیچ مصوبه ای برای آگهی یا ارزش گذاری نهایی نداریم که البته این موضوع به محض تصویب در هیئت مدیره از طریق کدال اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون امور شرکت های وبانک در پاسخ به پرسش یکی از سهامداران در خصوص واگذاری ها گفت: شرکت پتروشیمی شازند جزو لیست واگذاری است و اقدام ارزش گذاری آن آغاز و در تعامل برای واگذاری است و تا ۳۱ شهریورماه سالجاری شرکت آگهی می‌شود. اما این موضوع به معنای قطعیت فروش نبوده بلکه باید مشتری واجد شرایط پیدا شود.

لازم به ذکر است خروج وبانک از بانک اقتصاد نوین تا زمان تعیین خریداری برای آن از دیگر موارد مهم مطرح شده در گزارش مجمع بوده است.در پایان مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی تقسیم سود به ازای هر سهم ۱۴۴ تومان تصویب شد. از اقدامات قابل توجه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت گزارش همزمان مجمع برای سهامداران ناشنوای وبانک برای دومین سال متوالی بود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا